• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46026
+
-

دفن اموات در تنگه رازیانه دردسرساز شد

مسئولان می‌‌گویند اهالی نباید در هر نقطه از تنگه که خواستند اموات خود را دفن کنند، اما اهالی می‌‌گویند زمین‌‌ها مالک خصوصی دارند

نمای نزدیک
دفن اموات در تنگه رازیانه دردسرساز شد

مریم نظری|  ایلام –خبرنگار:

تنگه رازیانه یکی از زیباترین جاذبه‌‌های طبیعی استان ایلام است که در مسیر ایلام به شهرستان بدره قرار دارد. این تنگه به دلیل رویش رازیانه‌های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده است. ۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال ۱۳۸۸ به ‌عنوان اثر طبیعی- ملی ثبت‌ شد.

تنگه رازیانه در 50 کیلومتری شهرستان ایلام واقع شده و هر سال گردشگران زیادی از مناطق مختلف استان و دیگر استان‌‌های کشور از آن دیدن می‌‌کنند.طی سال‌‌های اخیر یک اتفاق عجیب در این منطقه گردشگری رخ داده که توجه و واکنش انتقادآمیز رسانه‌‌ها و کارشناسان میراث فرهنگی را برانگیخته است. ساکنان منطقه، اموات خود را در زمین‌‌های حریم تنگه دفن می‌‌کنند و این را حق خود می‌‌دانند چراکه این زمین‌‌ها دارای مالکیت خصوصی هستند.

دفن اموات در این منطقه تفریحی در حالی اتفاق می‌‌افتد که تنگه رازیانه جزو مناطق گردشگرپذیر و پربازدید به شمار می‌‌رود و خاکسپاری اموات در حریم آن، این جاذبه گردشگری را در معرض خطر قرار داده است.
دفن درگذشتگان در حریم تنگه رازیانه به حدی افزایش پیدا کرده که اراضی این محدوده شکل آرامستان به خود گرفته و اگر جلوی این روند گرفته نشود، بیم آن وجود دارد که این جاذبه ثبت ملی شده ارزش و اهمیت و گردشگران طرفدار خود را از دست بدهد.


از دست رفتن وجهه گردشگری تنگه

یک شهروند ایلامی در این باره به همشهری می‌‌گوید: دفن اموات در تنگه رازیانه سبب شده است که هم‌اکنون از این جاذبه طبیعی استان که منطقه بکر طبیعی شناخته می‌شد، به عنوان آرامستان یاد شود.

«فرزاد آرامش» ادامه می‌‌دهد: یکی از دلایل اصلی که این جاذبه گردشگری به این مشکل دچار شده، بی‌‌توجهی مسئولان مربوط است. الان چند سال است که اهالی مناطق پیرامون تنگه رازیانه اموات خود را در حریم این تنگه به خاک می‌‌سپارند و مسئولان تا الان کاری نکرده‌‌اند که این موضوع خاتمه پیدا کند.

وی توضیح می‌دهد: وقتی گردشگران برای تفریح به این منطقه می‌روند و با دفن اموات در آن مواجه می‌شوند، تاثیر منفی در روحیه آنها دارد و همین کاهش آمار گردشگران را در پی دارد و سبب می‌شود این منطقه وجهه گردشگری خود را از دست بدهد.


نابودی یک جاذبه گردشگری

یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: متاسفانه جذابیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این استان آن‌طور که باید معرفی و بهره‌‌برداری نشده است و در برخی مناطق از جمله تنگه رازیانه شاهد نابودی جاذبه‌های گردشگری هستیم.
«محمد مروتی» با بیان این‌که توجه ناکافی مسئولان به جاذبه‌ها و آثار تاریخی استان مساله تازه‌ای نیست، می‌افزاید: ادامه این روند سبب از بین رفتن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان می‌شود که تا الان هر سال گردشگران زیادی داشته است.


حصارکشی قبرستان

فرماندار شهرستان بدره در این باره به همشهری می‌‌گوید: حدود 10 سال از شکل گرفتن آرامگاه در تنگه رازیانه شهرستان بدره می‌گذرد و این موضوع چیز تازه‌ای نیست. اما چون طی سال‌های اخیر دفن اموات در این منطقه افزایش پیدا کرده، حساسیت‌هایی در این زمینه به وجود آمده است.

«مجید عسگری» با اشاره به این که مسئولان مربوط هنگام شکل گرفتن این قبرستان آن‌گونه که باید حساسیت و توجه نشان نداده‌اند، می‌افزاید: این موضوع سبب شده است که هم‌اکنون شاهد افزایش روزافزون دفن اموات در این منطقه باشیم و موضوع به یک مشکل تبدیل شده است.

وی بیان می‌کند: اخیرا برای جلوگیری از توسعه این قبرستان محدوده‌ای برای دفن اموات تعیین و دور آن حصارکشی شده است تا اموات فقط در همان محدوده دفن شوند و با افرادی که از این محدوده تجاوز کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.فرماندار بدره می‌‌گوید: اراضی واقع در تنگه رازیانه کشاورزی هستند و ساکنان منطقه عقیده دارند که اموات باید در مجاورت زمین‌‌های کشاورزی خود به خاک سپرده شوند.


مالکیت خصوصی زمین‌‌ها

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بدره نیز در این باره به همشهری بیان می‌کند: طی سال‌های اخیر شاهد دفن اموات در تنگه رازیانه که از مناطق بسیار زیبای گردشگری استان به شمار می‌رود، هستیم.

«فردین کاظم‌‌زاده» ادامه می‌دهد: اراضی این منطقه مالک خصوصی دارند و صاحبان برخی از آنها به دفن اموات در اراضی خود اقدام می‌‌کنند. با این حال از آنها تقاضا داریم برای این‌که منطقه مذکور جاذبه گردشگری خود را از دست ندهد، امواتشان را در محدوده آن دفن نکنند تا شاهد نابودی یکی از زیباترین مناطق تفریحی استان نباشیم.وی با بیان این‌که پیگیری‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است، تاکید می‌کند: از مراجع ذی‌صلاح می‌خواهیم وارد عمل شوند و از ادامه این روند جلوگیری کنند.


جلوگیری از دفن اموات

مدیرکل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام هم می‌گوید: تنگه رازیانه یکی از آثار شاخص گردشگری ایلام محسوب می‌شود که چند سالی است برخی افراد حریم آن را به قبرستان تبدیل کرده‌اند و اموات خود را در آنجا دفن می‌کنند.
«عبدالمالک شنبه‌‌زاده» اظهار می‌کند: تنگه رازیانه جزو بهترین مناطق گردشگری استان است و تبدیل شدن آن به قبرستان به وجهه گردشگری این منطقه ضربه خواهد زد و باید از دفن اموات در این منطقه گردشگری و طبیعی استان جلوگیری شود.

***
تاکید مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام بر ضرورت جلوگیری از دفن اموات در حریم تنگه رازیانه به گونه‌‌‌‌ای است که این اداره‌‌کل را در جایگاه منتقد می‌‌گذارد، نه پاسخگو.

تلاش مسئولان این اداره مهم به عنوان نگهبان میراث فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که یا جلوی روند خاکسپاری اموات در منطقه گردشگری تنگه رازیانه گرفته شود، یا محدوده‌‌ای به این کار اختصاص یابد و بر آن نظارت نیز صورت بگیرد تا از آن تخطی نشود. نظارت میراث فرهنگی باید به قدری دقیق باشد که طی چند سال آینده شاهد وسعت یافتن آرامستان تنگه رازیانه نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید