• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45949
+
-

3راهکار معاون اول برای مقابله با گرانی گوشت

اسحاق جهانگیری افزایش واردات، مقابله با قاچاق دام زنده و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان عمده از جایی غیراز فروشگاه‌ها را برای کنترل بازار گوشت پیشنهاد داد

تداوم گرانی گوشت باوجود تخصیص ارز ترجیحی به واردات این کالای اساسی حاشیه‌ساز شده و انتقاد بسیاری را برانگیخته است تا جایی که کاظم صدیقی، خطیب نمازجمعه این هفته تهران نیز در جریان سخنرانی درباره جنگ اقتصادی و شرایط خطیر کشور، از گرانی گوشت و رسیدن قیمت آن به 100هزار تومان سخن گفت و البته آن را نتیجه برجام دانست. البته فعلا کمبود واردات، قاچاق دام زنده و همچنین سوداگری و دلالی در صدر فهرست متهمان نابسامانی بازار گوشت قرمز قرار دارد و برای رفع هر یک از موارد نیز اقداماتی در دست اجراست.

به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین موضع‌گیری دولت درباره تحولات بازار گوشت را معاون اول رئیس‌جمهور اتخاذ کرده. اسحاق جهانگیری بر 3 اقدام فوری در حوزه واردات، مقابله با قاچاق و اصلاح شیوه توزیع گوشت تأکید کرده است. جهانگیری روز پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت بازار گوشت با اشاره به اهمیت تأمین مایحتاج مردم به‌ویژه گوشت و منابع پروتئینی، گفت: درصورت نیاز حجم واردات دام و گوشت قرمز افزایش می‌یابد. او ادامه داد: موضوع قاچاق دام و خروج آن نیز باید به‌طورجدی در دستورکار قرار بگیرد. جهانگیری همچنین با تأکید بر اینکه دستورالعمل جابه‌جایی دام و ممانعت از انتقال آن به شهرهای مرزی باید هر چه سریع‌تر ابلاغ و اجرا شود، گفت: در کنار این اقدامات در 2‌ماه پایانی سال۱۳۹۷ باید تدابیر لازم برای واردات گوشت و دام در وزارت جهادکشاورزی به‌منظور تأمین ذخایر گوشت مورد نیاز کشور در شب عید اتخاذ شود.

مصرف‌کنندگان عمده از فروشگاه نخرند
نظارت بر شیوه توزیع گوشت در مراکز فروش نیز موضوع دیگری بود که مورد اشاره معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت. به عقیده جهانگیری، وزارت صنعت باید راهکارهای لازم را بررسی و اجرا کند تا در نقاط بیشتری گوشت به قیمت تنظیم بازار عرضه شود و در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گیرد.
او همچنین با ابراز نگرانی از ایجاد صف‌های طولانی و بروز مشکل برای مردم در مراکز فروش پیشنهاد کرد مصرف‌کنندگان عمده گوشت مانند نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نیازهای خود را از طریق واردات و راهکارهای دیگر مرتفع کنند تا گوشت توزیع‌شده در مراکز فروش مختص عرضه به شهروندان باشد و به‌آسانی در اختیار آنها قرار گیرد. در این جلسه جهانگیری از وزارت جهادکشاورزی خواست تا با همکاری بانک مرکزی و وزارت کشور اقدامات لازم برای واردات گوشت و گوسفند زنده از کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد.


   واردات گوشت ادامه دارد

با وجود اینکه دولت تمام راه‌ها را برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار آزموده است، قیمت گوشت قرمز همچنان در روند صعودی قرار دارد و فاصله چندانی تا رسیدن به 100هزار تومان برای هر کیلو ندارد اما طبق اظهارات مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود امسال، ۱۵۰هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شود. ضمن اینکه مجوز واردات دام زنده برای ساماندهی بازار نیز در دستور کار قرار گرفته و تمهیداتی هم برای نقل‌وانتقال دام و قاچاق آن اندیشیده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید