• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4469
+
-

اعتراض پارلمان‌های اسلامی به سیاست‌های ترامپ

روحانی دیروز با رؤسای مجالس سوریه، لبنان، قطر، عراق و... دیدار کرد

دیپلماسی
اعتراض پارلمان‌های اسلامی به سیاست‌های ترامپ

نخستین روز سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با سخنرانی ۱۱رئیس مجلس از کشورهای مختلف دنیا به پایان رسید. امروز هم در جلسه صبح استماع سخنرانی‌های باقیمانده خواهد بود و بعدازظهر نیز مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.محور اصلی سخنرانی مقامات شرکت‌کننده در نشست تهران، اعتراض به ترامپ و سیاست‌های او بود. مراسم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صبح دیروز در محل هتل اسپیناس‌پلاس با سخنرانی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس برگزار شد. بعد از سخنرانی، دبیرکلی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی از کشور ترکیه به سنگال واگذار شد.

نقطه مشترک مواضع روسای مجالس الجزایر، ترکیه، عمان، لبنان، مجالس ملی و سنای پاکستان، ترکمنستان، گینه‌بیسائو، قطر، اندونزی و عراق- هم در سخنرانی‌های آنان در اجلاس و هم در دیدار با مقامات ایرانی- محکوم کردن اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال پایتختی رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به بیت‌المقدس و همچنین سخنان اخیرش درباره آفریقایی‌ها بود.

در این اجلاس نبیه بری، رئیس مجلس لبنان که از رهبران سرشناس مبارزه با رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود با بیان اینکه دولت‌های کشورهای اسلامی باید اقدام عملی در مقابل تصمیم وقیحانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اتخاذ کنند، گفت: بنده از همه کشورهای اسلامی می‌خواهم که سفارت‌هایشان را به قدس منتقل کرده و کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند، مذاکره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متوقف شود و شهرک‌سازی‌ها را هم محکوم کنیم. به گزارش ایسنا، بری در بخش دیگری از سخنانش به سیاست‌های ترامپ درباره برجام اشاره کرد و گفت: هرگونه شکست توافقنامه هسته‌ای دامنگیر جهان خواهد شد. باید همه گروه‌های امضاکننده به بندهای آن پایبند باشند.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود، رئیس مجلس قطر با بیان اینکه اسرائیل از تمامی ابزار خود برای شکست مقاومت استفاده می‌کند، گفت: قطر از هیچ تلاشی برای حمایت از پایداری مقاومت فلسطین در برابر تجاوز مستمر اسرائیل فروگذار نخواهد کرد.

رضا ربانی، رئیس مجلس سنای پاکستان هم با اشاره به سخنان اخیر ترامپ درباره آفریقایی‌ها اظهار کرد: باسخنانی که او مطرح کرده شاید از لحاظ روانی مشکل دارد که اینگونه صحبت می‌کند.

اسماعیل قهرمان، رئیس مجلس ترکیه نیز با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا در مسئله قدس را محکوم می‌کنیم، گفت:‌ از نظر ما این تصمیم باطل است. در حاشیه این اجلاس انتقادهایی هم از سوی برخی نمایندگان درباره بی‌نظمی عوامل اجرایی مطرح شد. محمود صادقی، نماینده تهران نوشته: این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که ما حتی نمی‌دانیم دستور جلسه آن چیست؟ او نوشته که طبق درخواست تشریفات مجلس، بامداد شنبه به استقبال رئیس مجلس اندونزی رفته است اما در فرودگاه متوجه شده که رئیس مجلس اندونزی زندانی است و فرد دیگری به جای او آمده است.

 

 

 رایزنی روسای مجالس با روحانی

 

رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دیدار رئیس پارلمان سوریه با محکوم کردن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، گفت: طرحی که آمریکایی‌ها اخیرا برای سوریه در ذهن دارند، برخلاف قواعد بین‌المللی و توطئه‌ای برای تمامیت ارضی، امنیت سوریه و منطقه است. احمد بن عبدالله بن‌زید آل‌محمود، رئیس مجلس قطر، گفت: معتقدیم هرگونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غیرقابل‌قبول است و ایران اجازه نمی‌دهد مردم مسلمان این کشور تحت فشارهای ناحق و غیرعادلانه قرار بگیرند. حسن روحانی در دیدار سلیم عبدالله الجبوری، رئیس مجلس عراق هم تأکید کرد: توسعه روابط بانکی در روند گسترش روابط اقتصادی و تجاری 2کشور حائز اهمیت است و بانک‌های مرکزی ایران و عراق باید همکاری‌ها و رایزنی‌ها در این راستا را ادامه دهند.  

روحانی در ادامه برنامه‌هایش، در دیدار رئیس پارلمان سنگال با بیان اینکه دولت و ملت ایران برای مردم آفریقا احترام ویژه‌ای قائل هستند، چرا که آنها سال‌ها در برابر استعمار، مبارزه کرده و برای توسعه خود تلاش می‌کنند، افزود: تعبیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره مردم آفریقا بسیار تأسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود و نشان می‌دهد که دولتمردان فعلی آمریکا، هنوز جایگاه و عظمت مردم آفریقا را به‌خوبی درک نکرده‌اند. دیدار با رئیس مجلس الجزایر برنامه دیگر روحانی در روز سه‌شنبه بود که رئیس‌جمهور در این دیدار احقاق حقوق ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در منطقه و کمک به حل و فصل مشکلات در برخی کشورهای اسلامی مثل یمن که مردم آن درگیر جنگ و دچار بیماری‌های فراوان هستند را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: اراده مستحکم ایران، تقویت روابط میان 2کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید