• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 44971
+
-

و ناگهان... خانه!

و ناگهان... خانه!

مدتی کوتاه بعد از منتفی‌شدن انتقال رضا قوچان‌نژاد به پرسپولیس، این بازیکن حالا در آستانه امضای قرارداد با تراکتورسازی تبریز قرار دارد. گوچی با قرمزهای پایتخت به توافق مالی دست پیدا نکرد اما حالا قرمزهای تبریز پیشنهاد اولیه این بازیکن را پذیرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد فاصله زیادی تا پیوستن رضا به تراکتور وجود ندارد. حضور همزمان این بازیکن در کنار استوکس، خط حمله فوق‌العاده‌ای برای تراکتورسازی به‌وجود می‌آورد اما آنچه هیجان‌انگیزتر به‌نظر می‌رسد، نخستین تجربه باشگاهی گوچی در فوتبال ایران است. او پس از سال‌ها بازی در لیگ‌های مختلف دنیا، حالا در لیگ برتر آفتابی خواهد شد. پیش از این مهره‌های دیگری نیز بعد از سال‌ها دوری، به فوتبال باشگاهی در ایران برگشته‌اند.
   اشکان دژاگه 
درست مثل قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه نیز چندین سال بعد از حضور در ترکیب تیم ملی، سابقه بازی در باشگاه‌های ایرانی را نداشت. او که بعد از درخشیدن در وولفسبورگ، هرتا و فولام، سال‌های درخشانی را سپری نمی‌کرد و در باشگاه‌هایی مثل العربی قطر یا ناتینگهام فارست ناموفق بود، هر سال به‌عنوان گزینه پرسپولیس و استقلال در رسانه‌ها مطرح می‌شد اما سرانجام حضور در لیگ برتر را با تراکتورسازی تجربه کرد. اشکان نیمی از نخستین فصل حضورش در پیراهن تراکتور را پشت سر گذاشته است.
   مسعود شجاعی 
رضا در تراکتورسازی علاوه بر اشکان، با مسعود شجاعی نیز همبازی خواهد شد؛ بازیکنی که خودش هم بعد از سال‌ها طلسم غیبت در فوتبال ایران را شکست تا برای تیم تبریزی به میدان برود. مسعود بعد از جام‌جهانی 2006 از سایپا جدا شد و به شارجه امارات پیوست. او بعدها برای 6تیم دیگر نیز بازی کرد و پس از حضور در لیگ‌های اسپانیا، قطر و یونان، به غیبت 12ساله در لیگ برتر پایان داد و پیراهن تراکتور را بر تن کرد.
   جواد نکونام
نکو سال 2005 لیگ برتر ایران را درحالی‌که تنها برای پاس توپ زده بود ترک کرد و 7 سال بعد با استقلال به همین لیگ برگشت. جواد در این مدت برای الوحده، الشارجه و البته اوساسونا توپ زده بود. او بعد از ترک استقلال نیز برای باشگاه‌های الکویت، اوساسونا، سایپا و العربی توپ زد و سرانجام در سال2016 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. بدون تردید بهترین و باشکوه‌ترین دوره فوتبال این هافبک، در لالیگا رقم خورد.
   مهدی مهدوی‌کیا
موشک بوندس‌لیگا 12سال در سطحی بسیار بالا فوتبال بازی کرد. مهدی سال 1998 از پرسپولیس جدا شد تا سرنوشتش را در بوخوم دنبال کند. این ستاره بعد از یک فصل بازی برای بوخوم به هامبورگ رفت و 8 سال برای این تیم خوش درخشید. 3 سال پایانی حضور مهدی در بوندس‌لیگا، در باشگاه آینتراخت فرانکفورت شکل گرفت. مهدوی‌کیا با استیل‌آذین به فوتبال ایران برگشت، مدتی کوتاه برای داماش بازی کرد و سپس به پرسپولیس ملحق شد.
   علی کریمی
جادوگر در حالی جایزه مرد سال آسیا را به‌دست آورد که پیراهن باشگاه الاهلی امارات را به تن داشت. او سال 2001 به فوتبال امارات، ترانسفر شد و سال 2005 در یک قرارداد پرسروصدا به بایرن‌مونیخ پیوست. کریمی بعدها در القطر و السیلیه نیز بازی کرد و پس از 7 سال دوری، دوباره به لیگ برتر برگشت و برای پرسپولیس بازی کرد. حدود 80هزار نفر برای دیدن دوباره این بازیکن در لیگ برتر، برای مسابقه پرسپولیس و پگاه لیگ هشتم به آزادی رفتند. کریمی بعدها برای تراکتور و استیل‌آذین نیز به میدان رفت.
   وحید هاشمیان
سال 1999 از پاس به هامبورگ رفت و تا جایی که می‌توانست برای ماندن در سطح اول فوتبال آلمان تلاش کرد. هلی‌کوپتر در هامبورگ به فوتبال آلمان معرفی شد، در بوخوم اوج گرفت و نقش یک ستاره را پذیرفت. او در سال‌های بعدی برای بایرن‌مونیخ، هانوفر و بار دیگر بوخوم توپ زد و پس از 11سال دوباره به لیگ فوتبال ایران برگشت و عضوی از پرسپولیس شد. پس از 2 فصل بازی برای قرمزها، هاشمیان با فوتبال وداع کرد.
   علی دایی 
بین دو مقطع بازی علی دایی در پرسپولیس، 7 سال فاصله ایجاد شد. شهریار سال 96 پرسپولیس را ترک کرد و برای ادامه فوتبال به السد قطر رفت. خیلی زود آرمینیا بیله‌فلد آلمان برای خرید این ستاره پیشقدم شد و بعد از یک سال او را به بایرن مونیخ فروخت. دایی مدتی در هرتابرلین و سپس در الشباب نیز به میدان رفت و سرانجام در لیگ برتر سوم به پرسپولیس بگوویچ ملحق شد. صبا و سایپا آخرین تیم‌های این چهره اسطوره‌ای در فوتبال ایران بودند.
   فریدون زندی 
درست یک دهه قبل، فریدون زندی در جایگاه امروز رضا قوچان‌نژاد، تصمیم مشابهی برای خودش گرفت. فریدون
20 سال در اروپا پا به توپ شده و بهترین روزها را در کایزرسلاترن و بدترین روزها را در لیگ قبرس پشت سر گذاشته بود. او که با وجود محبوبیت در بین هواداران تیم ملی هرگز در یک باشگاه ایرانی توپ نزده بود، سرانجام به استیل آذین پیوست. پس از سقوط استیل، زندی به استقلال رفت. او مدتی بعد از این باشگاه نیز جدا شد و به الاهلی پیوست. یک مصدومیت شدید در الاهلی، به دوران فوتبال فریدون پایان داد.
   امیر شاپورزاده 
در سال‌های بازی برای هانزاروستوک، به‌نظر می‌رسید امیر یک استعداد بزرگ و خارق‌‌العاده برای فوتبال ایران است. این هافبک اما هرگز در تیم ملی ستاره نشد و خیلی زود برای همیشه از این تیم کنار گذاشته شد. او بعد از چندین سال بازی در اروپا، 3فصل در استیل آذین بازی کرد و دوباره به اروپا برگشت.
   فرهاد مجیدی 
او که یک‌بار از راپیدوین به استقلال برگشته بود، در فاصله سال‌های 2000تا 2007 خارج از ایران توپ می‌زد. فرهاد در این مدت برای الوصل، العین، الاهلی و النصر به زمین رفت و سپس با یک تصمیم غیرمنتظره به استقلال برگشت. نخستین روزهای بازگشت این ستاره به استقلال چندان درخشان نبود اما او به‌تدریج خودش را پیدا کرد و یکی از محبوب‌ترین چهره‌های یک دهه اخیر استقلال شد. فرهاد برای مدتی نیز به الغرافه قطر رفت اما سپس به استقلال برگشت و در این تیم کفش‌ها را آویزان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید