• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45652
+
-

فرزندی ناتنی به اسم پاپ

ندا انتظامی/روزنامه‌نگار


موسیقی پاپ طفل سرراهی دنیای موسیقی است. همه نوازشش می‌کنند اما مهرشان به این کودک یا تصنعی است یا نسبت به بچه‌های دیگر کم است.
حکایت موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر همین است؛ از طرفی حتما در جشنواره هست اما در بخش جنبی جشنواره. اگر جشنواره موسیقی فجر رقابتی باشد، موسیقی پاپ حتما حضور دارد اما نه در بخش مسابقه بلکه در بخش جنبی.
با این حال موسیقی پاپ در جشنواره همواره مورد استقبال طیف گسترده‌ای از مردم بوده، اما مسئولان و طیف خاص هنرمندان کمتر به آن نگاه جدی و حرفه‌ای داشته‌اند. حضور موسیقی پاپ در جشنواره هم جنبه معنوی دارد و هم جنبه مادی؛ جنبه معنوی دارد چراکه استقبال مخاطب را به‌دنبال دارد و طبیعی است که استقبال گسترده مخاطب جنبه مادی جشنواره را تامین می‌کند؛ خصوصا که این روزها مشکلات اقتصادی دامن جشنواره‌های دولتی را گرفته است. اختصاص یک یا 2سئانس به موسیقی پاپ می‌تواند بار عمده‌ای از کاهش و کمبود بودجه را بر دوش بکشد و حتی کمکی برای برگزاری جشنواره باشد. با اینکه این امر به‌نفع مسئولان جشنواره است اما برگزار‌کنندگان هرگز به حضور این بخش نمی‌بالند.
با اینکه جشنواره موسیقی فجر 34سال از عمرش می‌گذرد و امسال هم برای نخستین‌بار برای این جشنواره اساسنامه نوشته شد اما هنوز سیاست خاصی برای آن مشخص نشده است؛ به‌عبارت دیگر سیاست جشنواره همواره با تغییر دولت‌ها و مدیرانش دستخوش نظریات شخصی شده است؛ در طول این 34 سال در دوره‌ای‌ جشنواره به شکل رقابتی برگزار شد، یک روز تمرکز بر استعدادیابی جوانان قرار گرفت و در دوره دیگر بنا به تصمیم مدیران جشنواره به شکل رقابتی برگزار نشد، امسال هم جایزه باربد از جشنواره فجر حذف شد. این عدم‌ثبات در سیاستگذاری و تمرکز بر نظریات دبیران دوران‌های مختلف باعث شده که جشنواره موسیقی فجر بین نظریات برگزار‌کنندگان هر دوره سرگردان باقی بماند و البته بخش موسیقی پاپ هم از این گزند مصون نمانده است. اگر پیش از این بزرگان و پیشکسوتان موسیقی به دلایل مختلف ازجمله سیاستگذاری‌های متغیر از حضور در جشنواره موسیقی فجر دوری کرده‌‌اند به‌نظر می‌رسد که این آفت گریبان بخش پاپ را هم گرفته است.
قضاوت کردن در مورد شرکت‌کنندگان بخش پاپ موسیقی این دوره از جشنواره بسیار زود است باید صبر کرد تا زمان اجرای این بخش در جشنواره موسیقی فجر. اما یک نکته را نمی توان در این مورد نادیده گرفت عدم‌سیاستگذاری درست باعث شده جای خالی هنرمندان نسل قدیم و نسل محبوب جدید این گونه موسیقی در این دوره‌های اخیر جشنواره به‌شدت به چشم بخورد.
باید پذیرفت که موسیقی پاپ نیاز به حمایت دارد؛ حال این حمایت چه از سوی مهم‌ترین جشنواره دولتی کشور باشد یا از سوی بخش خصوصی. نیاز این گونه موسیقی است که یک جشنواره مستقل و رقابتی داشته باشد تا هنرمندان این عرصه و موسیقی پاپ عیار خود را در طول زمان بسنجند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :