• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 44974
+
-

چک برگشتی

چک برگشتی

به فاصله یک هفته از اعلام بازنشستگی شوکه‌آمیز اندی ماری- تنیسور برجسته بریتانیایی- انگلستان بار دیگر با یک خداحافظی دیگر در شوک فرو رفت. پتر چک- رکورددار کلین‌شیت در لیگ برتر با 202بار بسته نگه داشتن دروازه‌اش- اعلام کرد که در پایان فصل از فوتبال خداحافظی و دستکش‌ها را آویزان می‌کند. در تنیس بعد از اعلام بازنشستگی اندی ماری گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که در سال 2019تنیسورهای مطرحی مثل توماس بردیچ، فلیسیانو لوپس، کارلوویچ، ورداسکو و حتی راجر فدرر افسانه‌ای که شایعه شده در 37سالگی کم‌کم باید به فکر بازنشستگی باشد نیز به  جمع بازنشسته‌ها 
می پیوندند اما در فوتبال خیلی از این خبرها نیست و سال2019برخلاف سال2017سال خداحافظی ستاره‌ها نخواهد بود.
   خداحافظی با یک پست
پتر چک با این پیام خداحافظی‌اش را اعلام کرد:«این فصل بیستمین فصل دوران حرفه‌ای من است و 20سال از نخستین قرارداد حرفه‌ای‌ام می‌گذرد پس به‌نظر می‌رسد وقت مناسبی باشد که اعلام کنم پایان این فصل بازنشسته خواهم شد. 15سال در لیگ برتر بازی کردم و تمام جام‌های ممکن را برده‌ام و به‌نظر می‌رسد به همه‌‌چیز رسیده‌ام. به‌کار در آرسنال ادامه می‌دهم تا این فصل یک جام دیگر ببریم و بعد منتظر اتفاقات دیگری خواهم بود که خارج از مستطیل سبز، انتظارم را می‌کشد.» آرسنال هیچ شغلی به او برای ادامه همکاری پیشنهاد نداده اما چلسی، باشگاه سابق این دروازه‌بان اهل چک رسما به او درخواست همکاری داده و به‌نظر می‌رسد این دروازه‌بان که جزو معدود بازیکنان فوتبال است که در موسیقی و هنر هم دستی دارند، در پایان فصل به‌عنوان سفیر فوتبالی یا حتی در یک پست مدیریتی در باشگاه چلسی مشغول به‌کار شود. هواداران آرسنال بعد از شنیدن خبر بازنشستگی‌اش در پایان فصل اصرار دارند که باشگاه در این 6ماه او را بفروشد و پولی از این طریق گیر بیاورد!
   بازنشسته‌های معمولی
در تابستان اخیر بازیکنانی فوتبال را کنار گذاشتند که اکثرا خیلی حسرت اهالی فوتبال را برنیانگیختند؛ بازیکنانی مثل مایکل کریک که بلافاصله دستیار سرمربی من‌یونایتد شد، پر مرته‌ساکر (مدافع آلمانی آرسنال)، تام اشتارکه (دروازه‌بان ذخیره بایرن)، رومن وایدن‌فلر که 16سال با پیراهن دورتموند بازی کرد، ژابی پریتو با بیش از 500بازی برای سوسیداد در 15سال، اشتفان کیسلینگ(بازیکن قدیمی لورکوزن)، الساندرو لوکارلی که در دهمین سال حضورش در پارما موفق شد این تیم را به سریA برگرداند، ژولیوس سزار که 87بار درون دروازه تیم ملی برزیل قرار گرفت، مایکل فورسل، خولیو آرکا و تیاگو موتا که مهم‌ترین بازیکن بازنشسته تابستان بود و بلافاصله سرمربی تیم جوانان پاری‌سن‌ژرمن شد. یک‌سری بازیکنان هم مثل مسوت اوزیل یا ماریو مانزوکیچ در تابستان از تیم ملی خداحافظی کردند. به‌نظر نمی‌رسد در پایان فصل بازیکن شاخصی در حد پتر چک فوتبالش را تمام کند. مهم‌ترین نگرانی بر سر خداحافظی احتمالی زلاتان بود که او هم اخیرا قراردادش را در آمریکا تمدید کرده و حداقل تا 2020بازی خواهد کرد. کاسیاس هم گویا در پورتو به او خوش می‌گذرد و اکنون با آمدن همبازی قدیمی‌اش، پپه خیال خداحافظی ندارد. بارتزالی هم به‌نظر می‌رسد دست‌کم یک فصل دیگر ادامه دهد. ژاوی تصمیمش را برای پایان دادن به بازیکنی اعلام کرده اما گابی، هموطن و هم‌تیمی‌اش در السد قصد دارد نظرش را عوض کند. او آخرین سال فوتبالش را سپری و برای مربی شدن بی‌تابی می‌کند. شاید بین بازیکنانی که قرار است از فوتبال بروند، ساموئل اتوئو از همه مهم‌تر باشد اما این ستاره کامرونی چند سالی هست که از سطح اول فوتبال به دور است و مثل ژاوی در تیم‌های درجه چندم بازی می‌کند. اتوئو در 37سالگی بازیکن تیم 
آنتالیا اسپور ترکیه است. آندرس اینیستا هم که پیش از ترک بارسلونا شایعاتی درباره بازنشسته شدنش مطرح شده بود، با ویسل‌کوبه در لیگ ژاپن قرارداد دارد و حالا حالاها هست. بوفون هم تا پایان فصل با پی‌اس‌جی قرارداد دارد اما هنوز در 41سالگی اعلام بازنشستگی نکرده.
   دولت آرسنالی
همزمان با اعلام خبر خداحافظی پتر چک، مغز متفکر نقل‌وانتقالات و رئیس استعدادیابی باشگاه آرسنال مردی به نام میسلینتات هم از این باشگاه رفت. علت آن اختلاف با سانلهی و سرمربی بر سر خریدهای نیم‌فصل بود. امری دنبال دنیس سوارس،خامس و بانگا بود اما میسلینتات خریدهای دیگری را درنظر داشت. این شوک‌ها به آرسنال ادامه دارد و دستاورد امری هم نسبت به فصل گذشته تحت رهبری ونگر چیز خارق‌العاده‌تری نبوده و او تنها 2امتیاز از ونگر بیشتر به‌دست آورده و یک پله تیم را بالاتر نگه داشته است. تنها خبر خوشی که پیرامون توپچی‌ها شنیده می‌شود این است که شخص اول مملکت قرار است یک آرسنالی باشد. با مخالفت پارلمان بریتانیا با لایحه برگزیت و شکست تحقیرآمیز ترزا می، حالا جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر و هوادار متعصب آرسنال- فقط یک قدم تا نخست‌وزیری انگلستان فاصله دارد. درصورت افتادن این اتفاق پس از ملکه پست مهم نخست‌وزیری موسوم به «شماره 10» بریتانیا هم یک آرسنالی خواهد بود.
   بهترین تاریخ؟
داوید دخه‌آ در واکنش به خداحافظی چک احساساتی شده و او را بهترین دروازه‌بان تاریخ لیگ برتر و یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال خوانده است. از لحاظ تعداد کلین‌شیت هیچ‌کس به گرد پای او هم نمی‌رسد و نظر دخه‌آ تقریبا درست است. یادمان نرود در این لیگ افسانه‌های دروازه‌بانی نظیر اشمایکل، فان‌درسار، همین دخه‌آ و پیتر چک، پیتر شیلتون، دیوید سیمن و دیگران را داشته‌ایم اما اکثر کارشناسان فوتبال در پاسخ به‌نظرخواهی درباره بهترین دروازه‌بان تاریخ لیگ، چک را انتخاب کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید