• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45345
+
-

بودجه شهرداری رشت واقعی نیست

سرپرست شهرداری رشت: تاکنون فقط 31 درصد از بودجه سال 97 شهرداری محقق شده است

مدیریت شهری
بودجه شهرداری رشت واقعی نیست

فرشته رضایی|   رشت- خبرنگار: 

هر سال فصل بستن بودجه شهرداری رشت که فرامی‌‌رسد، بیشترین دغدغه‌ها در خصوص تحقق بودجه است. به نظر برخی از کارشناسان غیرواقعی بسته شدن بودجه موجب نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی می‌شود. با این حال تاکید شورای شهر و خواست شهرداری رشت تعیین بودجه واقعی است. اگرچه بودجه97 شهرداری رشت زمانی که توسط «مسعود نصرتی» اداره می‌شد، 990 میلیارد تومان بسته شد، ولی اکنون طبق گزارش سرپرست شهرداری رشت 31 درصد آن محقق شده است. این در حالی است که سال‌های گذشته میزان تحقق بودجه بالای 80 درصد بوده است. 


حذف ۳۰ کد  درآمدی شهرداری 

سرپرست شهرداری رشت در خصوص بودجه 98 شهرداری گفت: بسیاری از شهرداری‌ها با بحران مالی مواجهند. مشکلات مالی فقط مختص شهرداری رشت نیست و شرایط درآمدی اکثر شهرداری‌های کشور به نحوی شده که برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز با مشکل روبه‌رو هستند.

«علی بهارمست» با انتقاد از حذف آیتم‌های عوارض ماده ۱۱ بیان کرد: متاسفانه حذف آیتم‌های عوارض ماده ۱۱ مشکل زیادی برای درآمد شهرداری ایجاد کرده است. عوارض ماده ۱۱ در ماه‌های پایانی سال موجب افزایش درآمد شهرداری می‌شد و حذف عوارض این ماده، ۳۰ کد درآمدی شهرداری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر منطقه یک شهرداری رشت با ابلاغ این دستورالعمل از ۴۰ میلیارد تومان درآمد خود محروم می‌شود. ضمن این‌که با حذف عوارض ماده ۱۱ شهر پر از ساختمان‌های نیمه‌تمام می‌شود و دیگر افراد تمایلی به گرفتن پایان کار برای پروانه ساختمانی نخواهند داشت.بهارمست با اشاره به بودجه سال آینده شهرداری رشت توضیح داد: همکاران برای تدوین بودجه سال آینده شهرداری زمان زیادی را صرف مطالعه کرده‌اند و تمام تلاش ما این است امسال بودجه‌ای مبتنی بر واقعیت تدوین شود.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به این‌که بودجه شهرداری در سال ۹۲، ۱۹۳ میلیارد تومان بود، بیان کرد: ۱۶۴ میلیارد تومان از این بودجه تصویب شده یعنی معادل ۸۵ درصد آن تحقق یافته است. در سال ۹۳ نیز بودجه شهرداری ۲۴۵ میلیارد تومان بسته شد که حدود ۲۱۸ میلیارد تومان معادل ۸۹ درصد محقق شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که بودجه شهرداری در سال ۹۴ از ۲۴۵ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید، افزود: مشکلات مالی شهرداری از جایی شروع شد که بودجه مصوب شده مبتنی بر درآمد واقعی نبود و براساس آن بودجه، هزینه‌هایی ایجاد شد و طی چند سال بدهی شهرداری به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۳۰۰ میلیارد تومان از ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۹۴ شهرداری محقق شده بود، بودجه سال ۹۵ معادل ۸۵۰ میلیارد تومان نوشته و در سال 96 نیز بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی بسته شد. امسال نیز ۳۱ درصد از بودجه ۹۹۰ میلیارد تومانی شهرداری محقق شده است.


افزایش پروژه‌های نیمه‌تمام 

سرپرست شهرداری رشت با اشاره به این‌که بودجه محقق نشده در سال‌های اخیر شهرداری موجب افزایش پروژه‌های نیمه‌تمام شده است، گفت: قطعا تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت شهرداری قرار دارد و تمام تلاش ما این است در بودجه سال آینده شهرداری انقباض را لحاظ کنیم. بسیاری از شهرهای هم‌تراز با رشت نظیر اراک و کرمان بودجه‌ای معادل ۴۵۰ میلیارد تومان دارند ولی امسال بودجه شهرداری رشت ۹۹۰ میلیارد تومان بسته شده است.

بهارمست با اشاره به این‌که همواره پرداخت حقوق کارگران حجمی، دغدغه شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر بوده است، بیان کرد: با تمامی مشکلات ناشی از کاهش درآمد شهرداری تلاش کردیم تا حقوق پرسنل در فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۵ روز پرداخت شود. وی با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت اظهار کرد: از اول مرداد تاکنون ۹۱ میلیارد تومان قرارداد پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در شهرداری رشت منعقد شده که از این مقدار ۴۸ میلیارد تومان متعلق به قرارداد پروژه‌های عمرانی و ۲۹ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. 

سرپرست شهرداری رشت ادامه داد: ۲۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریداری و به ناوگان اتوبوسرانی رشت افزوده شد. این مسئول با اشاره به این‌که قرارداد‌هایی نیز در حوزه محیط‌زیست منعقد شده است، بیان کرد: تعدادی از پروژه‌های شهرداری نیز در فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارند.


کاهش هزینه‌های جاری در بودجه 98 

مدیر برنامه ‌و بودجه شهرداری رشت نیز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای برنامه‌ریزی بودجه سال ۹۸ سازمان‌های شهرداری رشت گفت: تمامی سازمان‌ها به‌طور مشخص برنامه‌های جالبی در بودجه ۹۸ مطرح کرده‌اند، اما به دلایل مشکلات مالی شرایط پذیرش تمامی این برنامه‌ها وجود ندارد. 

«آمنه خدابخشی» با بیان این‌که اکثر مدیران شهرداری و برخی از اعضای شورا تاکید به انقباضی بودن بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت دارند، افزود: سقف بودجه محدود بوده و بودجه، برنامه‌های یک‌ساله مالی است که باید درآمدهای متناسب با آن برنامه‌ریزی شود.وی به کاهش هزینه‌های جاری در بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه جدید موظف به کاهش 15 تا 20 ‌درصدی هزینه‌های جاری هستیم.


ساماندهی مشاغل مزاحم از برنامه‌های اولویت‌دار در بودجه سال ۹۸ 

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت با اشاره به بودجه سال ۹۸ این شهرداری پیرامون سازمان‌های مرتبط با حوزه خدمات شهری گفت: اولویت کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورا در بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

«فاطمه شیرزاد» به ایجاد ۲۲ پارک محله‌ای طی سال‌های گذشته در رشت اشاره و بیان کرد: ساخت نماد میدان‌های امام علی(ع) و امام حسین(ع) باید در بودجه سال ۹۸ سازمان سیما و منظر مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌های عمرانی در زمان مناسب اجرایی شوند و به بهره‌برداری برسند.

وی ایجاد درمانگاه در آرامستان شهرداری رشت را یکی از مباحث دارای اهمیت دانست و افزود: در حوزه مقابله با بحران نیز باید اقدامات بیشتری در شهر رشت انجام شود. در حال حاضر فقط سالن مربوط به سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت در این ‌زمینه آمادگی لازم را دارد.

این مسئول ایجاد پارک محله‌ای در محله‌هایی از جمله معلولان، کوی امام رضا(ع)، پیر کلاچای و دخانیات را از خواسته‌های بحق شهروندان دانست و گفت: این مهم باید در بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت الزام شود.
شیرزاد ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و آلاینده را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار شهری در بودجه سال ۹۸ شهرداری دانست و افزود: خرید دستگاه‌های مکانیزه جهت رفت‌ و روب دولت‌آباد و مفروش کردن مزار شهدا نیز در بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت مورد توجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید