• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45642
+
-

آغاز طرح ویژه نظارتی نوروز 98

حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه کالای با کیفیت از اهداف اجرای این طرح ویژه نظارتی است

بازار
آغاز طرح ویژه نظارتی نوروز 98

اشکان جهان‌آرای|   ساری - خبرنگار:


ماه بهمن که از راه می‌رسد کم‌کم بوی عید را می‌توان استشمام کرد. حراج‌های مختلف فصل در فروشگاه‌های گوناگون پوشاک از یکی، دو هفته پیش آغاز شده تا با خالی شدن قفسه‌ها و انبارها، جا برای آوردن پوشاک جدید بهاری باز شود. خانواده‌ها هرچند دشوارتر از سال‌های گذشته، خود را برای خرید آماده می‌کنند. 

شرایط خاص اقتصادی جامعه سبب شده که پیش‌بینی‌ها از بازار شب عید امسال، بازاری ضعیف نسبت به سال‌های گذشته باشد، اما در همین وضعیت هم طبیعی است که حجم خریدها چه در بخش پوشاک و چه در عرضه‌های دیگر مانند خوراکی، بهداشتی و حتی لوازم منزل بیشتر از روزهای عادی سال باشد. معمولا در همین وضعیت تخلف‌های صنفی برخی سودجویان بیشتر می‌شود. افزایش تقاضا و شلوغی بازار سبب می‌شود که احتمال تخلف برخی کسبه نیز افزایش یابد؛ تخلف‌هایی که عمدتا در ماه‌های پایانی سال در دسته گرانفروشی قرار می‌گیرند.

هر سال سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با همراهی اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و برخی نهادهای نظارتی دیگر، طرح‌های ویژه‌ای برای مدیریت بر بازار در مناسبت‌های ویژه اجتماعی اجرا می‌کند تا از تخلف‌های احتمالی جلوگیری شود و متخلفان نیز جریمه و مجازات شوند. طرح ویژه نظارت بر بازار نوروز 98 مازندران با همین هدف از دیروز در سراسر استان آغاز شد؛ طرحی که در آن همه واحدهای کسبی استان اعم از عرضه‌کنندگان کالا و واحدهای خدماتی به شکل ویژه زیر نظر بازرسان قرار می‌گیرند و گزارش‌های دریافتی توسط آنان به سرعت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.


تشکیل 2 شعبه برای رسیدگی به تخلفات 

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با بیان این‌که این طرح با هدف تعادل در بازار و تثبیت قیمت‌ها در سراسر استان اجرا می‌شود، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، حفظ سلامت شهروندان و ارائه کالای با کیفیت و استاندارد را از اهداف مهم اجرای این طرح ویژه نظارتی برای بازار شب عید استان عنوان کرد.«یدالله ملکی» گفت: تعزیرات حکومتی همگام و همسو با سایر دستگاه‌های نظارتی و مجری طرح، در راستای اجرای بهینه طرح نظارتی اقدام به تشکیل دو شعبه برای رسیدگی به تخلفات صنفی و غیرصنفی در مرکز استان کرد.وی افزود: اولویت رسیدگی پرونده‌ها در طول اجرای این طرح، مربوط به آن دسته از کالاهایی است که در سبد خانوار اهمیت بیشتری دارند. 

به همین منظور شعب تعزیرات در ادارات تابعه و مرکز استان در اسرع وقت به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.به گفته مدیر کل تعزیرات حکومتی مازندران، با اجرای طرح، رؤسای شعب تعزیرات حکومتی با همراهی دستگاه‌های دیگر، بازرسی مشترک و میدانی را در مراکز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی انجام می‌دهند و با متخلفان برخورد خواهند کرد.


تشدید نظارت‌ها

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، طرح ویژه نظارت و بازرسی نوروز 98 که از دیروز آغاز شد و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت. 
«محمد محمدپور عمران» بر ضرورت نظارت و بازرسی مستمر بر بازار کالا و خدمات تاکید کرد و گفت: نظارت بر کالا و خدمات مختلف به‌ویژه اقلام پرمصرف و با اولویت همواره مورد نظارت و توجه این سازمان قرار دارد، اما در مناسبت‌هایی مانند روزهای پایانی سال، همه ظرفیت‌های موجود در استان برای پیشگیری از تخلفات احتمالی در بازار به کار گرفته می‌شود تا بازار آرام و کم‌تنشی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که این طرح ویژه نظارتی به صورت همزمان در سراسر استان اجرا می‌شود، افزود: پیشگیری از کمبود کالاها، ممانعت از افزایش غیررسمی و غیرمنطقی کالا و خدمات و برخورد با متخلفان بازار در روزهای پایانی سال اهدافی هستند که با اجرای طرح ویژه نظارت و بازرسی نوروز 98 محقق خواهند شد. در اجرای این طرح، از توان دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اداره بهداشت و درمان و ناظران افتخاری بهره گرفته شده است.

این مسئول به برخی اهداف دیگر طرح اشاره کرد و گفت: از اهداف مهم دیگر طرح، علاوه بر مقابله با گرانفروشی و تخلفات احتمالی، رصد بازار برای هماهنگی با نهادهای مسئول در تامین و توزیع کالاها و ارائه خدمات با قیمت مناسب به متقاضیان است. همچنین گشت‌های مشترک، سرعت‌بخشی در رسیدگی به گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی نیز در این طرح مورد توجه قرار دارد. انتظار ما این است که هم‌استانی‌ها نیز در صورت مشاهده تخلفاتی مانند درج نشدن قیمت، صادر نکردن فاکتور، تقلب، گرانفروشی و سایر تخلفات مرتبط با بازار، موارد را از طریق تلفن 124 گزارش کنند.


لزوم همکاری مردم

به گفته مسئولان نظارت بر بازار استان، بخش مهمی از این فرایند نظارتی و پیشگیری از بروز تخلف را شهروندان و مصرف‌کنندگان هم می‌توانند بر عهده داشته باشند. با توجه به این‌که شهروندان روزانه با واحدهای صنفی گوناگون در سراسر استان ارتباط دارند و ممکن است تخلف‌هایی مشاهده کنند، گزارش آنها به سامانه 124، سرعت رسیدگی به تخلفات و پیشگیری از آن را افزایش می‌دهد. این موضوع را معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز به عنوان یک اولویت در نظارت بر بازار مهم دانست و گفت: مردم مهم‌ترین بازوهای نظارتی ما در اجرای طرح‌های نظارت بر بازار کالا و خدمات محسوب می‌شوند. انتظار داریم که سامانه 124 را به عنوان یکی از شماره‌های ثابت مد نظر خود به یاد داشته باشند تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در بازار، همکاران ما را از آن آگاه کنند تا به موضوع رسیدگی شود.

«حسین اصغرزاده» با بیان این‌که طرح ویژه نظارت بر بازار شب عید امسال در سراسر کشور یک ماه زودتر از سال‌های گذشته آغاز به کار کرده است، افزود: اجرای این طرح از دیروز، نشان‌دهنده ویژه بودن نظارت بر بازار در سال جاری به علت شرایط خاص اقتصادی موجود است. در این طرح از توان بازرسان اتاق‌های اصناف و همکاری دستگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و همکارانمان در ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها استفاده می‌شود.


توجه به کالاها و خدمات پرتقاضا

این مسئول بیان کرد: کالاهای پرتقاضای مردم اولویت طرح ویژه نظارتی نوروز 98 هستند. کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، گوشت مرغ و گوشت قرمز، شیرینی و آجیل در اولویت نظارت قرار دارند. در بخش خدمات نیز خدمات پرتقاضای هفته‌های پایانی سال مانند قالیشویی، حمل‌و‌نقل مسافر و خدمات واحدهای پذیرایی و اقامتی از اولویت‌های ما در طول اجرای طرح تا 15 فروردین است. رسیدگی به گزارش‌های مردمی نیز به شکل ویژه در دستور کار قرار دارد.اصغرزاده درباره اجرای گشت‌های مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گشت‌های مشترک در طول اجرای طرح ویژه نظارتی برپا خواهند بود. بازرسان سازمان همراه با همکاران قضایی در تعزیرات حکومتی در واحدهای گوناگون حضور می‌یابند و در صورت محرز شدن تخلف، پرونده در محل تشکیل و حکم صادر می‌شود.


حضور ناظران افتخاری در بازار

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت مازندران از به‌کارگیری توان ناظران افتخاری این سازمان در اجرای طرح خبر داد و گفت: ناظران افتخاری نیروهای مردمی هستند که به صورت غیرمحسوس در بازار سراسر استان حضور دارند و موارد تخلف را به همکاران ما گزارش می‌دهند. 
«حسین اصغرزاده» بیان کرد: ناظران اجازه بازرسی ندارند و فقط تخلف‌ها را گزارش می‌کنند. انتظار ما این است که همه مردم و مصرف‌کنندگان به عنوان یک ناظر افتخاری با ما در اجرای این طرح به منظور ایجاد آرامش در بازار و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی همکاری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید