• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45578
+
-

کتاب: کات، فیلم: حرکت

آرش نهاوندی/مترجم


برای برخی افراد هیچ‌چیزی مانند بوی کاغذ و کتاب‌ و کهنگی یک کتابفروشی ارزشمند نیست. برخی افراد اما نظر دیگری دارند و معتقدند زمانی که می‌توانید اقتباس سینمایی از یک داستان را بخوانید دیگر کتاب خریدن معنا ندارد. در طول سال‌ها، سینمای هالیوود تلاش کرده با اقتباس سینمایی از آثار داستانی پلی بر سلیقه‌های مختلف بزند اما اختلاف میان 2سلیقه پیش‌گفته باقی است و حتی تا امروز که در سال2019(1397) به‌سر می‌بریم همچنان وجود دارد. کتابخوان‌ها همچنان به خرید کتاب‌های چاپی از کتابفروشی‌ها علاقه‌مند مانده‌اند و سینماروها نیز عادت دیدن اقتباس سینمایی از آثار ادبی و داستانی بر پرده نقره‌ای را ترک نکرده‌اند. سال گذشته اقتباس‌های سینمایی موفقی از آثاری نظیر «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» و «نخستین مرد» انجام گرفت اما امسال برخی از آثار ادبی و داستانی که اقتباس سینمایی از آنها انجام شده قرار است به نمایش در‌آید. در این مطلب به 6 اثر داستانی اشاره خواهد شد که از آنها اقتباس سینمایی شده و هم‌اکنون در صف اکران قرار دارند. این آثار لزوما متاخر نیستند و در میان آنها آثاری قرار دارند که چند سال قبل و حتی یک قرن پیش نوشته شده و به چاپ رسیده‌اند. از میان این کتاب‌ها «زنان کوچک»، «زنی پشت پنجره»، «سهره طلایی» و «کجا رفتی برنادت» به فارسی ترجمه و چاپ شده‌اند.

کتاب کجا رفتی برنادت 


«ماریا سمپل» مؤلف این کتاب پیش از آنکه حرفه نویسندگی را به‌طور جدی آغاز کند، فیلمنامه‌نویس بود و پیش‌تر نیز فیلمنامه کمدی «توسعه متوقف‌شده» را نوشته بود. استعداد او در نگارش دیالوگ‌های طنز‌آمیز بیش از هر چیز در کتاب  کجا رفتی برنادت جلوه می‌کند. سمپل در این کتاب از زبان «بی‌برانچ» که دختری 15ساله است، داستان ناپدید‌شدن برنادت، مادر معمارش را که از بیماری ترس از مکان‌های عمومی رنج می‌برد، روایت می‌کند. کتاب کجا رفتی برنادت بیش از یک سال در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار داشت. به تازگی فیلمی با نام کجا رفتی برنادت و با اقتباس از کتاب ماریا سمپل به کارگردانی ریچارد لینکلیتر ساخته شده که در‌ماه آگوست 2019روانه بازار خواهد شد. در این فیلم «کیت بلانشت» و «بیلی کروداپ» ایفای نقش می‌کنند.

کتاب بخش ترنم موزون


کتاب بخش ترنم موزون داستانی است که در ژانر ترسناک توسط «مارک برنل» در سال 1999نوشته شده و موضوع داستان انتقام و شکار برای دستیابی به عدالت است. «استفانی پاتریک» قهرمان این داستان است که زندگی‌اش بر اثر سقوط هواپیمایی که اعضای خانواده‌اش نیز از مسافران آن بودند، به طرز اسفباری دگرگون می‌شود. او تا زمانی که متوجه می‌شود سقوط هواپیما تصادف نبوده و ناشی از عملیات تروریستی بوده، زندگی نابسامانی داشته اما پس از وقوف از علت سقوط هواپیما به‌خود می‌آید و انتقام از تروریست‌ها سراسر فکر و زندگی او را در برمی‌گیرد. «رید مورانو» به‌تازگی با اقتباس از این تریلر، فیلمی به همین نام ساخته که در 22فوریه 2019انتشار می‌یابد. «جود لاو» و «بلیک لایولی» از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

کتاب زنان کوچک 

کتاب زنان کوچک نوشته «لوئیزا مای الکوت» در سال‌های 1868و 1869انتشار یافت. در این کتاب که نوعی بیوگرافی نیز محسوب می‌شود، نویسنده، داستان زندگی 4خواهر «مارچ» را دنبال می‌کند. در این داستان به جزئیات زندگی این 4 خواهر از کودکی تا بزرگسالی پرداخته می‌شود. در واقع لوئیزا مای الکوت در زنان کوچک به داستان زندگی خود و3 خواهر دیگرش می‌پردازد. از این داستان اقتباس‌های سینمایی زیادی شده است. آخرین اقتباس سینمایی زنان کوچک قرار است در 25دسامبر 2019به کارگردانی «گرتا گرویگ» روانه بازار شود. در این فیلم «مریل استریپ» و «سائوارس رونان» به‌عنوان بازیگران اصلی، ایفای نقش می‌کنند.

کتاب زنی پشت پنجره


این رمان در ژانویه 2018 در رده سوم فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. زنی پشت پنجره، رمانی جنایی و اسرار‌آمیز نوشته «ای جی فلین» است. داستان این رمان درباره زنی عادی و بی‌سر و صدا و خانه‌نشین به نام «آنا» و حادثه عجیبی است که زندگی او را در نهایت دستخوش وقایع عجیب، ناگوار و غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. آنا تنهاست و چندان علاقه‌ای به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و بیشتر اوقات تلویزیون تماشا می‌کند. پس از چندی خانواده «راسل» به محله زندگی آنا نقل مکان می‌کنند. این خانواده متشکل است از پدر و مادر و پسری 13ساله؛ خانواده‌ای در ظاهر عادی و بی‌عیب و نقص. همه‌‌چیز به ظاهر خوب است تا اینکه شبی آنا از پنجره اتاقش چیزی را می‌بیند که به هیچ عنوان نباید می‌دید. به تازگی اقتباس سینمایی از این اثر به کارگردانی «جو رایت» ساخته شده است. فیلم زنی پشت پنجره قرار است در 25اکتبر 2019به بازار عرضه شود. «ای می‌آدامز» و «جولیان مور» از بازیگران اصلی این فیلم هستند. 

کتاب سهره طلایی


کتاب سهره طلایی اثر حماسی «دانا تارت» است. وی به‌خاطر نگارش این کتاب در سال 2014برنده جایزه پولیتزر شد. دانا تارت در این کتاب داستان «تئودور دکر» 13ساله را روایت می‌کند که در آستانه یک حادثه بمبگذاری، یک نقاشی قرن هفدهمی را از موزه‌ای می‌رباید. پس از وقوع انفجار و حمله تروریستی او یتیم  و توسط یک خانواده ثروتمند نیویورکی به فرزندی پذیرفته می‌شود. دانا تارت در ادامه داستان را 8سال جلوتر می‌برد و به تأثیرات تجربیات دوران کودکی «تئودور دکر» بر دوران بزرگسالی وی می‌پردازد. به تازگی فیلمی با همین نام به کارگردانی «جان کراولی» ساخته شده که در 11اکتبر 2019به بازار عرضه می‌شود. «انسل الگورت» و «انئورین بارنارد» از بازیگران اصلی این فیلم هستند. 

کتاب عواقب بعدی


در کتاب «عواقب بعدی» (Aftermath) «رایدان بروک»آلمان را یک سال بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶ و زمانی که این کشور توسط متفقین پیروز تقسیم شده نشان می‌دهد. «راشل مورگان» همسر یک سرهنگ انگلیسی است که متوجه می‌شود شوهرش محل زندگی‌شان را به خانه‌ای در آلمان انتقال ‌می‌دهد. این خانواده خانه جدید خود را با یک بیوه آلمانی و دخترش شریک خواهند شد. پس از آغاز زندگی این چهار نفر کنار هم، حس عصبانیت و ناراحتی اولیه ناشی از آغاز یک زندگی با افرادی جدید و ناشناس تبدیل به احساسات و خیانت می‌شود. به تازگی فیلمی به نام «عواقب بعدی» به کارگردانی «رایدلی اسکات» ساخته شده که قرار است در 15‌ماه مارس 2019در بازار پخش شود. در این فیلم «کی‌را نایتلی» و «آلکساندر اسکاراسگارد» به‌عنوان بازیگران اصلی ایفای نقش می‌کنند.
منبع: نیشن

این خبر را به اشتراک بگذارید