• شنبه 4 اسفند 1403
  • السَّبْت 23 شعبان 1446
  • 2025 Feb 22
دو شنبه 29 بهمن 1403
کد مطلب : 249068
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxNmm
+
-

تقاطع‌های غیرهمسطح راه‌حل ترافیک در شهرهای جهان

جهان
تقاطع‌های غیرهمسطح راه‌حل ترافیک در شهرهای جهان

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

وقتی 2جریان ترافیکی بزرگ به هم برسند و حجم خودرو‌های هرکدام آنقدر زیاد باشد که نتوان هیچ‌کدام را بر دیگری اولویت داد، ساخت تقاطع غیرهمسطح تنها راه‌حل این مشکل است. ساخت این تقاطع‌ها هم هزینه زیادی دارد و هم نیازمند دانش فنی عالی است اما شهرداری‌های پایتخت‌های کشور‌ها با توانایی‌های داخلی یا کمک گرفتن از فناوری‌های خارجی به‌دنبال ساخت چنین سازه‌هایی هستند. همچنان که کلانشهر‌های توسعه‌یافته به مجموعه تقاطع‌های غیرهمسطح خود اضافه می‌کنند، شهر‌های دیگر جهان نیز پروژه‌های مشابهی را اجرا می‌کنند.

هند - شهر دهلی
اتصال بزرگراه، جاده و فرودگاه

ساخت تقاطع NH48 روی بزرگراهی به همین نام باعث شده بود که بزرگراه‌های یک بخش از دهلی‌نو برای مدت 3‌ماه بسته شود. روزانه 300هزار خودرو از این بزرگراه‌ها عبور می‌کردند که به‌دلیل پروژه عمرانی مسیر آنها منحرف شده بود. شهرداری پایتخت هند تلاش کرد که در کمترین زمان ممکن مراحل نهایی این پروژه را به پایان برساند اما ابعاد سازه بزرگ بود و موانع زیادی بر سر اجرای آن وجود داشت. در یکی از این موارد تعدادی از مسیر‌های عبوری کاملا مسدود و ترافیک آنها به خیابان‌های فرعی مجاور هدایت شد.تقاطع غیرهمسطحNH48 برای اتصال 4بزرگراه شهری به فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی طراحی شده بود. علاوه بر ترافیک شهری این تقاطع در مسیر سفر بین 2شهر 16میلیون نفری دهلی و شهر 6میلیون نفری چنای قرار دارد که باعث می‌شود در ترافیک حاشیه شهر هم تأثیر‌گذار باشد. بخش غیرهمسطح تقاطع شامل 2پل هوایی و 2زیرگذر اصلی به همراه تعدادی دوربرگردان و رمپ و لوپ می‌شود که مجموعا 14لاین عبوری را در جهت‌های مختلف هدایت می‌کند.

امارات - شهر دوبی
5 تقاطع یکپارچه در 3سال

مجموعه 5تقاطع همسطح و غیرهمسطح در خیابان اَلفای دوبی ظرفیت کافی برای عبور 64هزار خودرو در ساعت را فراهم می‌کند. این تقاطع‌ها شامل 13هزار متر پل است که مسیر‌های مختلف را از روی هم عبور می‌دهد.
این مسیر‌ها از تقاطع خیابان آلفای دوبی با جاده شیخ‌محمدبن‌زاید شروع می‌شود، از خیابان شیخ‌زاید‌بن‌حمدان‌آل‌نهیان می‌گذرد و تا جاده امارات ادامه دارد. دسترسی‌های مختلف آن به مراکز مختلف مانند دوبی‌اسپرت سیتی‌سنتر و جمیرا ویلج و پروداکشن‌سیتی متصل می‌شود و اتصال میان شرق و غرب این شهر را تسهیل می‌کند.پروژه در 2مرحله تا 3سال آینده اجرا می‌شود که فاز اول آن تا 2027 و فاز دوم تا 2028 تکمیل خواهد شد. مراحل اجرایی با ساخت یک پل 2خطه شروع می‌شود و بقیه قسمت‌ها به‌تدریج ساخته و به آن متصل خواهد شد.
مسیر‌های کوچک اضطراری هم برای زمان شدت ترافیک پیش‌بینی شده است. شهرداری دبی در سال2024 نزدیک 50پروژه کوچک و بزرگ را برای کاهش زمان سفر خودرو‌ها اجرا کرده است که بخشی از این پروژه‌ها شامل ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح بین بزرگراه‌هاست.

بوتسوانا - شهرگابورون
کوچک و کارآمد



پایتخت کشور بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا با بهره‌برداری از یک تقاطع غیرهمسطح بخشی از مشکل ترافیک را در غرب این شهر رفع کرد. ساکنان بخش غربی گابورون گاهی تا یک ساعت در ترافیک این قسمت معطل می‌شدند اما تقاطعی که به تازگی افتتاح شد‌ این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد. این تقاطع شامل یک پل هوایی یک کیلومتری با 4خط عبوری است که از روی بزرگراه‌ها و خیابان‌های دیگر می‌‌گذرد و مسافرانی که مقصد دورتری دارند بدون درگیر شدن با ترافیک خیابان‌های کوچک‌تر، از روی آنها عبور می‌کنند. ترافیک بخش‌های زیر پل هم با چراغ‌های راهنمایی کنترل می‌شود.
سرمایه‌گذاران خارجی هزینه این طرح را پرداخت کردند. بنا به برنامه‌ریزی شهرداری گابورون، قرار بود پروژه از سال2019 شروع شود اما هنوز مراحل عمرانی شروع نشده بود که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و اجرای پروژه برای چند سال عقب افتاد.
جمعیت شهر گابورون 250هزار نفر است که با حساب حومه آن به نیم میلیون نفر می‌رسد. تردد روزانه، در این شهر و اطراف آن مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند که با ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح می‌توان این مشکلات را کاهش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید