• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45811
+
-

چند راهکار برای بدخواب‌ها و خوش‌خواب‌ها

چطور خوابالو نباشیم؟

راهکار
چطور خوابالو نباشیم؟

برای خیلی‌ها بیدار شدن در صبح زود کار خیلی سختی است. صبح‌ها اخمو، پف‌آلود و بی‌حوصله‌اند و انگار با میخ به تخت وصل شده‌اند. برای تغییر این حالت می‌توان چند کار انجام داد.


به موقع غذا بخورید
برای زود بیدار شدن باید زود خوابید. برای زود خوابیدن هم باید زود شام خورد. غذای شب هم باید چیزی باشد که به مقدار کافی گلوسید و هیدرات‌کربن داشته باشد. گلوسید مسئول آرامش‌بخشیدن به ذهن و بدن است. هیدرات‌کربن هم که در غلات و سبزیجات وجود دارد. نان، برنج، سیب‌زمینی و... . البته این نکته مهم است که 4-3ساعت قبل از خواب نباید غذای سنگین و پرحجم خورد، اما به مقدار کافی باید این مواد به بدن برسد.

ماساژ پا
ماساژ پا با کرم‌های مخصوص به کسانی که دچار بی‌خوابی هستند، کمک می‌کند. البته آرام و بدون فشار دادن یا کشیدن انگشت‌ها.

زودتر بخوابید: کار و زمان استراحت را برنامه‌ریزی کنید
کسانی که نمی‌توانند برنامه کاری‌شان را تغییر دهند، پس زودتر بخوابند. حتی کسانی که زود خوابشان نمی‌برد، بهتر است در رختخواب خود دراز بکشند و خودشان را با روزنامه و موزیک یا یک رمان سبک و بدون پیچیدگی سرگرم کنند. با این کار فعالیت اعضای بدن کم می‌شود و کم‌کم برای خوابیدن آماده می‌شوند.

بیشتر بخوابید: ساعت‌های کاری را تغییر دهید
کسانی که کار آزاد دارند، می‌توانند زمان کاری‌شان را طوری برنامه‌ریزی کنند که کمی بیشتر بخوابند. به هرحال این وضعیت بهتر از این است که با قیافه‌ای خسته و عبوس سرکار بروند.

تغذیه مناسب داشته باشید
ممکن است برخی به‌خاطر رژیم‌گرفتن و لاغر شدن، شب‌ها معده‌شان خالی باشد و راحت نخوابند. برای حل این مشکل بهتر است مواد غذایی خواب‌آور بخورند، چون دلیل نخوابیدن و کم‌خوابیدن این است که بدن نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون خواب یا همان ملاتونین تولید کند. برای خوابیدن باید موادی که به اندازه کافی سروتونین دارند به بدن برسد تا بتواند به قدر کافی هورمون خواب تولید کند. برای همین بهتر است قبل از خواب بادام‌زمینی بدون نمک یا موز بخورند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید