• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 44979
+
-

مصایب جانشین کی‌روش

مصایب جانشین کی‌روش

حث جدایی قریب‌الوقوع کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران و حضور او روی نیمکت کلمبیا، هر روز داغ‌تر می‌شود؛ به‌طوری که دیروز شایعه شد ممکن است روز جمعه خبر سرمربیگری کارلوس در این تیم آمریکای جنوبی به‌طور رسمی اعلام شود. اینکه عنوان شدن چنین مسائلی در دل رقابت‌های مهم جام ملت‌های آسیا چه تأثیری می‌تواند روی عملکرد ملی‌پوشان ما داشته باشد یک بحث دیگر است، اما به‌طور کلی به‌نظر می‌‎رسد این بار دیگر مسئله کوچ کی‌روش از ایران جدی است و فدراسیون فوتبال باید به‌دنبال جانشین مربی پرتغالی باشد. قطعا در این مورد مباحث مفصل فراوانی وجود دارد اما یک نکته کلیدی این است که سرمربی بعدی تیم ملی ایران به دلایل مختلف کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. او - هر که باشد- مدام با کی‌روش موفق مقایسه خواهد شد و به چند دلیل جانبی دیگر، کارش واقعا سخت است.
 صعود؛ کف توقع
برخلاف باور عمومی قرار نیست به‌خاطر میزبانی قطر از جام‌جهانی 2022، سهمیه آسیا در این مسابقات کاهش پیدا کند. قاره کهن همچون گذشته 5/4 سهمیه برای حضور در این رقابت‌ها خواهد داشت. با وجود این، 2 صعود متوالی تیم ملی به جام‌جهانی با هدایت کارلوس کی‌روش باعث شده راهیابی به جام‌جهانی 2022 به کف توقعات مردم از سرمربی بعدی تیم ملی تبدیل شود. الان دیگر ناکامی در این مسیر به هیچ‌وجه قابل‌قبول نخواهد بود و تازه مردم انتظار دارند تیم ملی در جام‌جهانی هم از گروه خودش صعود کند. مجموعه این مسائل، کار را برای سرمربی بعدی حسابی دشوار می‌کند؛ مخصوصا که تیم ملی در دوره اخیر صعود بسیار راحتی به جام‌جهانی داشت و دستاوردی به جز تکرار این صعود، ابدا قابل‌قبول نخواهد بود.
 فشار رنکینگ
چه مهم و چه غیرمهم، چه استاندارد و چه غیراستاندارد به هر حال تیم ملی ایران طی این سال‌ها معمولا در رتبه اول آسیا در رنکینگ فیفا قرار داشته است و مربی بعدی هم باید این موقعیت را حفظ کند. بسیاری معتقدند کی‌روش برای حفظ این وضعیت از بازی با تیم‌های بزرگ طفره رفت و امتیازات انواع مسابقات دوستانه کوچک را به‌حساب خودش و ایران ریخت. از سوی دیگر از خوش‌شانسی‌های او یکی هم این بود که تیم ملی در این سال‌ها با رقبایی همچون استرالیا و ژاپن مسابقه رسمی برگزار نکرد. با وجود این هیچ تضمینی نیست که در دوره بعد از کی‌روش هم همین شرایط برقرار باشد.
تیمی که پیر شد
یکی دیگر از مشکلات سرمربی بعدی هم این است که پس از جام ملت‌ها، چند ستاره اصلی تیم ملی رو به بازنشستگی خواهند رفت و نمی‌توان برای آنها برنامه‌های طولانی‌مدت ریخت. از تیم فعلی پژمان منتظری، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، احسان حاج‌صفی، وحید امیری، وریا غفوری و... جزو نفراتی هستند که شاید بعد از جام ملت‌ها نتوان به درخشش مستمر آنها امیدوار بود. تیم ملی ایران در جام ملت‌های جاری نسبت به دوره قبلی این مسابقات، 2 سال پیرتر شد و در دوران مربی بعدی نیاز به پوست‌اندازی خواهد داشت.
پایان اختیارات نامحدود
بسیاری بر این باورند که چون فدراسیون فوتبال از روز اول برابر کی‌روش «وا» داد و نتوانست او را کنترل کند، موضوع تا روز آخر ادامه پیدا کرد؛ چنان‌که انگار سرمربی تیم ملی با اختیارات رئیس فدراسیون مشغول به‌کار بود! او هر چه خواست گفت و هر کاری خواست انجام داد. با وجود این قطعا فضا برای سرمربی بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. آن زمان فدراسیون مصمم خواهد بود که تلافی دوران فعلی را هم دربیاورد و اقتدارش را به مربی جدید نشان بدهد. حداقلش این است که بعد از این دیگر خبری از برگزاری اردوهای خارج از برنامه، تعطیلی‌های مکرر لیگ و درگیری‌های یکطرفه و مداوم با مربیان باشگاهی نخواهد 
بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید