• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45984
+
-

هر روز یک کرمانشاهی قربانی تصادف

رئیس پلیس راهور کرمانشاه: ماهانه حدود 32 تصادف در جاده‌های استان رخ می‌دهد

گزارش
هر روز یک کرمانشاهی قربانی تصادف

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:


کرمانشاه یکی از استان‌های حادثه‌خیز از لحاظ آمار بالای تصادفات جاده‌ای است. روزی نیست که شاهد خبری از تصادف در جاده‌های استان نباشیم. 
به جرات می‌توان گفت ضعف فرهنگ ترافیک بین مردم مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه‌های جانی و مالی زیادی در جاده‌های استان باشیم.

 بر اساس گفته رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه، سالانه 360 نفر در جاده‌های حادثه‌خیز استان جان خود را از دست می‌دهند، یعنی تقریباً هر روز یک نفر در تصادفات استان کشته می‌شود. شایان ذکر است که بیش از 100 نقطه حادثه‌خیز نیز در استان وجود دارد. 

معاون آموزشی پلیس راهور کرمانشاه در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: باور غلطی که درباره پلیس ‌راهنمایی و رانندگی وجود دارد این است که تا اسم پلیس می‌آید، ذهن‌ها به سمت جریمه کشیده می‌شود. یکی از وظایف پلیس در مثلث ترافیک جریمه است، اما این تنها وظیفه پلیس نیست. پلیس‌ راهنمایی و رانندگی علاوه بر جریمه خدمات دیگری هم به مردم ارائه می‌دهد که شاید از دید مردم پنهان مانده و وظیفه رسانه‌هاست که به چنین موضوعاتی نیز بپردازند. 

سرهنگ «کیومرث غلامی» بیان می‌کند: جریمه یک واکسن برای پیشگیری به شمار می‌رود که موقت است. در حوزه ترافیکی خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود شامل صدور گواهینامه، تعویض، المثنی، تجمیع گواهینامه و... است. 
وی در ادامه با بیان این‌که فرهنگ ترافیک شمه‌ای از رعایت حقوق شهروندی است، می‌افزاید: ما کرمانشاهی‌ها در خیلی از مسائل مانند فرهنگ تعارف، همدلی و همراهی و ایثار جلودار هستیم، اما چه می‌شود که هنگام رانندگی، وقتی بر مرکب آهنین سوار می‌شویم، همه چیز یادمان می‌رود. در کشور ما 17 میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده وجود دارد. این در حالی است که در کشوری چون ترکیه 13 میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده وجود دارد. ما به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 32 نفر را از دست می‌دهیم، آنها به عنوان یک کشور در حال توسعه به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 3 نفر را از دست می‌دهند. این تفاوت بسیار ما با کشورهای همجوار نشان‌دهنده میزان احترام به حقوق شهروندی است.

معاون آموزشی پلیس راهور کرمانشاه ادامه می‌دهد: این‌که بگویم کرمانشاه از لحاظ تصادفات وضعیت حادی دارد، واقعیت نیست. ممکن است محورهای مواصلاتی این‌طور باشند، اما تعداد تصادفات در شهر به‌مراتب کمتر است چون سرعت اتومبیل‌ها پایین‌تر است.  غلامی بیان می‌کند: معمولاً تصادفات درون‌شهری به‌صورت خسارتی است اما بزرگراه‌ها شدت تصادفات درون‌شهری را کمی بالا برده است. در زمینه کاهش تصادفات در بزرگراه‌ها اقداماتی انجام شده است که می‌توان به فعال کردن گشت در بزرگراه‌ها، نصب دوربین و اصلاح خطوط و... اشاره کرد. 


‌16 درصد کاهش تلفات

معاون آموزشی پلیس راهور استان اضافه می‌کند: بر اساس آمار، در سال جاری تلفات در جاده‌های درون‌شهری استان 16 درصد کاهش داشته است. در شهر کرمانشاه 61 درصد تصادفات مربوط به عابران پیاده می‌شود. یکی از دلایل این آمار بالا فراهم نبودن زیرساخت‌ها در جاده‌های درون‌شهری در شهر کرمانشاه است. 

وی ادامه می‌دهد: حداقل‌های حقوق عابر پیاده خط‌کشی عرضی خیابان برای تردد است. چهارراه مدرس یکی از چهارراه‌های مهم کرمانشاه است، اما خط‌کشی ندارد و چراغ عابر پیاده این خیابان از هر چهار سمت خراب است.

غلامی می‌افزاید: از طرفی عابران پیاده نیز از حداقل امکانات عبور و مروری که برایشان مهیا شده استفاده نمی‌کنند تا انضباط تردد به آن نقطه برگردد. همه این مسائل به نواقص شهرداری در حوزه ترافیک برمی‌گردد. ما مشکلات زیرساختی زیادی داریم و امکانات پل‌های عابر پیاده برای دهه‌های خیلی پیش و قدیمی است.  درنتیجه عابر پیاده از پل استفاده نمی‌کند، به طوری که حاضر است خطر را به جان بخرد و از روی نرده بپرد اما از آن پل سنتی قدیمی استفاده نکند. بنابراین مشکلات زیرساختی، خود عابران پیاده و رانندگان که حقوق شهروندی و راهنمایی رانندگی را رعایت نمی‌کنند، مهم‌ترین عامل تصادفات درون‌شهری هستند.


ضعف فرهنگ ترافیک 

معاون آموزشی پلیس راهور ادامه می‌دهد: در بسیاری از مواقع زیرساخت فراهم است، اما فرهنگ ترافیک ضعیف است. در بحث فرهنگ ترافیک که خود یکی از مصادیق فرهنگ عمومی است، 35 نهاد در آن مسئولند و باید پاسخگوی مسئولیت خود باشند اما متأسفانه همه رها کرده‌اند و همه انتظارات از پلیس می‌رود.  این در حالی است که پلیس تنها وظیفه اعمال قانون را دارد و هیچ بودجه فرهنگی در این زمینه دریافت نمی‌کند که بیاید در زمینه فرهنگ ترافیک و ارتقا آن کار کند. دستگاه‌هایی که متولی این موضوع هستند و هزینه آن را دریافت می‌کنند، در این زمینه کاری نمی‌کنند. 

وی می‌افزاید: پلیس در حد توان کارهای کوچک و اندکی انجام داده اما واقعیت این است که این میزان برای فرهنگ‌سازی کافی نیست. کارهای اساسی‌تری از جمله آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها شاید مهم‌ترین راهکار برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیک در شهر و استان ما است. 


 برخورد با تخلفات 

رئیس پلیس راهور استان نیز به افزایش 25درصدی عملکرد پلیس راهور استان در برخورد با تخلفات رانندگی در 9 ماه سال اشاره می‌کند و می‌گوید: تخلفات رانندگی، بستر تصادف را فراهم می‌کند. «سرهنگ فضل‌الله شیری» می‌افزاید: در 9 ماه امسال 760 هزار و 812برگ جریمه برای رانندگان متخلف در استان صادر شده است. در بازه زمانی مذکور علاوه بر اعمال قانون رانندگان دارای توقف‌های غیرمجاز، 12 هزار و 53 خودرو به علت توقف در حریم تابلوهای حمل با جرثقیل به پارکینگ منتقل شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: عبور و مرور روان در معابر شهری از دغدغه پلیس راهور است. برخی رانندگان با توقف‌های غیرمجاز به ترافیک و راهبندان در معابر شهری دامن می‌زنند. در 9 ماه امسال شاهد رشد 44درصدی عملکرد پلیس راهور با تخلفات ساکن نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.  شیری به کاهش 32 درصدی تصادفات درون‌شهری در تصادفات فوتی اشاره می‌کند و می‌گوید: در تصادفات جرحی نیز به میزان 4درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در 9 ماه سال جاری کاهش را نشان می‌دهد.


102 نقطه حادثه‌ساز در جاده‌های کرمانشاه  

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی حدود 102 نقطه حادثه‌ساز در محورهای استان می‌گوید: محور سنقر- بیستون و سنقر- کامیاران بیشترین نقاط حادثه‌ساز را بین محورهای استان کرمانشاه دارند.  

«فریبرز کرمی» می‌افزاید: محور سنقر- کامیاران با 4 نقطه و محور سنقر- بیستون با 3 نقطه بیشترین نقاط حادثه‌ساز را بین محورهای مواصلاتی استان دارند.  وی با بیان این‌که از این 102 نقطه تاکنون عملیات اصلاحی 14 نقطه به طور کامل انجام شده است، می‌گوید: در این نقاط اصلاح هندسی، آشکار‌سازی و آرام‌سازی ترافیک با استفاده از علائم ایمنی صورت گرفته است.  کرمی اصلاح نقاط حادثه‌ساز در 9 نقطه دیگر را نیز در حال اجرا می‌داند و می‌افزاید: این نقاط در محورهای جوانرود- روانسر، کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب و بالعکس، روانسر - پاوه، اسلام‌آباد غرب - قلاجه و کنگاور- اسد آباد است.  وی تعداد نقاط حادثه‌خیز باقیمانده را که نیازمند اصلاح است 64 نقطه اعلام می‌کند و می‌گوید: با رایزنی‌های انجام گرفته و در صورت تأمین اعتبار، عملیات اصلاح این نقاط نیز در آینده آغاز خواهد شد.


جزئیات آمار تصادفات استان   

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که سالانه حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ نفر در جاده‌های استان بر اثر تصادف فوت می‌کنند، می‌گوید: ماهانه حدود ۳۲ فقره در جاده‌های استان تصادف رخ می‌دهد. «محمد حیدری» می‌افزاید: ۳۰ درصد تصادفات فوتی استان در چند محور بحرانی رخ می‌دهد. از جمله این محورهای بحرانی می‌توان به جاده کرمانشاه- کامیاران اشاره کرد. همچنین محور اسلام‌آباد غرب - حمیل، کرمانشاه- روانسر و کرمانشاه- کوزران جزو بحرانی‌ترین محورهای استان هستند که با توجه به وضعیت ترافیکی محورهای مذکور نیاز است این محورها تبدیل به شبکه بزرگراهی شوند.

وی ادامه می‌دهد: در محورهای بحرانی به علت تصادفات شاخ‌به‌شاخ، میزان وقوع تصادفات بیش از سایر محورهاست و خسارات جانی و مالی این نوع تصادفات نیز بالاست.  حیدری با بیان این‌که ۷۵ درصد آمار تصادفات به خطای رانندگان برمی‌گردد، اضافه می‌کند: زیرساخت‌ها و عوامل ایمنی نیز از دیگر عوامل تصادف در استان است. رئیس پلیس‌راه استان می‌گوید: نقش زیرساخت‌ها در وقوع تصادفات قابل انکار نیست و ۳۰ درصد تصادفات در محورهای بحرانی استان رخ می‌دهد.  وی در خاتمه می‌افزاید: میزان کشته‌شدگان امسال در 9 ماه با مدت مشابه سال گذشته برابری می‌کند. تعداد مجروحان ۵ درصد رشد را نسبت به 9ماه سال گذشته نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید