• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45670
+
-

تلاش برای توسعه حصیر بافی


لیلا رحیمی|‌   معاون صنایع ‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر:


 یکی از اهداف حوزۀ معاونت صنایع دستی استان بوشهر آموزش، توسعه، ترویج و حمایت از تولید و بازرگانی با رویکرد بازارسازی و بازاریابی و همچنین دستیابی به فروش داخلی و خارجی با هدف گسترش اشتغال روستایی در اقتصاد مقاومتی است. 

وجود نخلستان‌های گسترده در استان و در دسترس بودن مواد اولیه باکیفیت باعث شده کار هنرمندان استان از نظر کیفی در مقایسه با سایر محصولات جنوب کشور برجسته‌تر و از استقبال بسیار خوبی در سطح بازارهای داخلی مواجه شود. درحال‌حاضر آمار متقاضیان کسب مهارت حصیربافی رضایت‌بخش است. حمایت از تولید صنایع دستی بومی استان و توسعۀ آن با توجه به بوم منطقه، مهم است و در برنامه‌ریزی این حوزۀ معاونت، به دنبال تحقق آن در گام‌های مختلف هستیم. در گام اول این برنامه، آموزش‌های تولیدمحور در روستاهای بوشهر به صورت مقدماتی و پیشرفته در حال اجراست. گام دوم، دوره‌های تخصصی شاغلان صنایع دستی است که برای صنعتگران دارای کارت تولید انفرادی برگزار می‌شود. 

این حمایت شامل دوره‌های اصلاح الگوهای بافت در طراحی است که در کیفیت محصول تاثیر بسزایی دارد. در گام سوم، زمینۀ شرکت در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها برای معرفی، عرضه و فروش محصولات حصیر استان بوشهر فراهم شده است. استقبال خوب مردم و بازار بسیار خوب فروش تولیدات هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی باعث ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است. زیرا در حصیربافی یکی از ظرفیت‌ها و امتیازها این است که با اندکی سرمایه می‌توان در کمترین زمان به سود رسید.

 افزون بر این در گام چهارم، تسهیلات کم‌بهره باسود 4درصد برای فعالان شهری که به‌صورت مستقل و پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند و کسانی که در تولید این محصول سرمایه می‌گذارند، پرداخت شده است و این روند ادامه دارد. ایجاد کارگاه‌های تولیدی در روستاها و ایجاد اشتغال روستایی از نتایج حمایت‌های تسهیلاتی این حوزۀ معاونت است. 
در گام پنجم این طرح، آموزش دیجیتال بازاریابی و اتصال تولیدکنندگان به شبکه‌های فروش آنلاین هدف‌گذاری شده است که علاه بر توسعۀ صنایع دستی، به گردشگری نیز کمک می‌کند. همچنین در خصوص همگامی محصولات حصیری و بوم‌گردی با ترغیب مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی به ایجاد بخشی برای فروش محصولات حصیری و معرفی و توسعه این بازار کمک کرده‌ایم.

 در مورد توسعه بازار، محصولات حصیری را برای اولین بار در نمایشگاه‌های صنایع غذایی به نمایش درآوردیم که با توجه به استقبال خریداران و صادرکنندگان محصولات خرما، این کار در سطح جهانی نیز در آینده ادامه می‌یابد. علاوه بر این اقدامات، حوزۀ معاونت صنایع دستی بوشهر در راستای بازارسازی، تولید محتوا و طراحی محصول، اقدامات موثری در خصوص معرفی حصیر بوشهر به عنوان محصولی با کیفیت و دارای طراحی تزیینی-کاربردی اجرا کرده که منجر به کسب افتخارات هنری و تجاری برای استان بوشهر شده است.دریافت نشان اصالت صنایع دستی برای بخش تولید و طراحی و نمایش آثار حصیربافی بوشهر در کاخ موزه سعدآباد و مهم‌تر از آن، ایجاد و توسعه اشتغال روستایی و نفوذ در بازار‌های ملی و بین‌المللی از دیگر توفیقات این استان در کار حصیربافی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید