ارتباطات بحران و بستر رسانههای اجتماعی
کتاب «ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی»، نوشته «ان ماری وندنهارک» با ترجمه عباس رضایی ثمرین، روزنامهنگار منتشر شد. موضوع کتاب در زیرعنوان آن «راه و رسم مراقبت از شهرت و نجات از بحران در فضای مجازی» قید شده و در آن یک برنامه عملیاتی شامل استراتژیها و تاکتیکهای آزمودهشده برای مدیریت ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی ارائه شده است. کتاب بهطور خاص بر بستر رسانههای اجتماعی متمرکز است و از همینرو گامی بدیع در حوزه ارتباطات بحران بهشمار میرود. مصادیق متعدد واقعی و بررسی کارگاهی نحوه مدیریت بحران در رسانههای اجتماعی یا استفاده از قابلیت آنها در کنترل بحران، مشخصه اصلی کتاب است. جانسوناندجانسون، مکدونالد، فدرالاکسپرس، ناسا، بریتیشپترولیوم، شل، انجمن ملی اسلحه آمریکا و...
برخی از شرکتها و سازمانهایی هستند که در کتاب تجربه مدیریت بحران آنها بهویژه در رسانههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته؛ تجاربی که بعضی از آنها توأم با موفقیت بوده و برخی دیگر به شکست انجامیده است. مخاطب کتاب «ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی» اهالی رسانه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی، فعالان رسانههای اجتماعی، مدیران، سیاستمداران، چهرههای عمومی و همه کسانی هستند که با چالش مدیریت شهرت فردی یا سازمانی در فضای مجازی مواجهند.
نویسنده این کتاب «انماری وندنهارک» پژوهشگر روابط عمومی دیجیتال، ارتباطات بحران و امنیت سایبری است. او هماکنون علاوه بر ستوننویسی در برخی روزنامههای آمریکایی، بهطور تخصصی در حوزه استراتژیهای ارتباطات صنفی فعالیت دارد و تجارب پژوهشیاش در ارتباطات دیجیتال، روی ارتباطات بحران و امنیت سایبری متمرکز بوده است. وندنهارک برای نگارش کتاب «ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی» با مدیران رسانهای چندین سازمان و شرکت بزرگ بینالمللی شخصا مصاحبه کرده و با آنها درباره نحوه مدیریت بحرانهای ارتباطی بهویژه بحرانهایی که در بستر شبکههای اجتماعی بسط یافتهاند، به گفتوگو نشسته است.
عباس رضایی ثمرین، مترجم کتاب سابقه سالها فعالیت در رسانههای مکتوب، الکترونیکی و تصویری را در کارنامه دارد و هماکنون دبیر تحریریه بخش خبری21 در شبکه اول سیماست. رضاییثمرین پیش از این هم کتاب «چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم» اثر الن استیونس را به فارسی برگردانده بود که پاییز96 از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد. این کتاب با شمارگان 500نسخه، در 156صفحه و به بهای20هزارتومان روانه پیشخوان کتابفروشیها شده است.