• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45280
+
-

روزشمار انقلاب: سال 1382

بحران در مجلس

مجید مهرابی

فروردین: بغداد به محاصره نیروهای آمریکایی درآمد و سقوط کرد. 21فروردین همشهری در تیتریک خود از سقوط رژیم صدام خبر داد. صدام حسین تکریتی از کاخ خود گریخت و 9‌ماه بعد در یک چاله در خانه‌ای در روستای الدور در نزدیکی تکریت دستگیر شد. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه با تشریح مواضع ایران درباره بحران عراق فرمودند: ملت ایران همچون ملت عراق از سقوط صدام خوشحال است اما فجایع صورت‌گرفته در عراق و اشغالگری و تجاوز را به‌شدت محکوم می‌کند.

اردیبهشت: ششم اردیبهشت دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به‌کار کرد. شورای اسلامی شهر تهران با 12رای موافق و 2رای ممتنع و یک رأی مخالف، محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کرد. این آغازی برای یک دوره 10ساله پرحرف و حدیث بود. 2سال بعد محمود احمدی‌نژاد  در قامت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری وارد عرصه رقابت شد و 8سال سکان ریاست قوه اجرایی کشور را به‌دست گرفت. گزارش پرسروصدای تحقیق و تفحص از سازمان صدا و سیما در دوران مدیریت علی لاریجانی در مجلس قرائت شد. عزت‌الله ضرغامی، معاون پارلمانی صدا و سیما وعده داد که   پاسخ مشروح سازمان به‌زودی اعلام خواهد شد. لایحه برای افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری به مجلس داده شده بود که شورای نگهبان آن را رد کرد. این لایحه با عنوان لایحه تبیین حدود و وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری به مجلس تقدیم شده بود. شعبه 26دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حداد، احکام 15نفر از فعالان ملی و مذهبی را اعلام کرد که در مهم‌ترین احکام عزت‌الله سحابی و تقی رحمانی به 11سال زندان و 10سال محرومیت از حقوق اجتماعی،محکوم شدند. 30اردیبهشت  تردیدها درباره  صلاحیت محمود احمدی‌نژاد برای شهردار تهران کنار گذاشته شد و بالاخره این حکم صادر شد. بعدها گفته شد که محمدرضا باهنر نقش اصلی را در رایزنی با وزارت کشور برای صدور حکم احمدی‌نژاد داشت.

خرداد: وزیران خارجه 57کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی به غیر از عراق در تهران حضور یافتند تا درباره وضعیت عراق بعد از سقوط رژیم صدام بحث و مشورت کنند. در همایش بین‌المللی مبارزه با پولشویی که برای نخستین بار در ایران برگزار شد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه بر افزایش مجازات پولشویی تأکید کرد. سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مهدی کروبی، رئیس مجلس مواضع خود را درباره دو لایحه رد شده در شورای نگهبان (تبیین اختیارات رئیس‌جمهور و قانون انتخابات) اعلام کرد و نوشت: من حداقلی از اختیارات تضمین‌شده برای اجرای مسئولیتی را می‌طلبم که به نص قانون اساسی به رئیس‌جمهوری واگذار شده است. کوی دانشگاه دوباره دچار تشنج و ناآرامی شد. این بار نیروی انتظامی برخلاف سال 78اجازه دخالت لباس‌شخصی‌ها و هجوم به داخل محوطه کوی را نداد.

تیر:  عمل جراحی لاله و لادن دو‌قلوهایی که از ناحیه سر به هم چسبیده بودند با موفقیت انجام نشد و دو‌قلوها در بیمارستان سنگاپور درگذشتند. مرگ زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی شوک جدیدی بود که در تیرماه به دولت و کشور وارد شد. روابط ایران و کانادا به واسطه این اتفاق تیره شد. خاتمی به 4وزیر کابینه خود دستور داد موارد ابهام در پرونده را روشن کنند. یکی از این وزیران علی یونسی، وزیر اطلاعات بود. او در سال 96در گفت‌وگویی اعلام کرد که وزارت اطلاعات به آقای مرتضوی گفته بوده که خانم کاظمی جاسوس نیست اما سعید مرتضوی این پرونده را از وزارت اطلاعات تحویل گرفت و به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.

مرداد: مصطفی معین، وزیر علوم دولت خاتمی استعفا کرد. مجلس کلیات لایحه مقابله با پولشویی را تصویب کرد. طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد گفت که این لایحه به هیچ وجه تحت فشار، اجبار و توصیه یا دیکته کشورها یا مراجع خارجی تدوین نشده است و تصویب نهایی آن برای اقتصاد کشور مفید است. دادگاهی در آرژانتین در حکمی خواستار دستگیری 8ایرانی ازجمله سفیر پیشین ایران در این کشور به اتهام دخالت در انفجار مرکز یهودیان (امیا) شد. 

شهریور: در پی انفجار یک بمب در عراق، آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم، رئیس مجلس اعلای عراق به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت آیت‌الله حکیم 3روز عزای عمومی اعلام کردند. بعد از استعفای معین از وزارت علوم، رضا فرجی دانا به‌عنوان گزینه این وزارتخانه به مجلس معرفی شد و نتوانست رأی اعتماد بگیرد.

مهر: بعد از رأی عدم‌اعتماد مجلس به فرجی‌دانا، جعفر توفیقی توانست برای این پست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان برای آغاز مذاکرات هسته‌ای به ایران آمدند. این مذاکرات در تاریخ 12ساله مذاکرات هسته‌ای به مذاکرات سعدآباد معروف شد. 

آبان: حسن روحانی با اشاره به مذاکرات سعدآباد تأکید کرد که در مذاکرات با اروپایی‌ها، صددرصد آنچه را که نظام می‌خواست به‌دست آوردیم به‌گونه‌ای که حتی آمریکایی‌ها رسما به اروپایی‌ها گفتند که شما هیچ‌چیزی از ایران به‌دست نیاوردید. او 20 آبان در جریان سفر خود به مسکو اعلام کرد که نامه درخواست ایران برای پیوستن به پروتکل الحاقی تسلیم آژانس شد.

آذر: نطق احمد شیرزاد، نماینده مردم اصفهان در مجلس بی‌سابقه بود. نطق وی چنان غیرمنتظره بود که وقتی خواست از پشت تریبون پایین بیاید مهدی کروبی رئیس مجلس خطاب به او گفت: در جایگاه بایست و درباره اظهارات خود جواب بده... . من در همه مدت مسئولیتم سابقه نداشته به نماینده‌ای درباره نطقش اعتراض کنم ولی این حرف‌هایی که شما (شیرزاد) زدید همان حرف‌هایی است که مرتب رادیو اسرائیل می‌گوید. صدام حسین 9‌ماه پس از سقوط عراق در یک چاله در روستایی نزدیک تکریت دستگیر شد. خبر دستگیری او را برای نخستین بار خبرگزاری ایرنا منتشر کرد. 

دی: بم ویران شد. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.6دهم ریشتر بم را ویران کرد. رهبر انقلاب به‌صورت غیرمنتظره به بم سفر کردند.  در پایان مهلت ثبت‌نام برای هفتمین دوره مجلس شورای ۸۱۶۹ نفر در کشور ثبت‌نام کردند. به‌دنبال رد صلاحیت‌ها جمعی از نمایندگان مجلس ششم تحصن کردند.

بهمن: سیدمحمد خاتمی به سوئیس رفت. چند روز بعد رئیس‌جمهور اتریش در صدر یک هیأت بزرگ اقتصادی و به نمایندگی از سوی اتحادیه اروپا وارد تهران شد. فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) افتتاح شد. 125نماینده طرح استعفای خود را به‌علت آنچه عدم‌امکان خدمت به مردم اعلام کرده بودند به مجلس تقدیم کردند.

اسفند: نتایج انتخابات مجلس هفتم حکایت از پیروزی اصولگرایان در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور داشت. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید