• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45284
+
-

300کشته در انفجار نیشابور

زمستان سال82 و در روزهایی که مردم خودشان را برای شرکت در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی آماده می‌کردند، انفجار هولناکی در ایستگاه راه‌آهن ابومسلم، در حوالی نیشابور رخ داد که صدای آن صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر و در مشهد هم شنیده شد؛ انفجاری که باعث مرگ دست‌کم 300نفر شد و بزرگ‌ترین حادثه ریلی کشور لقب گرفت. این انفجار هولناک 29بهمن سال82 رخ داد. از چند روز قبل از حادثه، 8واگن گوگرد در خط ۴ ایستگاه ابومسلم خراسان متوقف مانده بودند و 2روز قبل از حادثه نیز ۳۸ واگن حاوی نفتا، نیترات آمونیوم، گوگرد و پنبه از ایستگاه سرخس بارگیری و به سمت تهران حرکت کردند. وقتی قطار به ایستگاه ابومسلم رسید، واگن‌ها جدا شدند و مقابل واگن‌های قبلی متوقف ماندند، چرا‌که باید از دیزل این قطار برای انجام کار دیگری استفاده می‌شد. واگن‌های حاوی مواد خطرناک 2 روز تمام در ایستگاه متوقف مانده بودند تا اینکه ساعت ۳:۴۵ بامداد ۲۹ بهمن اتفاق عجیبی رخ داد. سوزنبان متوجه شد که واگن‌ها به آهستگی شروع به حرکت کردند. او و رئیس ناحیه بلافاصله اقداماتی برای توقف واگن‌ها انجام دادند اما موفق نشدند و تمامی 51واگن مملو از مواد خطرناک به سمت ایستگاه کاشمر حرکت کردند. مسئولان راه‌آهن تصمیم گرفتند با تغییر از خط اصلی به فرعی، واگن‌های راهی شده را به ایستگاه بین‌راهی در 10کیلومتری نیشابور هدایت کنند. کنار این ایستگاه روستای کوچکی وجود داشت که با هماهنگی ستاد حوادث غیرمترقبه استان خراسان تخلیه شد و واگن‌ها در این ایستگاه در برخورد با مانع دچار آتش‌سوزی شدند. به‌دنبال این حادثه، نیروهای آتش‌نشانی بدون تشخیص منشأ اصلی و نوع مواد در حال احتراق به ‌روش‌های معمولی و با استفاده از آب، شروع به اطفای حریق کردند. تا فردای روز حادثه، آتش‌سوزی به‌ظاهر مهار شد اما گویا با نفوذ آب به داخل مواد، فعل و انفعالات شیمیایی در حال انجام بود تا زمینه‌ساز یک انفجار مهیب شود. پس از خاموش‌شدن آتش عملیات پایان‌یافته تلقی شد و مردم محلی و مسئولان که تصور می‌‌کردند ماجرا به خیر گذشته برای تماشا در آن حوالی جمع شده بودند که ناگهان انفجاری هولناک رخ داد. شدت انفجار به‌حدی بود که بیشتر افرادی که در آن نزدیکی حضور داشتند، جانشان را از دست دادند. پیکر برخی از آنها قابل شناسایی نبود و دست‌کم 200نفر هم مجروح شدند. در آن زمان روزنامه‌ها خبر از مرگ دست‌کم 300نفر در این حادثه دادند. در نهایت، 4سال پس از حادثه 10نفر از مسئولان و پرسنل راه‌آهن  مقصر شناخته شده و  به مجازات حبس محکوم شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید