• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44479
+
-

وعده بازگشایی زاینده‌رود

در نشست کشاورزان با مسئولان معتمد، خبر بازگشایی زاینده‌رود از طرف معاونت آب منطقه‌ای به کشاورزان داده شد

گزارش
وعده بازگشایی زاینده‌رود

عاطفه علیان|  اصفهان- خبرنگار:


 «زاینده‌رود هفته اول بهمن ماه جاری می‌شود.» این وعده‌ای است که نتیجه نشست کشاورزان شرق اصفهان با مسئولان استان است؛ نشستی در مسجد خوراسگان. کشاورزان میزبان بودند و مسئولان به این میهمانی دعوت شدند.

کشاورزان زیار، ورزنه، اژیه، هرند و برآن 2 سالی می‌شود که آبی برای کشاورزی ندارند. آنها از بی‌آبی گله دارند و وام‌های عقب‌افتاده در این روزها و تورم و گرانی مشکلاتشان را سنگین‌تر کرده و زمین‌هایشان کویر شده است. وعده مسئولان مبنی بر جاری شدن آب زاینده‌رود در فصل پاییز و حمایت مادی از کشاورزان محقق نشده است.

«حسن ساسانی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای، در جمع کشاورزان می‌گوید: به دنبال افزایش حجم بارندگی‌ها تاکنون شاهد افزایش حجم خروجی سد زاینده‌رود بودیم و با تلاش‌های شبانه‌روزی در این هفته با هماهنگی وزارت نیرو زاینده‌رود به مدت 20 روز و به منظور کشت پاییزه کشاورزان در هفته اول بهمن ماه باز می‌شود.


 خواسته کشاورزان بحق است

قائم مقام جهاد کشاورزی استان که کشاورزان او را معتمد خود می‌دانند، به همشهری می‌گوید: خواسته‌های کشاورزان بحق و منطقی است، زیرا یکی از حقابه‌داران اصلی زاینده‌رود بخش کشاورزی است، ولی در سنوات اخیر میزان آبی که باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد محقق نشده است.
«مهرداد مرادمند» ادامه می‌دهد: با تلاش‌های آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان در هفته اول بهمن به مدت محدود زاینده‌رود بازگشایی می‌شود. البته تاریخ دقیق آن متعاقبا توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد تا کشت غله توسط کشاورزان صورت گیرد.

وی با تاکید بر این‌که این تصمیم آنی و لحظه‌ای گرفته نشده است می‌افزاید: از 15 آذر مقرر شد هر زمان به وضعیتی رسیدیم که نگرانی‌های آب شرب رفع شد، آب بخش کشاورزی هم تامین شود. با بارش‌های اخیر این اتفاق در بهمن محقق خواهد شد.مرادمند درباره کشت دیرهنگام پاییزه می‌گوید: برنامه‌های جهاد کشاورزی استان برای حمایت از کشاورزان از طریق کشت کم‌آب، کنترل سطح کشت و کشت‌های گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، ولی این‌که آبی به بخش کشاورزی اختصاص داده نشود امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، خسارت حقابه‌های کشاورزان اقدامی کارشناسی است که در حال انجام و پیگیری است.


 خط قرمز آب شرب حفظ می‌شود

دبیر نظام کشاورزی استان درباره بازگشایی آب زاینده‌رود می‌گوید: هفته گذشته طی مذاکرات، نشست‌ها و محاسبات و با توجه به حجم بارش‌ها و حفظ خط قرمز شرب، به این نتیجه رسیدیم که در اوایل بهمن آب زاینده‌رود بازگشایی شود. در زمستان بارش‌ها به صورت یخ‌بندان و در ارتفاعات خواهد ماند و نزدیک به 500 درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشته‌ایم که این بارندگی‌ها تامین آب را تضمین خواهد کرد.

«اسفندیار امینی» ادامه می‌دهد: علت این‌که در زمستان ذخیره سد زاینده‌رود افزایش نیافته طبیعی است. عمدتا 80 درصد آب بین اسفند تا خرداد وارد سد می‌شود. 
وقتی هوا رو به گرما رفت، این ورودی آب به سد فراهم می‌شود. با توجه به بارندگی‌هایی که صورت گرفته و بارندگی‌های پیش رو مقرر شده است که هر زمان سطح آب شرب به خط قرمز رسید، جاری شدن آب زاینده‌رود متوقف شود که مشکلی پیش نیاید.

وی می‌افزاید: در 25 سال گذشته کشاورزان با شیوه‌های جدید کشاورزی آشنا شده‌اند و خودشان را با کم‌آبی تطبیق داده‌اند. از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده کرده‌اند که آن را در کمیت و کیفیت محصولاتشان می‌توان دید، ولی این انتظار که کشاورزان بدون آب کشاورزی کنند منصفانه نیست.


بیان خواسته‌های کشاورزان

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان می‌گوید: نظام صنفی کشاورزی به کمک کشاورزان، گردهمایی آنان را به مسجد گلزار خوراسگان هدایت کرد.
«حسین محمدرضایی» می‌افزاید: خواسته‌های کشاورزان مطالبه حقابه، پرداخت خسارت حقابه‌هایی که به بخش‌های دیگر طی 2 دهه اخیر فروخته شده است، تصفیه استاندارد و کامل فاضلاب‌های تصفیه‌خانه‌های اصفهان و اختصاص آن به کشاورزان است.

وی می‌افزاید: در نشست کشاورزان با مسئولان معتمد، خبر بازگشایی زاینده‌رود از طرف معاونت آب منطقه‌ای به کشاورزان داده شد و از طرف جهاد کشاورزی هم وعده‌ای مبنی بر واگذاری یارانه‌ای برای خرید بذر گندم و کود توسط کشاورزان که در این سال‌ها به لحاظ معیشتی در تنگنا هستند، داده شد. سایر خواسته‌های کشاورزان هم در حال پیگیری است و امیدواریم محقق شود. ضمن این‌که تمام کشاورزان خواهان تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود در اسرع وقت از طرف دولت همانند ستاد احیای دریاچه ارومیه هستند.


بارش‌ها در حال افزایش است

«حسن ساسانی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، می‌گوید: میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده‌رود واقع در «چلگرد» تاکنون ۵۹۱ میلی‌متر بوده، در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته ۱۱۹ میلی‌متر و در بلندمدت میزان بارش‌ها ۵۱۲ میلی‌متر بوده است. از سوی دیگر، سال گذشته در بازه زمانی مشابه حدود ۱۳۹ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ذخیره شده بود و این نشان‌دهنده افزایش حدود ۹ درصدی حجم آب سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید