• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45646
+
-

دستفروشی حادثه ساز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان: ایمن‌سازی محل توقف دستفروشان برای جلوگیری از حوادث ترافیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است

گزارش
دستفروشی حادثه ساز

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:


جان باختن یکی از دستفروشان حاشیه جاده تفت، تاسف‌برانگیز اما عبرت‌آموز است. بارها و بارها مسئولان درباره ساماندهی دستفروشان صحبت کردند، اما باز هم دستفروشان در حاشیه جاده‌های برون‌شهری توقف می‌کنند و هم نظم ترافیک را بر هم می‌زنند و هم جانشان در خطر است.

اینکه دستفروشان هم باید برای ارتزاق کار کنند قابل انکار نیست، اما حضور آنها در حاشیه جاده‌ها به‌ویژه ایام تعطیل که ترافیک عبوری از جاده‌ها به‌ویژه در مسیر شهرستان تفت سنگین است، حادثه‌ساز است.

بسیاری از دستفروشان برای متمایل کردن مردم به توقف فردی را چند متر بالاتر از بساط خود در حاشیه جاده مستقر می‌کنند که گاه تا جلو خودروهای عبوری پیش می‌آید تا بازار فروش گرم‌تر شود.
یکی دیگر از مشکلات پهن کردن بساط تا نزدیکی جاده است و همین باعث می‌شود توقف‌های غیرمجاز صورت گیرد. تغییر مسیر ناگهانی برای توقف کنار دستفروش‌ها هم یکی دیگر از معضلات ترافیکی است که در حادثه اخیر این موضوع منجر به فوت 2 نفر شد.

شهروندان عقیده دارند که مسئولان باید برای دستفروشان محل مناسبی برای استقرار در نظر بگیرند که ایمن باشد و خطری متوجه جان آنها نباشد. از سوی دیگر، برخورد با رانندگان متخلف با حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در محل استقرار دستفروشان هم باید به صورت جدی دنبال شود.


جمع‌آوری دستفروشان از حاشیه جاده‌ها

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: دستفروشان جاده تفت در محل ناامنی مستقرند و نزدیکی آنها به جاده حادثه‌ساز است. از این رو مسئولان باید محل مناسبی برای استقرار آنها در نظر بگیرند که از ایمنی لازم برخوردار باشد.«مهدی رضایی‌نژاد» می‌افزاید: دستفروشان در سنین مختلف حتی به صورت خانوادگی در کنار جاده تفت مشغول کاسبی هستند و کودکان آنها در معرض خطر جدی ناشی از تردد خودروها و بروز حوادث ترافیکی هستند.

وی ادامه می‌دهد: دستفروشان از همین محل کسب درآمد می‌کنند. از این رو جمع‌آوری آنها به صورت کامل امکان‌پذیر نیست و اگر از کنار جاده جمع‌آوری شوند، به نقطه‌ای دیگر نقل مکان می‌کنند که شاید مناسب‌تر نباشد. مسئولان باید در همین محل مورد تقاضا ایمن‌سازی لازم را انجام دهند.


گلایه کسبه از دستفروشان

یکی دیگر از شهروندان یزدی اما عقیده دارد که زمانی که مغازه‌های شهر فعال هستند، نیازی به دستفروشان نیست.«وحید دهقان» می‌افزاید: در این دوره که مشکلات اقتصادی گریبان همه کسبه را گرفته است، لازم نیست که دستفروشان اندک فرصت اقتصادی را از کسبه سلب کنند و اگر قرار باشد بازارچه‌هایی در ورودی شهرها ایجاد شود، اولویت باید به کسبه داده شود.وی ادامه می‌دهد: کسبه هزینه‌های کسب و کار را پرداخت می‌کنند، اما دستفروشان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بخش قابل توجهی از نیاز شهروندان را تامین می‌کنند. از این رو کسبه از فعالیت دستفروشان ضرر می‌کنند.


دستفروشی برای کسب روزی

اما یکی از دستفروشان با اظهار تاسف از جان باختن همکارش در جاده تفت می‌گوید: مسئولان باید بدانند دستفروشی محل کسب روزی دستفروشان است. آنها برای فعالیت در مغازه‌ها توانایی پرداخت اجاره را ندارند. از این رو حاضرند در هر شرایط جوی در کنار جاده در حالی که جانشان در معرض خطر است، کار کنند.

«سید علی میرحیدری» اضافه می‌کند: مسئولان باید محل مناسبی برای فعالیت دستفروشان، البته در همان نقاطی که الان مستقرند، در نظر بگیرند. وی می‌گوید: دستفروشان مورد استقبال شهروندان هستند، چراکه اجناس آنها ارزان‌تر از مغازه‌ها به فروش می‌رود، اما مغازه‌داران از این وضعیت راضی نیستند. اگر مغازه‌داران هم تخفیف بدهند، حتی در همین اوضاع نامطلوب اقتصادی هم مشتری دارند.میرحیدری با بیان این‌که برخی از دستفروشان بانوان سرپرست خانوار هستند ادامه می‌دهد: آنها اگر محتاج این کار نبودند، حاضر نبودند، در سرما و گرما، خودشان یا بچه‌هایشان را درگیر کنند تا برای چرخیدن چرخ زندگی درآمد داشته باشند.


ایمن‌سازی محل توقف دستفروشان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد اظهار می‌کند: قبل و بعد از تصادف، پلیس برخورد با دستفروشانی را که در حاشیه راه اقدام به عرضه کالا می‌کنند در دستور کار قرار داده و برابر قوانین با آنها برخورد می‌کند، اما نیاز است که جلسه‌ای با مسئولان شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان تفت داشته باشیم. 

« محمد پورشمس» با اشاره به حادثه اخیر جاده تفت می‌گوید: قطعا اگر در این حادثه دستفروشان در حاشیه جاده نبودند، تصادف تنها جرحی بود. از این رو ساماندهی دستفروشان از اهمیت بسزایی برخوردار است.وی می‌افزاید: دستفروشان باید در محل مناسبی ساماندهی شوند تا دیگر شاهد حادثه‌ای نباشیم که خودرویی برای خرید کنار آنها بایستد و در شلوغی جاده‌ها باعث بروز تصادف شود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد می‌گوید: شورای ترافیک و فرمانداری قطعا باید راهکار مناسبی برای تسهیل ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات، آرام‌سازی ترافیک و بالا رفتن نظم و انضباط ترافیکی تدبیر کنند.


این سو و آن سوی ساماندهی دستفروشان 

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استان یزد با تاکید بر این‌که دستفروشان یکی از معضلات بسیاری از شهرهای استان هستند می‌گوید: دستفروشی ناشی از نبودن شغل مناسب است. این واقعیتی در جامعه است و به مشکلات اقتصادی مربوط می‌شود و ساماندهی آنها ایده خوبی است.

«محمود شاکرشمسی» ادامه می‌دهد: ساماندهی دستفروشان در یزد با تجمیع آنها در میدان امام علی (ع) اتفاق افتاد. این طرح می‌تواند در سایر شهرهای استان هم دنبال شود.وی می‌افزاید: برای ساماندهی دستفروشان چالشی چندگانه داریم. عمده دستفروشان جوانانی هستند که شغل خود را از دست داده‌اند و شغل مناسبی پیدا نکرده‌اند، اما از سوی دیگر کسبه از فعالیت دستفروشان راضی نیستند و عقیده دارند که با توجه به پرداخت هزینه‌های کسب و کار، باید جلو فعالیت دستفروشان که اتفاقا مورد استقبال مردم هستند، گرفته شود.


دستفروشی در شهرهای استان 

حاشیه جاده یزد به سمت تفت، جاده مهریز به سمت یزد و جاده یزد به سمت میبد درگیر دستفروشانی است که پیر و جوان و بزرگ و کوچک به عرضه مواد خوراکی، پوشاک، تزئینات منزل، عروسک و اسباب‌بازی مشغولند.
این دستفروشان گاهی توقف خود را چند متر جلوتر با حضور فردی که تبلیغات در دست دارد اعلام می‌کنند و کسب روزی می‌کنند. اتفاقا استقبال مردم یزد از دستفروشان پررونق است.

این خبر را به اشتراک بگذارید