گردشگری کردستان کارآفرین میخواهد
یک فعال گردشگری: بخش خصوصی کردستان در دیگر استانها سرمایهگذاری میکند
روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
کردستان در زمینه توسعه گردشگری یکی از استانهای مستعد کشور است. در این زمینه فرهنگسازی و آگاهسازی برای گسترش صنعت گردشگری و هتلداری ضروری است. لذا برپایی نمایشگاهها برای سازمانها و افرادی که در ارتباط با این صنعت هستند فرصت خوبی است که توانمندیها و امکانات استان را به عموم مردم و دیگر سازمانهای مرتبط معرفی کنند. در نتیجه لازم است جشنوارههای فرهنگ ملی اقوام ایرانی و نمایشگاههای توانمندیهای گردشگری بیشتری دایر شود.
جای خالی بخش خصوصی در نمایشگاهها
یکی از فعالان و کارشناسان گردشگری استان کردستان در گفتوگو با همشهری عنوان میکند: راهاندازی نمایشگاهها برای شناخت بیشتر حوزه گردشگری اقدام مطلوبی است و انتظار میرود هر سال در این زمینه نمایشگاههایی باکیفیتتر و با حضور جمع کثیری از فعالان حوزه گردشگری برگزار شود.
«کاوه پدیدار» در ادامه میگوید: توقع از حامیان گردشگری بیشتر است، لذا بخشهای خصوصی مانند هتلداران، آژانسهای مسافرتی و دیگر دستاندرکاران گردشگری باید بیشتر در این حوزه حضور و فعالیت داشته باشند. اما متأسفانه در اکثر فعالیتهای گردشگری استان مانند نمایشگاهها و جشنوارهها هیچ اثری از آنها نیست.
وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاههای گردشگری در جذب بیشتر گردشگران مؤثر است، میافزاید: برگزاری نمایشگاههای گردشگری و فعالیتهای وابسته به آن، به شرط همکاری و حمایت راهنمایان گردشگری، آژانسهای مسافرتی و مسئولان متولی، میتواند محل مناسبی برای آشنا شدن با طرحها و ایدههای نو در زمینه ساخت بستر مناسب برای صنعت گردشگری استان باشد.
این فعال گردشگری ادامه میدهد: برای توسعه حوزه گردشگری علاوه بر منابع مالی، نیاز به منابع انسانی مفید نیز است و سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده استانی مانند کردستان با این ظرفیت، نتوانسته جایگاه گردشگری خود را در کشور بیابد. این در حالی است که استان کردستان در زمینه گردشگری سلامت نیز با توجه به ورود مسافران بسیاری از شمال عراق به استان میتوانست نقش فعالی در بحث اقتصادی داشته باشد.
توانمندسازی و توسعه گردشگری
یکی از فعالان حوزه گردشگری در استان کردستان میگوید: توسعه گردشگری بر اساس شناخت ظرفیتهای استان بسیار ضروری است و باید بر اساس آن برنامهریزی شود. تصمیمهایی که در این زمینه گرفته میشود بیشترین تأثیر را بر توسعه گردشگری استان دارد.
«الهان رحیمی» بیان میکند: عوامل مؤثر بر توانمندسازی و توسعه گردشگری میتواند به عنوان مهمترین عوامل برپایی و اثربخشی هرچه بیشتر گردشگری مورد توجه قرار بگیرد، چراکه نیروی انسانی توانمند بهرهور است و محصولات و خدمات را با کیفیت بالاتری نسبت به نیروی انسانی ناتوان ارائه میکند. همچنین با استفاده از این نیروها توان رقابتی مقاصد گردشگری ارتقا مییابد.
وی با گلایه به برخی از فعالان بخش گردشگری بهویژه هتلداران اذعان میکند: هتلداران استان کردستان متأسفانه در برپایی نمایشگاهها همکاری نمیکنند و در توسعه گردشگری نقش کمرنگی دارند. به گفته رحیمی، دریافت وامهای میلیاردی بدون شناخت در زمینه توسعه گردشگری و سرمایهگذاری آن در جاهای دیگر، حق این صنعت را نابود کرده و اینجاست که مسئولان باید پاسخگو باشند. پاسخگوی اینکه چرا از 11 اقامتگاه بومگردی استان فقط یک واحد در نمایشگاهی که اخیراً برگزار شد، حضور داشت؟
این فعال گردشگری به برپایی نمایشگاه اقوام ایرانی و توانمندیهای گردشگری - دیماه 97 - اشاره و عنوان میکند: غرفهداران و فعالان گردشگری بخش خصوصی که سوغات، صنایعدستی و اقدامات خود را به نمایش گذاشتند، انتظار داشتند مسئولان و متولیان امر از نمایشگاه بازدید میکردند و حداقل برای ایجاد انگیزه بیشتر، از فعالان عرصه گردشگری تقدیر میشد، اما هیچکسی حضور نیافت و این موضوع جای نگرانی و گلایه دارد.
رحیمی با تأکید و تذکر جدی به بخشهای خصوصی استان بیان میکند: درخواست عاجزانه دارم که سرمایههای استان کردستان را به شهرها و استانهای دیگر کشور انتقال ندهید، چراکه این بودجهها سهم جوانان بیکار این استان است که به اشتغال نیاز دارند. این شهر یک کارآفرین دلسوز میخواهد که در حوزه توانمندیهای اقتصاد گردشگری فعالیت کند.
مشکلات آژانسهای گردشگری
یک کارمند آژانس مسافرتی هم در گفتوگو با همشهری میگوید: جابهجایی مسافران توسط آژانسهای مسافرتی یا لیدرها در حفظ سلامت و امنیت آنها بسیار مهم است و برای حمایت در حوادث اتفاقی لازم است که پوشش بیمهای وجود داشته باشد. «سمیه ورمزی» میافزاید: نقش آژانسهای مسافرتی در جابهجایی گردشگران و تورهای داخلی و خارجی از طریق هوایی و زمینی بسیار مهم است که این امر باید به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.
این راهنمای گردشگری به مشکلات آژانسهای مسافرتی در حوزه گردشگری اشاره و بیان میکند: کمبود فروش محصولات سنتی و صنایعدستی و محدود بودن پروازهای استان از مهمترین دغدغههای موجود است که در بیرونقی گردشگری استان تأثیرگذار بوده.
نقش نمایشگاهها در فروش صنایع دستی
یکی از فعالان حوزه صنایعدستی با بیان اینکه نقش نمایشگاهها برای شناخت و فروش بیشتر صنایعدستی استان بسیار بااهمیت است، میگوید: فروش محصولات صنایعدستی استان بهویژه برای کارآفرینان این حوزه با مشکل جدی مواجه است که از طریق نمایشگاهها این مسالهبرطرف میشود.
«لیلا محمدی» میافزاید: تلفیق سفال و سرامیک از کارهای جدید صنایعدستی ما است. چند ماهی است در این زمینه فعالیت میکنیم و نمونهای از کارهای خود را در نمایشگاهها برای فروش میگذاریم تا در گردشگری استان نقشی داشته باشیم.این شهروند اظهار میکند: صنایعدستی در استان کردستان بسیار مظلوم واقع شده است، چراکه مردم حمایتی از این صنعت و فعالان آن نمیکنند و انتظار کارهای دستی بسیار منظم، شفاف و دقیقی دارند، در حالی که کارهای دستی با احساس فرد رابطه دارد. فروش کم این صنعت موجب نگرانی فعالان آن شده است. موانعی مانند سختگیری در تسهیلات و نبود مکان مناسب نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است، در حالی که اگر تعریف درستی از جاذبههای گردشگری داشته باشیم، صنایعدستی ما بخش قابل ملاحظه آن است.