• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45645
+
-

سرمایه‌گذار‌ها در راه آذربایجان غربی

مسئولان استانی امیدوار به جذب بیشتر سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری هستند

اقتصاد
سرمایه‌گذار‌ها در راه آذربایجان غربی

هادی پناهی|   ارومیه – خبرنگار :


مرزی بودن آذربایجان غربی در گذشته بیشتر از آن‌که یک فرصت برای مردم استان باشد، به یک تهدید تبدیل شده بود. مرزی بودن بهانه‌ای شده بود که به دلیل مشکلات جنگ و امنیت کمتر، سرمایه‌گذاران چشم خود را به روی این استان ببندند.

 اما اکنون شرایط تغییر کرده و بر اساس گزارش وزارت کشور درباره عملکرد 6 ماه سال 1397 مراکز خدمات سرمایه‌گذاری، آذربایجان‌غربی با 9/117 میلیون دلار، سومین استان کشور در میزان سرمایه‌گذاری مصوب است. تحولی که به نظر می‌رسد با تغییر نگرش مسئولان رده بالای استان در زمینه جذب سرمایه‌گذاران ایجاد شده که البته با انتقاداتی هم از سوی مردم مبنی بر ملموس نبودن رفع بسیاری از محرومیت‌ها و مشکلات اقتصادی همراه است. 


سرمایه‌گذاری در بخش صنایع غذایی و معادن

مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر با 2 سرمایه‌گذار بزرگ در استان عقد قرارداد شده است. «علی عبدلی» می‌افزاید: 2 شرکت دهلر ایرانیان متعلق به کشور آلمان در زمینه صنایع غذایی و در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه و همچنین شرکت کاوش‌گران کانی ایران که یک شرکت چینی است، در زمینه طلا و نقره در خوی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. 
عبدلی درباره این‌که میزان سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها چقدر خواهد بود، اظهار می‌کند: در جواز صادرشده از سوی اداره کل صمت آذربایجان غربی برای شرکت دهلر سرمایه 140 میلیون دلاری و برای شرکت کاوشگران نیز سرمایه 104 میلیون دلاری نگارش شده است. 

اما بسیاری از مردم معتقدند این طرح‌ها تنها قراردادهایی روی کاغذ هستند و ثمرات اقتصادی آن در زندگی مردم مشاهده نشده است. مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی در این باره بیان می‌کند: هنوز به مرحله آغاز فعالیت سرمایه‌گذاران جدید نرسیده‌ایم. در مورد شرکت چینی قراردادها بسته شده و در مرحله ساخت فونداسیون و دیوار و سوله هستند. با شرکت دهلر نیز قرارداد منعقد شده و در حال تامین زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق هستیم تا کارهای اجرایی آن نیز آغاز شود. اما سرمایه‌های هر 2 شرکت بزرگ بین‌المللی به حساب‌های استانی واریز شده است. با شروع فعالیت این 2 واحد صنعتی می‌توانیم اثر حضور سرمایه‌گذاران جدید در استان را بهتر درک کنیم. 


تاثیر در درازمدت

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه هم در خصوص آمار سرمایه‌گذاری مصوب استان می‌گوید: بنده نیز اعتقاد دارم که آمار اعلام‌شده از سوی معاون استاندار با وجود آن‌که برخی می‌خواهند درباره آن شبهه‌افکنی کنند، مستند به آمار وزارت کشور است. قطعا این حجم از سرمایه‌گذاری مصوب خارجی جای خوشحالی دارد. 


«رحیم وهابزاده» می‌افزاید: علت اصلی افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان به نگاه ویژه استاندار آذربایجان غربی بر‌می‌گردد. نوع نگرش، تعامل، انعطاف و پیگیری‌های مقام عالی استان به همراه معاون و همچنین مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی باعث شده است تا سرمایه‌گذاران با استقبال بیشتری وارد استان شوند. 

وهابزاده درباره این‌که گفته می‌شود با وجود جهش بلند استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی همچنان شاخص‌های توسعه پایین و میانگین درآمد ساکنان در این خطه از کشور اندک است، اظهار می‌کند:‌ این سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت به غیر از اشتغال تعداد محدودی از افراد، تاثیری بر روند زندگی مردم در استان نخواهد داشت و باید در انتظار ثمرات آن برای توسعه اقتصادی استان طی سال‌های آینده باشیم و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در استان در درازمدت به نفع مردم این منطقه خواهد شد. 

رئیس کمیسیون اقتصادی ارومیه می‌افزاید: نکته مهم این است که باید بعد از جذب سرمایه‌گذاران همچنان شرایط را طوری آماده کنیم که این سرمایه‌گذاری میوه داده و خروجی عملی داشته باشیم. 
وی با انتقاد از شرایط گذشته شهرک‌های صنعتی بیان می‌کند: نگاه‌های مدیران استانی به این شهرک‌ها درست نبود، چون زیرساخت‌ها در زمینه واگذاری اسناد تملک‌ها مشکل داشت و فکری به حال این موضوع نمی‌شد. باید منطقه‌ای با تمام زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران احساس نکنند که در سیستم نقص وجود دارد. 

این مسئول با اشاره به ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری اقتصادی در استان و نقش آن اظهار می‌کند: نیاز به انجام چنین اقدامی احساس می‌شد، اما موفقیت این طرح مشروط به این است که نمایندگان دستگاه‌های اداری حاضر در جلسات از طرف روسای خود اختیار تام برای تصمیم‌گیری داشته باشند. در این صورت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری در نظام بوروکراسی اداری گیر نخواهند افتاد و کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. 


رتبه 3 کشوری آذربایجان غربی در سرمایه‌گذاری مصوب

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی می‌گوید: بر اساس گزارش وزارت کشور درباره عملکرد 6 ماه سال 1397 مراکز خدمات سرمایه گذاری، استان کرمان با 9/265 میلیون دلار، تهران با 9/195 میلیون دلار و آذربایجان‌غربی با 9/117 میلیون دلار، به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مصوب را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری خارجی‌ای در استان انجام نشده است.

به گفته «رضا حسینی»، آذربایجان‌غربی در رابطه با تعداد طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی نیز رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است. وی بیان می‌کند: امیدواریم با هماهنگی بیشتر و با استفاده از ظرفیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان، روز به روز شاهد ارتقای شاخص جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان باشیم.

حسینی عنوان می‌کند: راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری موجب تسریع روند خدمت‌رسانی به سرمایه‌گذاران می‌شود. اتصال و ارائه خدمات در پنجره واحد سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین محورهای ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در سال جاری خواهد بود و سالانه حداقل 3 گزارش از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سامانه پنجره واحد در شورای اداری استان و با نظارت دفتر بازرسی استانداری ارائه خواهد شد.


3  انتظار مردم از طرح‌های اقتصادی استان 

آذربایجان‌غربی با 9/117 میلیون دلار، سومین استان کشور در میزان سرمایه‌گذاری مصوب است که جهشی بلند برای توسعه استان به شمار می‌رود. اما مردم این منطقه معتقدند که با وجود چنین توفیقی همچنان مشکلات اقتصادی وجود دارد و شاخص‌های توسعه این استان پایین و میانگین درآمد ساکنان در این خطه از کشور همچنان اندک است.

مردم شمال‌غربی‌ترین منطقه کشورمان معتقدند سرمایه‌گذاری چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی باید تحرکی در اقتصاد این استان ایجاد کند و نرخ بیکاری دورقمی این منطقه را بهبود بخشد؛ مساله‌ای که با وجود جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی هنوز رخ نداده است.

رونق کسب‌وکار، افزایش مراودات تجاری و بازرگانی با 3 کشور همسایه و در نهایت تحول در اقتصاد استان مهم‌ترین اولویت‌های مردم آذربایجان غربی در لمس واقعی حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه است. هر چند که به گفته مسئولان این استان این جهش طی سال جاری برای آذربایجان غربی رخ داده و باید چشم‌انتظار ثمرات مثبت این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده بود. مساله‌ای که مورد تاکید مسئولان است و آنها خود عنوان می‌کنند که جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کوتاه‌مدت شاید تنها به رفع بیکاری مردم برخی شهرهای استان کمک کند، اما در طولانی‌مدت بی‌شک شاهد توسعه اقتصادی و رفع چهره محرومیت از این استان مرزی خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید