• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45650
+
-

تلاش برای حفظ بازار صادراتی عراق و سوریه

رئیس سازمان صمت مرکزی: از ابتدای سال تاکنون 189 میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده است

صادرات
تلاش برای حفظ بازار صادراتی عراق و سوریه

مریم جباری|   اراک - خبرنگار:


افزایش میزان صادرات غیرنفتی، یکی از اولویت‌های مسئولان استان مرکزی در سال‌های گذشته بوده و آن‌ها در شرایطی هر ماه میزان صادرات غیرنفتی خود را اعلام می‌کنند، که هدف آن‌ها رسیدن به صادرات یک و نیم میلیون دلاری تا پایان سال 97 است. طبق آمار میزان صادرات غیرنفتی استان صنعتی مرکزی تا پایان آبان‌ماه 750 میلیون دلار بوده که با توجه به تحریم‌های شدید علیه کشور، این میزان از صادرات برای قطب چهارم صنعت کشور که ظرفیت‌هایی همچون صادرات گل و گیاه، سنگ، ماهی‌های زینتی، محصولات کشاورزی، دام و... دارد، ‌یک آمار قابل قبول به حساب می‌آید. 

چندی پیش «سیدعلی آقازاده»، استاندار مرکزی، در دیدار با دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، بر ضرورت حفظ روابط استان با این 2 کشور تاکید کرد و گفت: ‌«تثبیت بازار صادرات تولیدات کشور و مرکزی به عراق و سوریه ضروری است و باید با تدبیر و سیاست، از ایجاد هرگونه آسیب به این موقعیت جلوگیری شود. صادرات استان مرکزی سال 96 یک میلیارد دلار بود که ۵۰ درصد آن به کشورهای همسایه از جمله عراق صورت گرفته است.» 

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به این‌که بیشترین میزان صادرات استان در چند سال اخیر به عراق و سوریه بوده، در حقیقت این 2 کشور در اولویت‌های صادراتی مرکزی قرار دارند و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، می‌تواند از این فرصت استفاده و برای اعضای خودش بازاریابی و بازارسازی مناسبی را در کشورهای هدف ایجاد کند. 


افزایش صادرات مرکزی به عراق و سوریه 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌گوید: تولیدکنندگان استان زمانی می‌توانند به تولیدات خود افتخار کنند که در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی را به دست آورده باشند و این مسأله در شرایط فعلی اهمیت ویژه‌ای دارد. 
 «منوچهر توسطی» به همشهری می‌گوید: در این زمینه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در کنار بخش دولتی از تمامی ظرفیت‌های موجود برای گسترش صادرات غیرنفتی استان به کشورهای سوریه و عراق استفاده خواهد کرد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بازارهای جهانی به جایگاه اصلی خود دست یابند.  وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که امسال سهم صادرات مرکزی به عراق و سوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته، تلاش مسئولان بر این است تا بتوانیم در زمینه افزایش بیشتر صادرات به این 2 کشور برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: بدون تردید افزایش صادرات، اشتغال پایدار و تولید کیفی و کاهش بیکاری را به همراه خواهد داشت که این موارد در کنار یکدیگر می‌توانند رشد اقتصادی کشور و استان را به ارمغان آورند. ظرفیت‌های موجود در کشور بسیار بیشتر از آمارها و ارقام ارائه شده است؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی مناسب و شفافی برای صادرات غیرنفتی وجود داشته باشد تا بتوانیم از این بحران پیش رو و تحریم‌های ظالمانه به آسانی عبور کنیم. 


ضرورت توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه در مدت زمان 3 سال گذشته با تعاملات بسیار خوبی که در استان بین بخش خصوصی و دولت وجود داشته، توانسته‌ایم کمیته‌های مشترکی را با 14 کشور ایجاد کنیم و با این اقدامات زیرساخت‌های لازم به منظور صادرات فراهم شده است.  

«حمیدرضا مهدی‌نیا» به همشهری بیان می‌کند: در میان این کشورها، عراق و سوریه تعاملات خوبی را در زمینه صادرات غیرنفتی با استان داشته‌اند و در این راستا توانسته‌ایم بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی با کشور عراق تشکیل دهیم. مرکزی با ظرفیت‌های مناسبی که در بخش صنعت و کشاورزی دارد می‌تواند میزان صادرات خود را به کشورهای عراق و سوریه افزایش دهد. همچنین این ظرفیت که بتوانیم در عراق پالایشگاه و پتروشیمی احداث کنیم نیز وجود دارد. علاوه بر این با توجه به توانمندی‌های استان در حوزه صنعت، کشاورزی و گل و گیاه می‌توان در زمینه افزایش صادرات این محصولات به عراق نیز برنامه‌ریزی‌ مناسب‌تری داشت. 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: باید بتوانیم صادرات پایدار به عراق و سوریه را تداوم و افزایش دهیم. در این شرایط قطعاً می‌توانیم این کشور را به عنوان یکی از کشورهای هدف برای صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار دهیم و تعاملات خوبی را با آن‌ها برای کارهای زیرساختی داشته باشیم. 

مهدی‌نیا اظهار می‌کند: با توجه به بحرانی که هم‌اکنون در سوریه رخ داده، شرکت‌های ایرانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند مورد حمایت سوریه قرار خواهند گرفت؛ بنابراین باید از این فرصت به سود تولید و صادرکنندگان استان استفاده شود، زیرا سوریه متعهد به ایجاد امنیت و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی شده است. 

وی تصریح می‌کند: با توجه به شرایطی که در سوریه به وجود آمده ایجاد مسیر ترانزیتی بین ایران و سوریه، توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیوم‌ها، قطعاً می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تعاملات میان استان مرکزی و سوریه برای افزایش صادرات غیرنفتی شود.


صادرات 26 درصدی استان به عراق 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به صادرات 33 میلیارد دلاری کشور از ابتدای سال تاکنون می‌گوید: از این میزان 7 میلیارد دلار صادرات کالا یعنی حدود 21 درصد به عراق بوده است، همچنین از صادرات 750 میلیون دلاری استان از ابتدای سال تاکنون، 189 میلیون دلار معادل 26 درصد صادرات به عراق انجام شده است. 

 «محمدرضا حاجی‌پور» به همشهری می‌گوید: بیشترین میزان صادراتی که از ایران به کشورهای عراق و سوریه (به ویژه کشور عراق) انجام شده مربوط به مواد غذایی، قطعات خودرو و مصالح ساختمانی بوده است که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات به عراق امسال افزایش بیشتری داشته باشد. 

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون 6 میز صادراتی در استان وجود دارد، ادامه می‌دهد: از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی که هم‌اکنون به دنبال آن هستیم توسعه و افزایش میزهای صادراتی است، این در حالی است که استان دارای ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای توسعه این مهم است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: تلاش به منظور حضور مؤثر استان با استفاده از ظرفیت سازمان توسعه تجارت در کشورهای هدف از جمله کشورهای همسایه و آسیای میانه اقداماتی است که با جدیت و برنامه‌ریزی دنبال می‌شود. 

حاجی‌پور با اشاره به شرایط موجود در سوریه اظهار می‌کند: باید از این شرایط بتوانیم به عنوان یک فرصت به منظور برنامه‌ریزی منسجم برای توسعه صادرات غیرنفتی و در دست گرفتن بازار این کشور استفاده کنیم و صادرات را از مرز یک میلیارد و 200 میلیون تومان بگذرانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید