• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45649
+
-

پیشرفت ٩٠ درصدی تصفیه‌خانه چرم‌شهر

نشست خبری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد

جامعه
پیشرفت ٩٠ درصدی تصفیه‌خانه چرم‌شهر

راحله حسین‌زاده|   خراسان رضوی-خبرنگار :

ساخت تصفیه‌خانه چرم‌شهر برای تصفیه پساب ناشی از تولید در این منطقه کلید خورد. اکنون ظرفیت آن از هزار مترمکعب به 3 هزار مترمکعب افزایش یافته و تکمیلش نیازمند ۱۸ میلیارد تومان سرمایه است و پیش‌بینی می‌شود در شهریور سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

مدیرعامل و معاون شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۳۶۲ براساس مصوبه قانونی، شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تاسیس شد. هدف آن تامین زیرساخت و ارائه خدمت به واحدهای تولیدی بود و در سال ۱۳۶۴ شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان تشکیل و در سال ۱۳۸4 سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی با هم ادغام شدند. «مسعود مهدی‌زاده مقدم» بیان کرد: فعالیت‌های بسیاری طی 2 سال گذشته انجام شده است به گونه‌ای که در سال 1367 فقط 3 شهرک صنعتی در استان وجود داشت، اما هم‌اکنون 48 ناحیه و شهرک صنعتی مصوب وجود دارد که 40 شهرک و ناحیه در حال واگذاری است.
 
وی با بیان این‌که چهلمین شهرک و ناحیه صنعتی به مناسبت انقلاب اسلامی در داورزن در 2 هفته گذشته شروع به فعالیت کرده و اکنون آماده سرمایه‌گذاری است، افزود: مجموع مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی 8600 هکتار بوده که 5400 هکتار آن در فاز عملیاتی و 3600 هکتار زمین صنعتی وجود دارد. در مجموع 4100 قرارداد شامل طرح‌های مختلف وجود دارد و در حال حاضر حدود 2570 واحد بهره‌برداری و فعال شده‌اند. 


اشتغال‌زایی برای 190 هزار نفر

مهدی‌زاده مقدم با اشاره به این‌که سهم استان خراسان رضوی در صنعت وجود 5700 واحد تولیدی بوده که برای 190 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: ۴۳ درصد از تعداد واحدهای بهره‌برداری در شهرک‌ها مستقر شدند و ۲۳ درصد سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرک‌های استان انجام شده و حدود ۴۰ درصد اشتغال صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی با بیان این‌که پیگیری مسائل و ساماندهی صنوف نیازمند از مهم‌ترین سیاست‌های این مجموعه است اذعان کرد: صنایع استان رشد 43 درصدی داشته و براساس سیاست‌های موجود تفاهم‌نامه‌هایی در سطح ملی با وزارت صمت، اتاق اصناف و در استان با شهرداری مشهد انجام شده که طی آن بخشی از صنوف به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اطراف شهر انتقال یافته است. از اقدامات صورت‌گرفته می‌توان به تمهید و تسهیل امور صنایع کوچک، سیاست‌های حمایت از شکل‌گیری صنایع کوچک، ارتقای سطح آموزش کارکنان، توسعه مدل‌های خوشه‌ای و ایجاد مراکز خدمات کسب‌وکار اشاره کرد. 

وی سهم شهرک‌های صنعتی استان را در مصرف آب 14/0 درصد و سهم صنعت را 8/1 درصد در کل استان دانست و افزود: به ازای هر هکتار زمین واگذارشده برای ۵۴ نفر اشتغال ایجاد کردیم که متوسط کشوری 42 نفر است. همچنین به ازای هر لیتر بر ثانیه آبی که داده شده برای ۸۳ نفر اشتغال ایجاد شده است که متوسط کشوری ۵۵ نفر است و به ازای هر مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کردیم که متوسط کشوری ۹۵ نفر است. 


استانداردسازی پساب چرم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری در خصوص اقدامات صورت‌گرفته برای استانداردسازی پساب چرم‌شهر توضیح داد: در سال ۸۳ یک تصفیه‌خانه با ظرفیت هزار مترمکعب افتتاح شد اما متاسفانه عمر مفید آن بسیار زود تمام شد و رعایت نکردن واحدهای تولیدی منجر به جرائم آلایندگی کشف‌رود می‌شود. 

مهدی‌زاده بیان کرد: در راستای این موضوع سال گذشته قراردادی منعقد شد و پروژه تعریف‌شده با هدف ارتقا و توسعه ظرفیت تصفیه‌خانه مبنی بر استانداردهای روز چرم کلنگ‌زنی شد. بر این اساس ظرفیت این تصفیه‌خانه از هزار مترمکعب به 3 هزار مترمکعب افزایش یافته و این پروژه نیازمند ۱۸ میلیارد سرمایه است که پیش‌بینی می‌شود در شهریور سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

وی با ابراز امیدواری از تعطیل نشدن واحدهای تولیدی چرم‌شهر گفت: باید کنترل آلودگی از مبدا توسط واحدهای تولیدی انجام شود و براساس آنچه در کارگروه‌های مختلف استان دنبال می‌شود اگر واحدها تمکین نکنند دستگاه و مقام قضایی ورود پیدا می‌کنند. به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، تصفیه‌خانه چرم‌شهر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 20 درصد تجهیزات آن فراهم شده که مقداری از آن در گمرک و برخی دیگر نیازمند اصلاحات است. 


فضای سبز و جمع‌آوری فاضلاب

«مسعود مهدی‌زاده مقدم» با تاکید بر این‌که در حوزه محیط‌زیست از طرفداران جدی حفظ آن هستیم، گفت: این مجموعه دارای 8 تصفیه‌خانه است که 14 هزار مترمکعب آب را در شبانه‌روز تصفیه می‌کند. همچنین واحدهای تولید باید فضایی از زمین خود را به فضای سبز اختصاص دهند و با توجه به این‌که این نهاد یک شرکت درآمد هزینه است تنها بخش محدودی از اعتبارات در اختیار ما بوده و باقیمانده هزینه‌ها باید توسط این مجموعه تامین شود. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی ادامه داد: 25 درصد شهرک‌های صنعتی باید به فضای سبز اختصاص پیدا کند و اکنون 75 درصد شهرک‌های صنعتی تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند. همچنین 8 شهرک صنعتی به آتش‌نشانی مجهزند و پایش‌های مستمر زیست‌محیطی از آب و خاک در این شهرک‌ها انجام می‌شود تا آلودگی‌ها در این شهرک‌ها کم شود. 


وی با بیان این‌که 16 شهرک صنعتی در استان به بخش خصوصی واگذار شده است و به مرور زمان بر تعداد آن افزوده می‌شود، افزود: از ظرفیت دستگاه قضایی استفاده شده و کارگروه حمایت از صنایع در استان و در راستای حمایت از حوزه تولید و واحدهای تولیدی و نیز حل مشکلات آنها شکل گرفته و هم‌اکنون این کمیسیون در ۱۱ شهرک استان فعال است. 

مهدی‌زاده اظهار کرد: 2 مصوبه در استان داریم که اولی برای محور غرب، شهرک توس است و تلاش می‌کنیم کار مشترکی با شرکت‌های دانش‌بنیان را در مرکز استان حفظ کنیم. همچنین در جزء یک بند ب ماده ۶ قانون بودجه آمده است که ۳۰ درصد از ۳ درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده که اخذ می‌شود در حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و چون شهرک‌ها از آن مستثنی هستند چیزی به آنها تعلق نمی‌گیرد تا در تکمیل و حفظ زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی با بیان این‌که بزرگ‌ترین آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی خاورمیانه در شهرک صنایع غذایی مشهد با سرمایه‌گذاری بالای ۲۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، گفت: شهرک‌های صنعتی عمومی، تخصصی و فناوری در استان فعال است و شهرک‌های خراسان رضوی که بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌ها را با پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا دارد در بسیاری از حوزه‌ها به ‌ویژه حوزه‌های فناورانه نیاز ۱۷ استان کشور را تامین می‌کند‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید