• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46067
+
-

چالش 10ساله با نگاه به اتفاقاتی‌که در سال 87 رخ داد

ریزنویس

محمدتقی حاجی‌موسی


فارسی را پاس بداریم - راه‌افتادن پیامک و شیوع آن در جامعه قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باعث‌شده بود تا ملت روزانه ده‌ها و صدها پیام متنی برای هم بفرستند که خیلی از آنها به زبان شیرین فینگیلیش بود و این باعث شد تا کارشناسان فن، از خطر نابودی زبان فارسی بگویند و به این ترتیب برای جلوگیری از این اتفاق، دولت تصمیم گرفت قیمت پیامک به زبان لاتین را گران‌تر کند؛ مسئله‌ای که ما را با شیوایی زبان مادری بیش از پیش آشنا کرد و فهمیدیم واحدهای زبرزنجیری این زبان تا چه حد می‌تواند در پیامک‌ها به ما کمک کند.

رشد چشمگیر اقتصاد- 10سال پیش در چنین روزهایی قیمت یک خودروی هیوندای سانتافه با تحویل فوری 52میلیون و 900هزار تومان بود و حالا همین خودرو 675میلیون تومان قیمت دارد که به ما یادآوری می‌کند رشد اقتصاد و چالش 10ساله یعنی چی و وقتی از بالارفتن قیمت‌ها حرف می‌زنیم دقیقا از چه حرف می‌زنیم. البته خوبی رشد قیمت‌ها این است که دیگر فکرمان را درگیر مسائل پیش پاافتاده و خرید خودروهای لاکچری متعلق به نظام سرمایه‌داری نمی‌کنیم، لذا از مسئولان بابت این خیال راحت تشکر می‌کنیم.

معتاد، سرمایه است- اگر اخبار این ستون را در سال‌های اول انقلاب دنبال کرده باشید حتما با برخورد زیبایی که با معتاد جماعت می‌شده آشنا هستید. در دهه60 معتادان را به جزایر جنوبی کشور تبعید می‌کردند و قرار بود در شناسنامه‌شان مهر اعتیاد بخورد. این دوستان آن موقع مجرم به‌حساب می‌آمدند و دسته دسته وارد زندان می‌شدند. در دهه‌های 70 و 80 اما نگاه‌ها به معتادان و اعتیاد عوض و سال 87 اعلام شد که برای رفاه حال این عزیزان خودپرداز سرنگ هم در گرمخانه‌ها نصب خواهد شد تا یک وقت مشکلی برایشان پیش نیاید و این تغییر رفتار کشور، طی 30سال را نشان می‌دهد و اگر با همین دست‌فرمان جلو برویم تا چند سال دیگر، معتادان جزو نخبه‌ها و سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند.

حرف بزن خب!-کامران باقری‌لنکرانی که علاوه بر سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش هلو را هم  در دولت بازی می‌کرد سال 87 اعلام کرد به‌زودی دکتری اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی خواهد شد؛ اتفاقی که به‌نظر ما به‌دلیل بداخلاقی پزشکان بود و شاید هم دکتر لنکرانی خاطره بدی از پزشکان و آمپول‌هایشان داشته که خب ما نمی‌دانیم. متأسفانه آن موقع درباره سرفصل دروس ارائه‌شده در این رشته توضیحی داده نشد ولی احتمالا باید این شکلی باشد: نگرفتن پول زیاد از بیمار (4واحد)، دادن جواب سلام (4واحد)، تکان‌دادن زبان به جای تکان‌دادن سر هنگام حرف‌زدن بیمار (3واحد + 1واحد عملی)، عدم‌فرو‌کردن بیش از حد چوب در حلق بیمار (2واحد عملی). 

آدیوس سرویس- ساخت سرویس‌های بهداشتی مناسب برای خانواده‌های ایرانی یکی از مشکلات لاینحل کشور در تمام تاریخ بوده و سال 87 قرار شد برای رفع آن، 1000سرویس بهداشتی توسط شرکت‌های اسپانیایی در ایران ساخته شود چون ظاهرا اسپانیایی‌ها به دستشویی خیلی اهمیت می‌دهند و این کاره هستند. همچنین قرار شد غیر از سرویس‌های شهری، در جاده‌ها هم مراکزی با مساحت 260مترمربع ساخته شود که 180مترش سوپر مارکت و 70مترش سرویس بهداشتی باشد و این وسط 10متر ناپدید شد که مهم نیست و به‌نظر ما اینکه سوپرمارکت کنار دستشویی باشد، دید اقتصادی را نشان می‌دهد. از سرنوشت این طرح و توالت‌سازان اسپانیایی مثل صدها طرح دیگر خبری در دست نیست.

یا من یا اون- سال 87 اوضاع خیلی جالب بود و قیمت‌ها همینطور در حال افزایش بود و همه از لزوم کاهش قیمت‌ها می‌گفتند. این وسط وزیر کار یعنی آقای جهرمی که با سابقه و آینده‌اش کاری نداریم نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشت و در آن اعلام کرد که دیگر طاقت ندارد و این زندگی برایش سخت شده و مهرم حلال، جونم آزاد و این حرف‌ها. البته جهرمی که حواسش بود الکی شلوغ نکند در ادامه گفت  رئیس‌جمهور بین او و رئیس بانک مرکزی باید یکی را انتخاب کند که خب احمدی‌نژاد، جهرمی را انتخاب کرد. پس از این اتفاق، اقتصاد کشور طوری شکوفا شد که آثار و برکاتش هنوز قابل احساس است.

نوستراداموس در دولت- 14فروردین سال 87، رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد که امسال خشکسالی گسترده‌ای در پیش داریم و اوضاع قرار است خیلی سخت باشد. یک هفته بعد هم هواشناسی از خشکسالی بی‌سابقه گفت و اینکه 120شهر و صدها روستا مورد تهدید هستند و عبور ابری با احتمال بارش باران از آسمان ایران نزدیک به صفر است. 6‌ماه بعد و در پاییز 87که رئیس هواشناسی عوض شد، ایشان در مصاحبه‌ای اعلام کردند که بارش‌های امسال خیلی هم خوب و بالاتر از نرمال بوده و خشکسالی نخواهیم داشت. حالا سؤال اینجاست که بالاخره کی درست می‌گفت؟ اصلا مفهوم خشکسالی چیست؟ آیا تغییر رئیس با افزایش بارش ارتباطی دارد؟ 

به فکر آینده باش-یکی از نمایندگان مجلس در بهار 87 اعلام کرد که دولت سال گذشته بدون اجازه مجلس 840میلیون دلار از حساب ذخیره‌ارزی برداشت و آن را صرف واردات کالاهای غیرضروری کرده. این نماینده ادامه داد که این خیلی کار بدی است و باید با دولت برخورد شود. منتهی آن موقع رسم بر این بود که اگر زمان چیزی گذشته باشد دیگر به‌حساب نمی‌آید و آینده مهم‌تر از گذشته است. لذا مردم، مسئولین و کشور به زندگی خود ادامه دادند و از واردات چمن‌زن، خودروی 8سیلندر، همزن‌برقی و خیلی چیزهای دیگر لذت بردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :