• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46046
+
-

گزارش اختصاصی خبرنگاران همشهری از نشست پرحرارت مشتریان و خودروسازان

مذاکره و چانه‌زنی در حوالی جاده مخصوص

خودرو
مذاکره و چانه‌زنی در حوالی جاده مخصوص


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
مشتریانی که صبح روز شنبه با توپ‌پر به جاده مخصوص رفته بودند عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی بازگشتند. ایران خودرو و سایپا دیروز از مشتریانی که به تأخیر در تحویل یا افزایش قیمت خودرو یا طرح‌های نامناسب جایگزین، اعتراض داشتند، برای گفت‌وگو و مذاکره دعوت کرده بودند تا راهی جاده مخصوص شوند. به گزارش خبرنگاران اعزامی همشهری، هرچند شروع بحث‌ها چندان خوشایند و دوستانه پیش نرفت و حتی در برخی اوقات حاضران شاهد مناقشه و مشاجره مشتریان با جاده مخصوصی‌ها بودند اما در ادامه اعلام اخبار خوش، بسیاری را سر ظهر راضی‌تر از صبح به خانه فرستاد.
در این میان البته تعدادی از مشتریان که از نحوه تعامل خودروسازان برای تحویل خودروهای معوق، ناراضی بودند، همچنان ناراضی جاده مخصوص را ترک کردند. آنها به خبرنگاران همشهری ‌گفتندتوضیحات خودروسازان در مورد تنگناهای تولید فقط توجیهی برای خلف وعده است و پرداخت هزینه‌های کاهش تیراژ تولید خود را از جیب خود منصفانه نمی‌دانستند.

دیدار در حوالی جاده مخصوص
 صبح دیروز مشتریان پیش خرید خودرو از تهران و شهرستان‌ها با صرف وقت و هزینه بسیار راهی نشست تعامل با خودروسازان شدند. ابتدا توضیحات نمایندگان شرکت‌های خودروسازی در مورد افزایش قیمت، تأخیر در تحویل، نحوه ارائه خودروهای جایگزین و پرداخت سود مشارکت و تأخیر نه‌تنها آنها را قانع نکرد بلکه در مواقعی منجر به بالاگرفتن تنش و مشاجره و حتی درگیری لفظی مشتریان خودرو با دست‌اندرکاران فروش ایران‌خودرو و سایپا شد. برخی مشتریان این فراخوان را اقدامی برای وقفه انداختن اعتراض‌های خیابانی خود تلقی کردند و اگر خبر لحظات آخر این نشست‌ها، مبنی بر معاف‌شدن خودروهای تحویل شهریور تا دی‌ماه از افزایش قیمت‌ها نبود، انتظار پایانی ناخوش برای آن دور از ذهن نبود.

مشتریان ناراضی پیش‌خرید خودرو
دیروز مشتریان ایران‌خودرو با در دست داشتن فرم‌های پیش‌خرید خودرو راهی ورودی شماره‌4 شدند تا در نشستی با نمایندگان بخش فروش در مورد قیمت، زمان و چگونگی تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود رایزنی کنند. نشستی که در آن مشتریان به‌شدت از حاضرنشدن مدیرعامل این شرکت در جمع مشتریان گلایه‌مند بودند و در نهایت با حضور معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو برگزار شد. در این نشست پیرمردی که یک دستگاه پژو405 خریداری کرده بود تأخیر ایران‌خودرو در تحویل خودروی خود را ناشی از تلاش مسئولان این شرکت برای افزایش قیمت‌ها تلقی و اعلام کرد: من کارگر روزمزد هستم و این خودرو را به امید آنکه بتوانم با مسافرکشی به معیشت خانواده‌ام کمک کنم، ثبت نام کردم، اما هنوز خبری از تحویل نیست. او تأکید کرد: به‌دلیل تنگنای مالی قادر به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت نیستم.

او گفت: اگر خودرو نیست چگونه انواع خودروها به وفور در بازار آزاد عرضه می‌شود. سپس خانمی که یک دستگاه تندر90 ثبت‌نام کرده بود نیز معیار ارز نیمایی برای افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی را نادرست دانست و تأکید کرد: براساس تبصره یک ماده4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، این افزایش قیمت‌ها نباید شامل خودروهایی شود که مشتریان آن از قبل با پرداخت 50درصد وجه خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند و عطف به ماسبق‌شدن قانون برای گرانی خودرو تخلف است. در مقابل گلیاری معاون بازاریابی ایران خودرو تأخیر در تحویل خودروها را ناشی از مشکلات تولید بعد از تحریم‌ها و تأخیر ستاد تنظیم بازار در تصویب درخواست افزایش قیمت‌ خودرو اعلام کرد. اما این گفته‌ها جو را آرام نکرد و فردی که خود را کارمند معرفی می‌کرد اعلام نشدن دقیق قیمت خودرو در زمان ثبت‌نام را تخلفی با هدف گران‌فروشی خودرو دانست و تأکید کرد ایران خودرو می‌توانست دعوتنامه‌های تکمیل وجه را در موعد خود صادر کند تا همه مشتریان مشمول افزایش قیمت‌های بعد از دی‌ماه امسال نشوند، چرا باید این موضوع به مشتریان موعد تحویل تا تیر‌ماه محدود شود.

مشتری دیگری که خود را خسته از تناقض‌گویی‌ها معرفی کرد، با اشاره به اینکه از 9‌ماه پیش برای تحویل خودروی خود روزشماری کرده، عذرخواهی دست‌اندرکاران فروش ایران‌خودرو برای تأخیر در تحویل را بی‌ثمر دانست و تأکید کرد: چرا قیمت پژو207 را با افزودن یک صندوق و با تأخیر، 104میلیون تومان اعلام کرده و حتی امکان تبدیل این خودرو را برای مشتریان درنظر نگرفته‌اید؟ اگر شما مدعی کمبود قطعه و کاهش تیراژ تولید هستید، چرا نسبت به پیش‌فروش خودرو اقدام کرده‌اید؟ مشتری جوانی نیز با انتقاد از رویکردها در فروش خودرو اعلام کرد: خودروسازان فرافکنی و فریبکاری می‌کنند و سعی دارند به این وسیله دولت را برای دریافت تسهیلات بیشتر زیر فشار بگذارند. اما این جو در ساعات پایانی این نشست کمی آرام‌تر شد، یعنی درست زمانی که مصطفی خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو از ارائه پیشنهاد معاف شدن خودروهای تحویلی تا 30دی‌ماه از افزایش قیمت‌ها و موافقت وزارت صنعت با آن خبر داد.



 معافیت پیش‌فروش‌ها تا 30دی 97
در حین برگزاری این نشست‌ها بود که وزیر صنعت با اشاره به بند دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار به خبرگزاری دولت اعلام کرد خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیش فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریور‌ماه تا سی‌ام دی‌ماه به قیمت قبل هستند. رضا رحمانی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت جدید برای پیش‌فروش‌ها و فروش‌های آینده خواهد بود، گفت: افزایش قیمت شامل آن دسته از پیش فروش‌هایی که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا پایان دی‌ماه 97بوده‌اند نمی‌شود و درصورتی که قیمت خودرو و یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود. او با بیان اینکه در عمل به تعهدات حساس هستیم و هیچ مماشاتی با خودروسازان نخواهیم داشت، افزود: وقتی خودروسازان در پیش‌فروش‌های عادی خود به مردم تعهد داده‌اند که قیمت مطابق زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه می‌شود، باید به آن پایبند باشند. خریداران به شایعات و خبرهای غیرموثق توجه نکنند زیرا خودروسازان مکلف به تعهدات قبلی در مورد قیمت و زمان تحویل هستند. او در عین حال تأکید کرد: از مدیران 2خودروساز بزرگ خواسته براساس قراردادها روند تحویل خودروها تسریع شود و قراردادهای قطعی مشمول افزایش قیمت نشود.

دیدار مدیران سایپا با مشتریان ناراضی
همزمان با ایران خودرو، کمی آن‌سوتر، مدیران سایپا نیز مشتریان ناراضی را به مجموعه سازه گستر (کفش ملی قدیم) فراخواندند تا در مورد دلیل تأخیر در تحویل خودرو‌ها براساس تاریخ اعلامی به مشتریان، رایزنی کنند. در این دیدار عبدالله بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش سایپا با اشاره به تحویل خودرو‌ها تا پایان دی‌ماه امسال به قیمت قدیم گفت: ملاک قیمت‌گذاری زمان تحویل خودرو است و خودرو‌هایی که موعد تحویل آنها قبل از مهرماه بوده با قیمت قدیم تحویل داده خواهند شد. او با بیان اینکه سود مشارکت و جریمه تأخیر خودروها نیز در تمام خودرو‌ها برای مشتریان لحاظ و از قیمت نهایی کسر خواهد شد، افزود: تمام تعهدات سایپا که تاریخ تحویل آنها تا 31تیر‌ماه امسال بوده یا تکمیل وجه کرده‌اند، با قیمت قبل محاسبه می‌شوند و مشمول افزایش قیمت نیستند. همزمان سایپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مشتریان خانواده پراید و تیبا که تاریخ تحویل آنها از ابتدای شهریور تا پایان دی‌ماه 97است شامل 30درصد افزایش قیمت می‌شوند ولی مشتریانی که دعوتنامه آنها صادر و در زمان مقرر تکمیل وجه شده‌اند، مشمول این افزایش نخواهند بود.

  ابلاغ دعوتنامه‌های جدید
معاون وزیر صنعت اعلام کرد: دعوتنامه‌های قبلی ارسال شده برای پیش فروش خودرو باطل و دعوتنامه‌هایی با شرایط جدید ابلاغ می‌شود. عباس تابش، رئیس سازمان حمایت که در جلسه ویژه رسیدگی به امور مشتریان خودروسازان صحبت می‌کرد، افزود: قیمت در تاریخ سررسید باید مطابق تارنمای خودروساز باشد و خودروساز موظف است جریمه تأخیر را به مشتریان پرداخت کند. بر این اساس خودروهای پیش فروش شده که تاریخ تحویل آنها از اول شهریورماه تا سی‌ام دی‌ماه1397 است شامل افزایش قیمت نمی‌شوند. شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت هم با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی باید زمان دقیق تحویل خودروهای معوق را به مشتریان اعلام کنند، گفت: خودروسازان ملزم هستند به تعهدات خود در قبال مشتریان پاسخ دهند. او افزود: اگر به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، خودروسازان نمی‌توانند خودروی خاصی را به مشتریان تحویل دهند باید نسبت به جایگزینی خودروی پیش‌فروش شده با خودرویی دیگر، هم‌تراز با سلیقه و رضایت مشتری، اقدام کنند.


همزمان با نشست خودروسازان با مشتریان معترض، وزیر صنعت برای حل بحران تعهدات معوق فروش اعلام کرد: خودروهای پیش‌فروش شده تا 30دی97 از افزایش قیمت‌های جدید معاف هستند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید