• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45910
+
-

برادرکشی در اندیمشک!

برادرکشی در اندیمشک!

محسن محمودصفری، اندیمشک

سی‌ونهمین دوره رقابت‌های جام تختی در مهد کشتی فرنگی ایران برگزار شد. شهرستان اندیمشک در سالن تازه تأسیس شهید سروندی میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشت. سالنی 2هزار و 500نفری که اگر ظرفیتش 3برابر بیشتر بود باز هم جا برای مردم کشتی‌دوست اندیمشک کم بود.
 
  23سال انتظار
مردمی جنگ‌زده اندیمشک حالا خاطرات مقاومتشان را با افتخار برای مسافران تعریف می‌کنند. می‌گویند داستان موشک 6 متری در کوچه 3 متری برای روزی است که هواپیماهای صدام یک ساعت تمام اندیمشک را بمباران می‌کردند. باور کردنی نیست مردم اندیمشک هنوز هم صبور هستند و البته بسیار خونگرم...
سالن شهید سروندی کلنگ افتتاحش سال1374 زده شد و در سال1397 همزمان با برگزاری مسابقات جام تختی توسط وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد. پروسه ساخت سالن شهید سروندی 23سال به طول انجامید! سالنی که می‌توانست بسیار بزرگ‌تر و مجهزتر ساخته شود. جایگاه تماشاگران سکوهای سنگی است و خبری از صندلی نیست. ظرفیت سالن شهید سروندی 2هزار و 500 نفر است که از همان ابتدا مشخص بود این سالن برای مردم کشتی‌دوست خوزستان بسیار کوچک است. کمبود جا و بیرون ماندن تماشاگران در مسابقات کشتی معمولا روز فینال اتفاق می‌افتاد که در اندیشک از همان صبح روز اول به دلیل کمبود جا درها به روی مردم کشتی‌دوست بسته شد. تماشاگران پیش از شروع مسابقات در سالن حضور داشتند و تعداد بسیاری از تماشاگران به دلیل کمبود جا ایستاده ساعت‌ها کشتی‌ها را نظاره‌گر بودند. مسئولان استانی در روز افتتاحیه مسابقات قول ساخت یک سالن 5 هزار نفری را دادند که باید دید این سالن چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
  برادران عبدولی رودروی یکدیگر
8 تیم خارجی در مسابقات جام تختی شرکت کرده بودند، تیم‌ چین بیشترین کشتی‌گیر را به اندیمشک آورده بود و فلسطین تنها یک نماینده داشت. خلیل رابعی، کشتی‌گیر فلسطینی در همان دور اول در مقابل رسول گرمسیری با نتیجه 9 بر صفر شکست خورد. این کشتی‌گیر در کشور آلمان زندگی می‌کند و بدون مربی و تنها در مسابقات حاضر شده بود. 2مربی ایرانی در زمان کشتی با گرمسیری هدایت او را برعهده گرفتند. جز 2کشتی‌گیر از کوبا و یک کشتی‌گیر از جمهوری آذربایجان باقی فینالیست‌های 10وزن کشتی فرنگی ایرانی بودند. آزاد علی‌یف از آذربایجان، الخاندرو روسیلو کیندلان و اسکار پینو از کوبا 3 کشتی‌گیر خارجی بودند که در اوزان 72، 97 و 130کیلوگرم توانستند به فینال مسابقات جام تختی راه پیدا کنند. در واقع رقابت اصلی در این مسابقات بین کشتی‌گیران ایرانی بود. مبارزه محمدعلی گرایی با پیام بویری و برادران عبدولی با یکدیگر از رقابت‌های پرحاشیه جام تختی بود. گرایی و بویری در دیدار ما قبل فینال وزن 77کیلوگرم در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این کشتی با نتیجه 5 بر 2 به نفع‌ گرایی به پایان رسید ولی بویری به‌شدت به تصمیم داوران اعتراض داشت و کارت زرد هم از داور وسط دریافت کرد. بویری در راهروی سالن درحالی‌که گریه می‌کرد می‌گفت: «با دنده ضرب‌دیده روی تشک حاضر شدم و حتی نفس کشیدن هم برایم سخت است.» کشتی پرحاشیه دیگر بین سامان و کرامت عبدولی بود؛ در حالی 2 برادر در کشتی ماقبل فینال وزن 63کیلوگرم در مقابل هم قرار گرفتند که گویا کرامت عبدولی قصد حضور روی تشک را نداشته است. این تصمیم به گوش محمد بنا رسید و با برخورد جدی او همراه بود؛ به‌ این صورت که بنا گفته بود اگر کشتی به‌صورت جدی برگزار نشود هر 2کشتی‌گیر باید قید حضور در تیم ملی را بزنند. سعید برادر بزرگ‌تر کرامت و سامان کنار تشک ایستاده بود و نظارگر کشتی دوبرادرش بود. از چهره درهم محمد بنا و اشاره‌هایش به سعید عبدولی می‌شد این برداشت را کرد که به‌شدت از کشتی برادران عبدولی ناراضی است و معتقد است کرامت برادر کوچک‌تر از تمام توانش در مقابل سامان استفاده نکرده است. این کشتی در نهایت با نتیجه 5 بر یک به‌نفع سامان عبدولی به پایان رسید. حالا باید دید سرمربی تیم ملی چه تصمیمی خواهد گرفت. در پایان مسابقات جام تختی تست دوپینگ به‌صورت اتفاقی از کشتی‌گیران گرفته شد؛ به این صورت که امکان داشت یک کشتی‌گیر مدال کسب نکرده باشد ولی مأموران مبارزه با دوپینگ از او هم آزمایش دوپینگ می‌گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید