• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44722
+
-

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اتهام تجاوز در پرونده سلمان خدادادی

مجلس سکوتش را شکست

پزشکیان: اگر تخلف سلمان خدادادی آشکار شود، غیرقابل گذشت است

مجلس
مجلس سکوتش را شکست

فرزانه آیینی | خبرنگار

9 روز بعد از مرگ زنی به نام زهرا نویدپور که مدعی تجاوز از سوی یکی از نمایندگان مجلس شده بود، مجلس شورای اسلامی کمیته حقیقت‌یابی برای روشن شدن ماجرای نماینده ملکان و ادعاهای آن زن تشکیل داده است.  همزمان با تشکیل این کمیته، رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان سرانجام سکوتش را در مورد این پرونده شکست و از شاکیان سلمان خدادادی، نماینده ملکان خواست مستنداتشان را به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کنند. بیش از یک هفته است که مرگ زهرا نویدپور، زن 28ساله‌ای که نامش به نام نماینده ملکان گره خورده، مجلس شورای اسلامی را به‌شدت مورد توجه اذهان عمومی قرار داده است؛ مرگی که هرچند به گفته دادستانی ملکان به ظاهر خودکشی بوده اما به‌دلیل افشای تهدیدات نماینده ملکان علیه او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

  تا آخر هفته صبر می‌کنیم

در همین راستا پروانه مافی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون خانواده به همشهری خبر داده است که منتظر ارائه گزارش هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره پرونده نماینده ملکان هستند و تا ارائه این گزارش صبر خواهند کرد و بعد در این‌باره به‌صورت جدی اظهارنظر می‌کنند.

او با بیان اینکه هیأت نظارت تیمی را برای تحقیق از این پرونده و بررسی موارد و ادعاهای مطرح شده در مورد نماینده ملکان تشکیل داده است، ادامه داد: مجلس بی‌تحقیق و سند نمی‌تواند در این‌باره اظهارنظر کند؛ ما تا آخر هفته منتظر بررسی‌های هیأت نظارت می‌مانیم و وقتی گزارش آنها ارائه شد در این‌باره به افکار عمومی توضیح خواهیم داد.

مافی تأکید کرد: بحث مطرح شده در مورد زهرا نویدپور و سلمان خدادادی بحثی بزرگ و قابل بررسی است که ابعاد آن فراتر از مباحث زنان است که بگوییم زنان مجلس در این زمینه وظیفه دارند. الان کل مجلس در این‌باره باید پاسخگو باشند و موضوع را بررسی و ارزیابی کنند و گزارش قانع‌کننده‌ای به مردم ارائه بدهند.

 ادعای نویدپور چه بود؟

زهرا نویدپور قریب به 3 سال اخیر مدعی شد نماینده ملکان با وعده شغل مناسب او را به دفتر خود در ولیعصر دعوت کرده و مورد آزار قرار داده است.
خدادادی، نماینده ادوار مجلس پنجم، ششم، هفتم و هشتم بوده و هم‌اکنون نیز منتخب مردم ملکان در مجلس دهم است؛ یعنی قریب به 19سال از عمر 56 ساله‌اش را در مجلس شورای اسلامی گذرانده است. او در مجلس هشتم به واسطه پرونده مشابهی که داشت برای گرفتن تأیید اعتبارنامه‌اش با مشکل مواجه و در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شد.

پرونده پرابهام نماینده ملکان

این نخستین‌بار نیست که نام خدادادی با پرونده اینچنینی رسانه‌ای می‌شود. نماینده ملکان پیش‌تر در هفته‌های پایانی مجلس هفتم قریب به یک هفته‌ای را در بازداشت به سر برده و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود. در مجلس هشتم برای بررسی اعتبارنامه‌اش که به‌شدت مورد انتقاد فاطمه آلیا و فاطمه رهبر، 2 تن از نمایندگان مجلس آن دوره قرار گرفته بود به مشکل خورد. 2‌ماه‌ونیم پس از افتتاح مجلس هشتم، بالاخره مجلس رضایت داد در جلسه‌ای غیرعلنی به بررسی موضوع بپردازد. روح‌الله حسینیان، رئیس وقت شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه نماینده ملکان، تصویب اعتبارنامه او را به صلاح ندانسته بود اما درنهایت درپی جلسه غیرعلنی با وساطت چهره‌هایی چون مسعود پزشکیان، مجلس رأی به تأیید اعتبارنامه مجدد ملکان داد.

گفته می‌شود حمایت مسعود پزشکیان در تأیید اعتبارنامه نماینده ملکان تأثیر بسزایی داشته است. او در جلسه غیرعلنی مجلس هشتم که فاطمه آلیا و فاطمه رهبر به‌شدت پیگیر شکایات 2زن از سلمان خدادادی بودند، به میدان آمده و مجلس را به دوری از تهمت و افترا دعوت کرده بود و خواستار برخورد مستند با نماینده ملکان شده بود؛ نه قضاوت احساسی درباره او. پزشکیان که حالا ریاست هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را بر عهده دارد و به واسطه نایب‌رئیسی‌اش بر مجلس از محبوبیت و تأثیر‌گذاری میان نمایندگان برخوردار است، حالا بازهم به میدان آمده و خواستار ارائه مستندات شاکیان خدادادی به هیأت نظارت بر نمایندگان یا قوه قضاییه شده است. او دیروز در این‌باره به خانه ملت گفت: قوه قضاییه باید ادعاهای موجود در مورد خودکشی دختر جوان و ارتباط آن با این نماینده و اینکه این موضوع تا چه میزان واقعیت داشته را بررسی کند تا در نهایت بتوان تصمیم‌گیری کرد. پزشکیان افزود: با همکاری قوه قضاییه حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان را بررسی می‌کنیم تا چنانچه صحت داشته باشد با نماینده متخلف برخورد شود؛ در غیراین صورت شایعه‌پراکنان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اینگونه موضوعات باید در دادگاه اثبات شود، ادامه می‌دهد: به‌طور قطع اگر مستنداتی در این رابطه وجود داشته باشد قوه قضاییه برخورد می‌کند.

از کنار این اتهام نباید به‌سادگی گذشت

نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه از کنار این اتهام نباید به‌سادگی گذشت، در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر حمایت خود از سلمان خدادادی، ادامه داد: من چه‌کاره هستم که سلمان خدادادی تحت حمایت من باشد؛ من در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تنها یک رأی دارم و چنین ادعاهایی نشانه این است که برخی از این موضوع برای تخریب دیگران استفاده می‌کنند. پزشکیان با اشاره به موضوع دفاع وی از سلمان خدادادی در مجلس هشتم گفت: برخی می‌خواهند موضوع 11سال قبل را به جریانات اخیر نسبت دهند که نوعی فریب افکار عمومی است. وی افزود: در همان مجلس اصولگرای هشتم، اعتبارنامه نماینده ملکان به تأیید رسید و حتی در انتخابات مجلس دهم هم، سلمان خدادادی از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد. پزشکیان یادآور شد: مگر می‌شود یک نفر تخلف و خلاف خود را با پشتیبانی ما پنهان کند؟ چنین چیزی اصلا امکان‌پذیر نیست و صحت ندارد.

 نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر حواشی ایجاد شده در مورد سلمان خدادادی آشکار شود، غیرقابل گذشت است، گفت: اما اگر چنین موضوعی صحت نداشته باشد، اقدام عاملان شایعه نیز غیرقابل گذشت خواهد بود و باید با افرادی که به راحتی چنین ادبیات و رفتارهایی را در جامعه اشاعه می‌دهند با قاطعیت برخورد کرد .

اعلمی: از دفتر ولیعصر شروع کنید

همزمان با فراخوان پزشکیان، اکبر اعلمی، نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی که برای نخستین‌بار خبر خودکشی زهرا نویدپور را در کانال تلگرامی‌اش رسانه‌ای کرده بود، در مطلبی خطاب به هیأت عالی نظارت بر رفتار نمایندگان نوشت: اگر هیأت نظارت برای پیگیری پرونده موصوف عزم جدی داشت، همان فایل‌های صوتی و تصویری و گزارش‌های مکتوب موجود در فضای مجازی که به گفته مرحومه زهرا نویدپور در اختیار حراست و هیأت نظارت و تعدادی از نمایندگان مجلس هم قرار گرفته، برای رسیدگی هیأت وافی و کافی است. او توصیه کرده است که مأموران و کارشناسان آگاهی تا پیش از تغییر دکوراسیون دفتر ولیعصر متعلق به نماینده ملکان، از آنجا بازدید کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید