محمد باریکانی
اسفندماه سال 85 روزنامه همشهری در صفحه نخست خود خبر از افزایش 100درصدی سفرهای نوروزی ایرانیها به خارج از کشور داد.
براساس گزارشی که در صفحات 3و 26 این روزنامه منتشر شد، ایتالیا آن سال تمامی تورهای خارجی خود به مقصد ایران را در نمایشگاه گردشگری میلان کنسل کرد و تورگردانان ایرانی که برای حضور در این نمایشگاه و مذاکره با توراپراتورهای ایتالیایی حاضر شده بودند دست خالی از آن کشور بازگشتند. خروج گردشگران ایرانی براساس آن گزارش به مقاصد گردشگری دبی، استانبول، هندوستان، مالزی و تایلند با افزایش 40 تا 100درصدی مواجه شد. شرکتهای خدمات مسافرتی نیز آنزمان که با استقبال از بستههای سفرهای خارجی خود در سفرهای نوروزی ایرانیها مواجه شدند قیمت تورهای خود را تا 80درصد گران کردند.
سال 1385حداقل دستمزد 150هزار تومان بود که با افزایش 80درصدی قیمت تورها در سفرهای نوروزی آن سال سفر به تایلند که در روزهای معمول سال 600هزار تومان بود به بیش از یک میلیون تومان رسید. سفر به برزیل و آفریقایجنوبی نیز بیش از 3میلیون تومان هزینه داشت. سفر به ترکیه نیز تا 450هزار تومان و سفر به دبی حدود 600هزار تومان هزینه داشت. هزینه سفر به اروپا نیز با 80درصد افزایش قیمت سفرهای نوروزی به 5/2میلیون تومان رسید.
سال 1385 اما یکصد هزار ایرانی به خارج کشور سفر کردند و فعالان صنعت گردشگری همان سال اعلام کردند که اگر صندلیهای پروازی اجازه میداد، این تعداد تا دوبرابر یعنی 200هزار گردشگر خروجی میرسید.
براساس آمارهای اعلام شده در آن سال تنها 20درصد ایرانیها به استفاده از تورهای ارزانقیمت برای سفر به کشورهای همسایه علاقه نشان دادند و 20درصد هم عازم تورهای گرانقیمت آن سال به مقصد کشورهای برزیل و آفریقای جنوبی شدند. اما نکته جالب آن بود که 60درصد آمار مسافران خروجی کشور به تورهای متوسط و به مقصد هند، چین و کشورهای جنوب شرق آسیا علاقه داشتند. همانزمان اعلام شد که براساس شاخصهای توسعه و رشد اقتصادی 5/3میلیون ایرانی در ردیف گردشگران خروجی کشور قرار دارند یعنی 5درصد از جمعیت 70میلیون و 500هزار نفری ایران میتوانستند سفر خارجی بروند. درحالیکه آمار گردشگران خروجی ایران تنها 100هزار گردشگر بود. برخلاف امروز که سفر به اروپا و اقیانوسیه هدف گردشگران خروجی است، در سال 85 ایرانیها رغبت زیادی برای سفر به این مقاصد نداشتند و بیشتر کشورهای همسایه بهویژه ترکیه و شهر دبی یا کشورهای آسیای جنوب شرقی را برای سفرهای خارجی خود انتخاب میکردند. دلیل این اتفاق اما نه بیرغبتی ایرانیها برای سفر، که نبود امکانات و زیرساختهای مناسب سفر ایرانیها به آن مقاصد بود. سال 85تعداد مقاصد هدف گردشگری ایرانیها در بهترین حالت به 15شهر و کشور جهان میرسید که بیشتر آنها نیز کشورهای همسایه و شهرهای آسیای جنوب شرقی بودند. حالا اما پای گردشگران ایرانی با گذشت 12سال از آن تاریخ به بیشتر نقاط جهان باز شده است.
نکته جالب آن بود که بهرغم وجود تورهای ارزان مسافرتی برای سفر به خارج از کشور در سالهای منتهی به 85 ایرانیها در نوروز علاقه بیشتری برای سفرهای خارجی با وجود گران شدن 80درصدی قیمت تورهای خارجی داشتند. اتفاقی که اکنون با گذشت 10سال کاملا برعکس شده و ایرانیها نوروز را فرصت بهتری برای سفرهای داخلی با توجه به اقتصادی بودن سفرهای نوروزی انتخاب کردهاند.
افزایش سفرهای خروجی با گرانشدن 80درصدی سفرهای نوروزی
در همینه زمینه :