• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45651
+
-

گردشگری کردستان کارآفرین می‌خواهد

یک فعال گردشگری‌: بخش خصوصی کردستان در دیگر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند

گردشگری
گردشگری کردستان کارآفرین می‌خواهد

 روزیتا قادری |   سنندج- خبرنگار:

کردستان در زمینه توسعه گردشگری یکی از استان‎های مستعد کشور است. در این زمینه فرهنگ‌سازی و آگاه‎سازی برای گسترش صنعت گردشگری و هتلداری ضروری است. لذا برپایی نمایشگاه‌ها برای سازمان‎ها و افرادی که در ارتباط با این صنعت هستند فرصت خوبی است که توانمندی‎ها و امکانات استان‎ را به عموم مردم و دیگر سازمان‌های مرتبط معرفی کنند. در نتیجه لازم است جشنواره‌های فرهنگ ملی اقوام ایرانی و نمایشگاه‎های توانمندی‎های گردشگری بیشتری دایر شود. 


جای خالی بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها 

یکی از فعالان و کارشناسان گردشگری استان کردستان در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‎کند: راه‎اندازی نمایشگاه‎ها برای شناخت بیشتر حوزه گردشگری اقدام مطلوبی است و انتظار می‎رود هر سال در این زمینه نمایشگاه‎هایی باکیفیت‌تر و با حضور جمع کثیری از فعالان حوزه گردشگری برگزار شود. 

«کاوه پدیدار» در ادامه می‎گوید: توقع از حامیان گردشگری بیشتر است، لذا بخش‎های خصوصی مانند هتلداران، آژانس‎های مسافرتی و دیگر دست‌اندرکاران گردشگری باید بیشتر در این حوزه حضور و فعالیت داشته باشند. اما متأسفانه در اکثر فعالیت‎های گردشگری استان مانند نمایشگاه‌ها و جشنواره‎ها هیچ اثری از آنها نیست.

وی با بیان این‌که برپایی نمایشگاه‎های گردشگری در جذب بیشتر گردشگران مؤثر است، می‏افزاید: برگزاری نمایشگاه‎های گردشگری و فعالیت‌های وابسته به آن، به شرط همکاری و حمایت راهنمایان گردشگری، آژانس‎های مسافرتی و مسئولان متولی، می‎تواند محل مناسبی برای آشنا شدن با طرح‎ها و ایده‎های نو در زمینه ساخت بستر مناسب برای صنعت گردشگری استان باشد. 

این فعال گردشگری ادامه می‎دهد: برای توسعه حوزه گردشگری علاوه بر منابع مالی، نیاز به منابع انسانی مفید نیز است و سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده استانی مانند کردستان با این ظرفیت، نتوانسته جایگاه گردشگری خود را در کشور بیابد. این در حالی است که استان کردستان در زمینه گردشگری سلامت نیز با توجه به ورود مسافران بسیاری از شمال عراق به استان می‌توانست نقش فعالی در بحث اقتصادی داشته باشد. 


توانمندسازی و توسعه گردشگری 

یکی از فعالان حوزه گردشگری در استان کردستان می‎گوید: توسعه‌ گردشگری بر اساس شناخت ظرفیت‌های استان بسیار ضروری است و باید بر اساس آن برنامه‎ریزی شود. تصمیم‌‌هایی که در این زمینه گرفته می‌شود بیشترین تأثیر را بر توسعه گردشگری استان دارد. 

«الهان رحیمی» بیان می‎کند: عوامل مؤثر بر توانمندسازی و توسعه گردشگری می‎تواند به عنوان مهم‎ترین عوامل برپایی و اثربخشی هرچه بیشتر گردشگری مورد توجه قرار بگیرد، چراکه نیروی انسانی توانمند بهره‎ور است و محصولات و خدمات را با کیفیت بالاتری نسبت به نیروی انسانی ناتوان ارائه می‎کند. همچنین با استفاده از این نیروها توان رقابتی مقاصد گردشگری ارتقا می‎یابد. 

وی با گلایه به برخی از فعالان بخش گردشگری به‌ویژه هتلداران اذعان می‎کند: هتلداران استان کردستان متأسفانه در برپایی نمایشگاه‌ها همکاری نمی‎کنند و در توسعه گردشگری نقش کمرنگی دارند. به گفته رحیمی، دریافت وام‎های میلیاردی بدون شناخت در زمینه توسعه گردشگری و سرمایه‎گذاری آن در جاهای دیگر، حق این صنعت را نابود کرده و اینجاست که مسئولان باید پاسخگو باشند. پاسخگوی این‌که چرا از 11 اقامتگاه بومگردی استان فقط یک واحد در نمایشگاهی که اخیراً برگزار شد، حضور داشت؟ 

این فعال گردشگری به برپایی نمایشگاه اقوام ایرانی و توانمندی‎های گردشگری - دی‌ماه 97 - اشاره و عنوان می‎کند: غرفه‎داران و فعالان گردشگری بخش خصوصی که سوغات، صنایع‌دستی و اقدامات خود را به نمایش گذاشتند، انتظار داشتند مسئولان و متولیان امر از نمایشگاه بازدید می‎کردند و حداقل برای ایجاد انگیزه بیشتر، از فعالان عرصه گردشگری تقدیر می‎شد، اما هیچ‌کسی حضور نیافت و این موضوع جای نگرانی و گلایه دارد. 

رحیمی با تأکید و تذکر جدی به بخش‎های خصوصی استان بیان می‎کند: درخواست عاجزانه دارم که سرمایه‌های استان کردستان را به شهرها و استان‎های دیگر کشور انتقال ندهید، چراکه این بودجه‎ها سهم جوانان بیکار این استان است که به اشتغال نیاز دارند. این شهر یک کارآفرین دلسوز می‎خواهد که در حوزه توانمندی‎های اقتصاد گردشگری فعالیت کند. 


مشکلات آژانس‌های گردشگری 

یک کارمند آژانس‏ مسافرتی هم در گفت‌وگو با همشهری می‎گوید: جابه‌جایی مسافران توسط آژانس‎های مسافرتی یا لیدرها در حفظ سلامت و امنیت آنها بسیار مهم است و برای حمایت در حوادث اتفاقی لازم است که پوشش بیمه‎ای وجود داشته باشد.  «سمیه ورمزی» می‎افزاید: نقش آژانس‎های مسافرتی در جابه‌جایی گردشگران و تورهای داخلی و خارجی از طریق هوایی و زمینی بسیار مهم است که این امر باید به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد. 
این راهنمای گردشگری به مشکلات آژانس‎های مسافرتی در حوزه گردشگری اشاره و بیان می‎کند: کمبود فروش محصولات سنتی و صنایع‌دستی و محدود بودن پروازهای استان از مهم‎ترین دغدغه‎های موجود است که در بی‌رونقی گردشگری استان تأثیرگذار بوده.


نقش نمایشگاه‎ها در فروش صنایع دستی  

یکی از فعالان حوزه صنایع‌دستی با بیان این‌که نقش نمایشگاه‎ها برای شناخت و فروش بیشتر صنایع‌دستی استان بسیار بااهمیت است، می‌گوید: فروش محصولات صنایع‌دستی استان به‌ویژه برای کارآفرینان این حوزه با مشکل جدی مواجه است که از طریق نمایشگاه‎ها این مسالهبرطرف می‌شود. 

«لیلا محمدی» می‎افزاید: تلفیق سفال و سرامیک از کارهای جدید صنایع‌دستی ما است. چند ماهی است در این زمینه فعالیت می‎کنیم و نمونه‎ای از کارهای خود را در نمایشگاه‎ها برای فروش می‎گذاریم تا در گردشگری استان نقشی داشته باشیم.این شهروند اظهار می‎کند: صنایع‌دستی در استان کردستان بسیار مظلوم واقع شده است، چراکه مردم حمایتی از این صنعت و فعالان آن نمی‏کنند و انتظار کارهای دستی بسیار منظم، شفاف و دقیقی دارند، در حالی که کارهای دستی با احساس فرد رابطه دارد. فروش کم این صنعت موجب نگرانی فعالان آن شده است. موانعی مانند سختگیری در تسهیلات و نبود مکان مناسب نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است، در حالی ‎که اگر تعریف درستی از جاذبه‎های گردشگری داشته باشیم، صنایع‌دستی ما بخش قابل ملاحظه آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید