• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45182
+
-

دست خالی شهرداری در تکمیل تقاطع آذربایجان

نایب رئیس شورای شهر ارومیه: مصالح مورد نیاز پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان را نمی‌توانیم از بازار آزاد بخریم

عمران
دست خالی شهرداری در تکمیل تقاطع آذربایجان

هادی پناهی|   ارومیه – خبرنگار:


سال 93 بود که کلنگ بزرگ‌ترین پروژه عمرانی آذربایجان غربی در ارومیه به زمین زده شد. مسئولان شهرداری ارومیه آن سال وعده دادند که این پروژه تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد، اما اکنون با گذشت 4 سال، تنها یک فاز از تقاطع غیرهمسطح آذربایجان افتتاح شده و 3 فاز باقیمانده در خواب رکود و تعطیلی فرو رفته‌اند. مشکلات مالی شهرداری این شهر اجازه پیشرفت پروژه‌های در دست احداث را نمی‌دهد و روند ساخت آنها را با کندی مواجه کرده است. هر چند مسئولان شهرداری اعلام کرده‌اند با وجود همه تنگناهای اقتصادی و مشکلات تامین منابع مالی، فاز دوم این پروژه تا اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد که در این صورت بخشی از مشکل ترافیکی ارومیه به‌ویژه برای مسافران جنوب استان حل خواهد شد. 


مزایای ترافیکی اجرای طرح 

معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه با تایید بهره‌برداری از فاز جدید تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در اردیبهشت سال آینده اظهار می‌کند: کلنگ این پروژه بزرگ در سال 93 بر زمین زده شد و قرار بود در 4 فاز با 5 روگذر و 2 پل غیرهمسطح به بهره‌برداری برسد. فاز اول پروژه بزرگ تقاطع آذربایجان سال گذشته به بهره‌برداری رسید و فاز جدید نیز آماده افتتاح است.

«محمدکاظم زوار» با بیان این‌که تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در مجموع 52 درصد پیشرفت دارد، عنوان می‌کند: این پروژه اهدافی دارد که از جمله آنها می‌توان به ساماندهی ترافیک ورودی شهر از سمت نقده و مهاباد اشاره کرد. همچنین پیش‌بینی شده است با افتتاح این پروژه بیش از 30 میلیون سفر در سال پوشش داده شده و ارتباط میان مرکز استان و شهرهای جنوب استان تسهیل شود. 

زوار با اشاره به این‌که پروژه آذربایجان آخرین تقاطع غیرهمسطح باقیمانده کمربند میانی شهری است، بیان می‌کند: از دیگر مزایای این طرح می‌توان به اصلاح نقطه خطرناک ترافیکی، کاهش زمان تاخیر در سفرهای شهری و بین‌شهری، کاهش تراکم وسایل نقلیه و افزایش سرعت حمل و نقل اشاره کرد.

این مسئول هدف از اجرای تقاطع غیرهمسطح آذربایجان را روان‌سازی ترافیک عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس آمار سازمان راهداری‌، کل خودروهای ورودی و خروجی به سمت مهاباد و بالعکس در سال 94 در حدود 10 میلیون و 600 هزار و 60 عدد بوده که به طور متوسط در حدود 26 میلیون و 561 هزار و 147 نفر طی هر سال از محور مهاباد –ارومیه و بالعکس تردد می‌کردند.وی با اشاره به آزادسازی 48 فقره زمین به مساحت 10 هزار متر مربع برای اجرای این طرح عنوان می‌کند: 200 میلیارد تومان اعتبار کل برای ساخت تقاطع غیرهمسطح آذربایجان برآورد شده است.


مشکلات مالی، گریبان پروژه‌های شهرداری را گرفته است 

نایب رئیس شورای شهر ارومیه می‌گوید: پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان که در سال 93 کلنگ‌زنی شد، قرار بود در مدت 2 سال به بهره‌برداری برسد، اما افزایش بی‌سابقه قیمت میلگرد و مصالح و کاهش درآمدهای شهرداری، ما را غافلگیر کرد و همین امر باعث شد تا پروژه با تاخیر بسیار مواجه شود.

به گفته «عادل فتاحی» بر اساس برنامه‌ریزی‌‌ها مقرر شده است که فاز دوم تقاطع غیرهمسطح شهرداری تا اردیبهشت به پایان برسد. وی بیان می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی که این روزها گریبان کشور را گرفته، طبیعی است که قیمت مصالح روز به روز تغییر کند و پیمانکار هم نتواند به فعالیت خود ادامه‌ بدهد. ما یا باید ضرر پیمانکار را تامین کنیم یا قرارداد جدید ببندیم که در این شرایط عملا پیش‌بینی آینده و هدفگذاری غیر‌ممکن است. 

فتاحی با بیان این‌که برای تامین مصالح این پروژه هیچ کمک دولتی‌ای نشده است، اظهار می‌کند: شهرداری ارومیه در حال حاضر در پرداخت حقوق خود نیز مانده است و نمی‌توانیم از بازار با نرخ آزاد اقلام مورد نیاز پیمانکار را خریداری کنیم. بر این اساس نیز بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهرداری ارومیه با رکود مواجه شده است. آن هم در حالی که سهم  2 سال شهرداری‌ها از عوارض سوخت و عوارض جرایم رانندگی را هنوز از دولت دریافت نکرده‌ایم. 
عضو کمیسیون عمران شورای شهر ارومیه درباره این‌که آیا پیمانکار تغییر خواهد کرد، اظهار می‌کند: تغییر پیمانکار در این شرایط به صلاح نیست. فعلا منتظریم تا ببینیم وضعیت اقتصادی کشور به کجا می‌رسد. 


مردم کمک‌حال شهرداری نیستند 

 فتاحی با درخواست از مردم برای پرداخت عوارض شهری، تاکید می‌کند: در عید نوروز سال گذشته برای بیش از 129 هزار خانوار قبض عوارض صادر شده است که تا این لحظه تنها 22 هزار نفر برای پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه کرده‌اند. اگر عوارض شهری به‌موقع پرداخت شود، مطمئن باشید که هیچ پروژه عمرانی روی زمین نخواهد ماند.  وی درباره این‌که آیا روش‌های جایگزینی برای پرداخت طلب پیمانکار وجود دارد، می‌گوید: تاکنون 10 میلیارد تومان از بدهی‌ها از طریق تهاتر به پیمانکار پرداخت شده است، اما باید این توانایی را داشته باشیم که مصالح مورد نیاز را تامین کنیم تا پروژه آغاز شود. 


طرح عمرانی ارومیه، پشت سد کمبود بودجه 

پروژه آذربایجان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تقاطع غیرهمسطح شهر ارومیه است که دارای 4 باند و در 4 فاز است و تنها یکی از فازهای آن مورد استفاده قرار گرفته است. فاز نخست این تقاطع غیرهمسطح افتتاح شده و مورد استفاده مردم ارومیه قرار گرفته است. اما دیگر فازهای این طرح عمرانی پشت سد کمبود بودجه و شرایط مالی شهرداری ارومیه مانده‌اند. از سال 93 و زمانی که اقتصاد کشور با رکود مواجه شد، درآمد شهرداری ارومیه هم بر اثر همین عامل کاهش یافت و سبب شد پروژه غیر‌همسطح آذربایجان با کمبود بودجه مواجه شود. این مساله وعده مسئولان برای بهره‌برداری از این طرح شهری در زمان پیش‌بینی‌شده را محقق نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید