• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45885
+
-

باور کنید مردم محرمند

یادداشت
باور کنید مردم محرمند

علی‌اکبر قاضی‌زاده /مدرس روزنامه‌نگاری

در روزهای اخیر 2 موضوع خبرساز شد و هر دو خبر پیامدهایی داشت که نباید از کنار آنها بی‌تفاوت گذشت. یکی پرتاب ماهواره سیمرغ و اینکه این طرح در مرحله سوم آن با شکست همراه بود. در این مورد 2 نکته خیلی مهم وجود دارد؛ اول اینکه مراحل موفقیت‌آمیز این طرح آنقدر هست که نشان از دانش و فناوری متخصصان ایرانی داشته باشد و شکست آن در مراحل پایانی اتفاقی نیست که فقط برای ما رخ داده باشد.
آپولو13 در آمریکا با هزینه‌های سرسام‌آور، سرنوشتی مشابه و حتی بدتر داشت. فرانسه، چین و بسیاری دیگر از کشورها هم چنین ناکامی‌هایی را در همین زمینه از سر گذرانده‌اند اما نکته دوم نحوه برخورد عقلانی با این قضیه و مهم‌تر از آن صراحت و صداقتی بود که در خبر مندرج در توییت وزیر ارتباطات مشاهده می‌شد. سرعت انتشار خبر و جزئیات دقیق و صحیح آن، نه‌تنها راه را بر شایعه و حدس و گمان می‌بست، بلکه نشان از اطمینان دوسویه بین مردم و مسئولان داشت و اینکه مسئولان، مردم را نامحرم نمی‌دانند. 
خبر دوم اما عاری از چنین حالتی بود. سقوط هواپیمای ارتش از همان اول همراه با اخبار ضدونقیض، ناقص و مبهم بود. اینکه هواپیما از کدام مقصد به کدام مبدأ می‌رفت، چند سرنشین و سقوط آن چه مقدار تلفات داشت و ... . 
باور کنید انتشار هر خبری - حتی ناخوشایند- بسیار بهتر از مسکوت گذاشتن آن است. دانستن مردم و اطلاع آنها از چنین اخباری چه ضرری دارد؟ ضرر که ندارد، بلکه سرتاپا سود و منفعت است. اولین ثمره مثبت آن این است که شاید با انتشار چنین خبری مردم در زمینه‌ای که لازم است کمک کنند- که حتما و با جان و دل این کار را کرده‌اند و می‌کنند- به علاوه جلو اخبار نادرست و اظهارنظرهای افواهی و انتشار میکروب‌وار شایعه گرفته می‌شود. مطمئن باشید انعکاس چنین اخباری همواره به نفع همه بوده است و یکی از مهم‌ترین منافع و خوبی‌های آن اطمینان از این است که مردم هیچگاه نامحرم نیستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :