• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46047
+
-

مجبور به افزایش پیش‌فروش خودرو شدیم

گفت‌وگو
مجبور به افزایش پیش‌فروش خودرو شدیم


دیروز شرکت ایران‌خودرو میزبان مشتریانی بود که به‌دلیل مشکلات تولید و عرضه خودرو، تحویل خودروهای ثبت‌نامی آنها با تأخیر مواجه شده؛ مشتریانی که یا به‌دلیل قیمت‌های جدید مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت خرید این محصولات یا ناچار به جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی با خودروهای دیگر شده‌اند. با مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به نشست اخیر، بیشترین نارضایتی و درخواست مشتریان پیش‌خرید محصولات ایران‌خودرو در چه حوزه‌هایی بوده است؟
بیشترین درخواست و نارضایتی مشتریان پیش‌خرید محصولات ایران‌خودرو مربوط به افزایش قیمت این محصولات براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بود زیرا قبلا تاریخ افزایش قیمت 30 تا 40درصدی برای خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و خارج از این حیطه ابتدای شهریورماه امسال اما تاریخ ابلاغ افزایش قیمت‌های جدید محصولات ایران‌خودرو 19دی‌ماه97 بوده است. این امر موجب اعتراض برخی مشتریان نسبت به عطف به ماسبق شدن قانون و افزایش قیمت محصولاتی شد که پیش از ابلاغ قیمت‌های جدید به مشتریان پیش‌فروش شده است. بر این اساس با پیشنهادی که به وزارت صنعت ارائه کردیم و مورد موافقت وزیر صنعت قرار گرفت مقرر شد خودروهای پیش‌فروش شده ایران‌خودرو با قیمت قطعی و غیرقطعی که زمان تحویل آنها تا پایان دی‌ماه امسال است، مشمول افزایش قیمت‌های جدید نشود.

آیا خودروهای تکمیل وجه شده مشتریان تا دی‌ماه، تحویل داده خواهد شد؟
 با این تصمیم جدید، تحویل خودروهای مذکور برخلاف هر سال که همانند خودروهای خارجی از ابتدای دی‌ماه با پلاک سال آینده عرضه می‌شد، امسال با توجه به تولید خودروهای ناقص کف پارکینگ نخستین عرضه خودروها با پلاک سال آینده از ابتدای فروردین‌ماه سال98 خواهد بود.

تأخیر در تحویل خودرو ازجمله عوامل نارضایتی مشتریان است، ایران‌خودرو در مورد چه خودروهایی مشکل تحویل دارد؟
با توجه به مشکلات تامین مواداولیه و قطعات و کاهش تیراژ تولید، متأسفانه در تولید و تحویل همه محصولات به‌دلیل تأثیر پذیری تولید از تنگناهای اقتصادی با مشکل مواجه هستیم. با این روند متأسفانه تیراژ تولید محصول در ایران‌خودرو تقریبا نصف شده زیرا در سال گذشته تا این تاریخ تقریبا 600هزار دستگاه خودرو را فاکتور و روانه بازارکرده و به مشتریان تحویل داده بودیم که امسال این رقم به 300هزار دستگاه کاهش یافته؛ درحالی‌که این میزان فروش خودرو با توجه به برنامه سال گذشته و نه برنامه فروش سال98 بوده چون در برنامه فروش سال98 نسبت به امسال افزایش 100هزار دستگاهی فروش خودرو را پیش‌بینی کرده بودیم. با این روند 140 تا 150هزار دستگاه تأخیر در تحویل خودرو در ماه‌های مختلف را شاهد هستیم که اگر تیراژ فروش 300هزار دستگاهی را درنظر بگیریم، فرصت ثبت‌نام 160 تا 170هزار دستگاه خودرو را نیز از دست داده‌ایم. این میزان فروش با توجه به پیش‌بینی تیراژ تولید 800هزار دستگاه خودرو بوده است. بر این اساس ضمن عذرخواهی و پوزش از مشتریان به‌دلیل تأخیر در تحویل محصولات خود را متعهد به پرداخت سود تأخیر در تحویل و جریمه دیرکرد طبق قانون می‌دانیم. اما به‌دلیل کاهش تیراژ تولید چاره‌ای جز تأخیر در تحویل خودروها نداریم و از مشتریان می‌خواهیم تا صبر و شکیبایی به خرج دهند، ما هم تلاش می‌کنیم به‌ترتیب اولویت، خودروهای ثبت‌نامی را تحویل دهیم.

میانگین تأخیر در تحویل محصولات ایران‌خودرو چه میزان بوده است؟
میزان تأخیر در محصولات مختلف متفاوت بوده است. بخشی از خودروها ازجمله محصولات وارداتی شرکای تجاری ایران‌خودرو بوده مثلا در مورد تندر90 که متعلق به رنوی فرانسه است اکنون در حال تحویل خودروهای ثبت‌نامی موعد تحویل خرداد و تیر‌ماه امسال با 5 تا 6‌ ماه تأخیر هستیم. همچنین درمورد محصولات تولید داخل ایران‌خودرو میزان تأخیر تحویل کمتر از 4‌ماه بوده است. برای برخی خودروها مانند سوزوکی و تندر90 که تولید آنها با تحریم‌ها بیشتر دچار مشکل شده نیز تغییر محصول به هایما و کراس‌اوراچ30 را داشتیم که اکنون ظرفیت این خودروها نیز پر شده و درنظر داریم تا خودروهای جایگزین دیگری را برای تبدیل درخواست مشتریان در سبد محصولاتمان قرار دهیم.

اما هنوز هم برخی منتقدان از تولید و دپوی محصولات ایران‌خودرو در انبارها خبر می‌دهند، این موضوع صحت دارد؟
واقعیت این است که نگهداری خودرو هزینه بر است، به‌خصوص اکنون که قیمت‌ها افزایش یافته دلیلی ندارد برای نگهداری خودروهای تولید شده هزینه پارکینگ و نگهداری بدهیم. از سوی دیگر این خودروها در پارکینگ آسیب می‌بینند و همزمان مجبور به پرداخت تا 30درصد سود مشارکت یا جریمه تأخیر در تحویل هستیم. همه اینها زیان‌هایی را به‌خودروساز تحمیل می‌کند و عقل سلیم حکم این شیوه دپوی خودرو را نمی‌پذیرد. با وجود این خودروهایی ناقص در کارخانه دپو شده که پیگیر هستیم با توجه به قیمت‌های جدید و از طریق تعامل با قطعه‌سازان آنها را هرچه سریع‌تر تکمیل و روانه بازار کنیم.

آمار دقیق پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو تا پایان امسال و هدفگذاری و تعهدات پیش‌فروش سال آینده چقدر است؟
تا پایان امسال تعهد تحویل 230هزار دستگاه خودرو را داریم. همچنین آمار تعهدات ایران‌خودرو در سال آینده 210هزار دستگاه است که با این روند از محل پیش‌فروش محصولاتمان تا پایان سال آینده 440هزار دستگاه خودرو تعهد کرده‌ایم. همچنین در سال آینده تولید 750هزار دستگاه خودرو را هدفگذاری کرده‌ایم. باید با امید به تولید خودرو ادامه دهیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم سعی می‌کنیم به تعهدات تولید و عرضه خودرو پایبند باشیم. آمار خودروهای فروخته شده امسال و پارسال نیز نشان می‌دهد تا 28دی‌ماه امسال 573هزار دستگاه در ایران‌خودرو فاکتور و به بازار و مشتریان عرضه و تحویل داده شده که این رقم در مدت مشابه امسال به 296هزار دستگاه کاهش یافته، یعنی توان تحویل ایران‌خودرو 276هزار دستگاه کاهش یافته وتعهدات معوقه امسال 106هزار دستگاه و کمتر از میزان افت تولید بوده است.

با توجه به این حجم تعهدات و تیراژ تولید آیا باز هم پیش‌فروش جدیدی خواهید داشت؟
قاعدتا پیش‌فروش خودرو یکی از روش‌های فروش محصول است که هم برای مشتری با توجه به سود مشارکت و هم برای شرکت خودروساز با توجه به تامین نقدینگی مطلوب است و با این روند در آینده نیز پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو را شاهد خواهیم بود.

با توجه به پیش‌بینی کاهش تیراژ تولید، چه الزامی برای تعهدات پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو وجود داشته است؟
الزام ما برای پیش‌فروش خودرو در خرداد‌ماه امسال اتفاق افتاد و در این‌ماه برای تنظیم قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو از ما خواستند میزان عرضه خودرو را افزایش دهیم که بخش زیادی از خودروها را در شرایط نابسامان اقتصادی که نرخ ارز روزبه روز در حال افزایش بود به‌صورت قیمت قطعی به بازار عرضه کردیم. با وجود این متعهد هستیم تا این خودروها را که با قیمت قطعی پیش‌فروش کرده‌ایم به‌طور کامل بدون هیچ افزایش قیمتی به مشتریان تحویل دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید