• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4604
+
-

یک سال بعد از پلاسکو؛ هنوز پیشگیری در کشور ما جدی نیست

میلاد هاشمی‌آزاد| کارشناس ارشد مدیریت در سوانح:

 

امروز نخستین سالگرد تلخ‌ترین واقعه در طول تاریخ تهران و آتش‌نشانی است. در صبح روز پنجشنبه 30دی‌ماه1395، ساختمان تجاری پلاسکو که در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران قرار داشت و از آن به‌عنوان نخستین آسمانخراش یاد می‌‌شد آتش گرفت.این ساختمان 17طبقه اسکلت فلزی در سال 1341افتتاح شده بود و یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود که در 54سالگی از زمان ساختش، براثر آتش‌سوزی گسترده به‌رغم ساعت‌ها تلاش‌های ایثارگرانه آتش‌نشانان تهرانی، در حدود ساعت 11:30صبح روز پنجشنبه 30دی‌ماه یکباره فروریخت و منجر به از دست‌رفتن  پنج تن از شهروندان و شهادت 16تن از نام‌آوران و دلیرمردان راه خدمت به شهروندان به نام‌های شهیدان علی امینی، علیرضا سفی‌زاده، ناصر مهرورز، محسن قدیانی، علی مستوفی، بهنام میرزاخانی، حامد هوایی، محسن روحانی، امیرحسین داداشی، مجتبی کوهی، حسین حسین‌زاده، رضا شفیعی، محمد آقایی، فریدون علی‌تبار، حسین سلطانی و رضا نظری شد که هرکدام افتخارات و تخصص‌هایی همچون دوره‌دیده کالج مورتون آتش‌نشانی، مدرس غواصی و کار در ارتفاع، ورزشکار و مربی و... داشتند که سال‌های زیادی برای رسیدن به آن تلاش کرده بودند.

یکی از تلخ‌ترین خاطرات در تاریخچه آتش‌نشانی و دل‌ها رقم خورد؛ خاطره‌ای که هیچ‌گاه از ذهن‌ها و دل‌ها پاک نمی‌شود، حتی برای من و نیروهایی که در صحنه حاضر بودیم. از همان لحظات ابتدایی این بحران، از ایستگاه 31آتش‌نشانی به این حادثه ازجانب ستاد فرماندهی اعزام شدیم و درگیر این عملیات بودیم و تک‌تک این صحنه‌ها در خاطرم مانده؛ مخصوصا زمانی که بدون شهید علی مستوفی که از همکارانم در ایستگاه بود به ایستگاه بازگشتیم.بحرانی که پس از 10روز به پایان رسید و خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی برجای گذاشت. شاید اگر کمی زودتر به فکر تمهیدات ایمنی لازم طبق استاندارد‌ها می‌افتادیم دچار چنین حادثه تلخ و بحرانی نمی‌شدیم.

متأسفانه در تهران هنوز هم ساختمان‌های پرخطری وجود دارد که اگر ساختمان پلاسکو را به‌عنوان مقیاس خطرپذیری قرار دهیم، وضعیت ایمنی بخشی از این تعداد ساختمان در حد پلاسکو، برخی کمتر و برخی نیز بیشتر است. به گفته مدیرعامل جدید سازمان آتش‌نشانی، آقای مهدی داوری؛ براساس بازدیدهای به عمل آمده کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در سطوح مختلف از ساختمان‌هایی که امکان ورود به آنها امکان‌پذیر بود،3000ساختمان پرخطر و بسیار پرخطر در تهران شناسایی شده است. پیشگیری، نوسازی بافت فرسوده و رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز‌های شهری، تکه‌های مختلف پازل هستند که فقط وقتی می‌توانند مانع از تکرار حادثه پلاسکو شوند که در کنار یکدیگر قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید