• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4489
+
-

تهران؛ دشمن قلب

پایتخت ایران از نگاه یک متخصص قلب

تهران با تمام جاذبه‌هایی که دارد و روزبه‌روز به جمعیتش افزوده می‌شود، یکی دو خصوصیت دیگر هم دارد که بالقوه می‌تواند جمعیت این کلانشهر را کاهش دهد اما به تعبیر دکتر نصرت آزاد احیایی، رئیس بخش قلب و عروق و آنژیوگرافی بیمارستان فیروزگر، اعتیادپیداکرده‌ها به تهران‌نشینی، حاضر به ترک آن نیستند. آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن هنوز نتوانسته بر جاذبه‌های کوچک و بزرگ این کلانشهر تسلط یابد؛ حتی اگر پرونده عمر تهرانی‌ها را در 30سالگی ببندد.

 

 

 تهران از نگاه شما به‌عنوان یک متخصص قلب چه مزایا و معایبی برای زندگی دارد؟

شهر تهران از همه جهات برای قلب و بیماران قلبی مضر است. آلاینده‌های موجود در سطح شهر منجر به عوارض قلبی و ‌تنگی عروق کرونر می‌شود. پارازیت‌های موجود نیز روی قلب و ضربان‌سازهای مصنوعی بیماران قلبی می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. ترافیک موجود در شهر و این همه استرس منجر به افزایش آدرنالین خون شده که همگی در افزایش فشار خون، ‌ضربان قلب و تنگی‌های کرونر نقش دارند. آلودگی هوا هم منجر به نامنظمی ضربان قلب و حملات حاد مرگ قلبی می‌شوند. اینها دست به‌دست هم داده و می‌تواند افراد را دچار نارسایی‌های قلبی شدید بکند. این وضعیت شرایط حادی برای بیماران دچار نارسایی‌های قلبی ایجاد می‌کند. در کنار اینها بی‌حرکتی در شهر تهران زیاد است که منجر به چاقی افراد و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

 

 از زاویه نگاه یک متخصص، تهران هیچ نکته مثبتی ندارد؟

 واقعا نکته مثبتی ندارد. ما به بیماران مان توصیه می‌کنیم از تهران خارج شوند که این مشکلات را نداشته باشند. بیماران قلبی که از تهران می‌روند، بعد از مدت کوتاهی رنگ و رویشان بهتر می‌شود و دفعات مراجعه‌شان به متخصص قلب کاهش می‌یابد. حتی بیمارانی که به روستاهای اطراف تهران و یا کلانشهری مانند تبریز می‌روند. اما تهران‌نشینی به‌نوعی اعتیاد تبدیل شده و بلای خانمانسوز بیماران ماست. به هرکس توصیه می‌کنیم از تهران برود، می‌گوید ما اینجا درآمد داریم و نمی‌توانیم در شهرستان درآمدی کسب کنیم.

 

 

 تاکنون بررسی شده که مبتلایان به بیماران قلبی ساکن کدام مناطق تهران هستند؟

من تاکنون تفاوتی ندیده‌ام اما در منطقه‌ای بی‌تحرکی زیاد است و در منطقه‌ای دیگر آلودگی و استرس و نگرانی هم که در همه جا وجود دارد.

 

 

در چند سال اخیر این بیماری‌ها در کودکان هم افزایش یافته؟ 

در کودکان خیر اما سن سکته قلبی به حدود 30سال رسیده که قبلا بالاتر بود. کودکانی که دچار بیماری مادرزادی قلبی هستند، بیماری‌شان تحت‌تأثیر این عوامل می‌تواند شدید شود. البته در سال‌های اخیر مشکلات ریوی کودکان به‌دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است. حتی بیماری‌های ناشناخته که مرگ‌های ناگهانی را در تهرانی‌ها رقم می‌زند، دیده می‌شود.

 

 

 شما خودتان هم احتمالا گرفتار اعتیاد تهران‌نشینی هستید که با این اوصاف همچنان اینجا زندگی می‌کنید؟

دقیقا. من هم متولد تهران هستم و همین‌جا زندگی‌ام را ادامه داده‌ و ماندگار شده‌ام اما حتی کسی که قلب سالمی دارد و می‌تواند از تهران برود، باید حتما این کار را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید