• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46048
+
-

مرتبط‌سازی‌ تسهیلات مسکن یکم با تولید

نقد خبر
مرتبط‌سازی‌ تسهیلات مسکن یکم با تولید


     خبر: ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش ۲۰ میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق در بانک مرکزی در حال بررسی است، نسبت به‌ تبعات افزایش سقف وام مسکن ابراز نگرانی کرده است؛ چراکه در عمل می‌تواند به کسری منابع بانک عامل منجر شود. او همچنین نسبت به ریزش سپرده‌گذاران صندوق مسکن یکم نیز هشدار داده و بی‌اثر‌شدن این تسهیلات به‌دلیل گرانی بی‌حد مسکن را عامل آن دانسته است.

     نقد: تسهیلات‌دهی بدون پشتوانه بانک‌ها یکی اصلی‌ترین عواملی است که آنها را مجبور می‌کند از بانک مرکزی خط اعتباری بگیرند یا دست به اضافه برداشت بزنند که نخستین پیامد آن افزایش پایه پولی و به‌تبع آن رشد سریع نقدینگی و جهش نرخ تورم است. در این وضعیت کنترل تسهیلات‌دهی بانک‌ها توسط متولی بازار پول، امری است ناگزیر که در دستور کار بانک مرکزی نیز قرار گرفته است اما در حوزه تسهیلات مسکن بحث فرق می‌کند.

دولت طبق قانون مکلف است زمینه را برای خانه‌دار‌شدن مردم فراهم کند و کمک او به طبقه متوسط از محل پرداخت همین تسهیلاتی است که در قالب وام خرید مسکن پرداخت می‌شود؛ ازاین‌رو برای اینکه بانک‌ها قادر باشند در انجام تکلیف دولت همراهی کنند، باید منابع موردنیاز نیز در اختیار آنها قرار گیرد؛ همچنان که مدیرعامل بانک مسکن نیز دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تجهیز منابع بانک عامل حوزه مسکن را پیشنهاد داده است. البته نکته قابل‌توجه این است که افزایش سقف تسهیلات مسکن رابطه مستقیمی با رونق مسکن و رشد قیمت آن دارد و به همین دلیل تصمیم‌گیری درباره آن حساسیت بالایی دارد اما این نیز راهکاری دارد که اگر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد،
می‌تواند مؤثر باشد.

در شرایط فعلی که خانه‌اولی‌ها با گران‌شدن مسکن از خانه‌دار‌شدن ناامید شده‌اند و حساب مسکن یکم خود را بسته‌اند، متولیان امر باید با تجهیز منابع سقف تسهیلات مسکن یکم را تا حد مناسب افزایش دهند و برای جلوگیری از اثرات تورمی آن بر قیمت مسکن تمهیداتی اتخاذ کنند. این تسهیلات قبل از اینکه به خانه‌اولی‌ها پرداخت شود، در اختیار سازنده ذی‌صلاح قرار بگیرد و سپرده‌گذار مسکن یکم پس از تکمیل واحد، الباقی وجه را بپردازد و خانه‌دار شود. در این وضعیت عملاً اثر تورمی افزایش سقف وام کنترل می‌شود و وضع تولید مسکن نیز بهبود می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید