• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44491
+
-

گردشگری از خشکناب تا قایش قروشاق

این 2 روستای بستان‌آباد به دلیل اینکه زادگاه پدری و مادری استاد شهریارند مورد توجه گردشگران قرار دارند

روستا
گردشگری از خشکناب تا قایش قروشاق

فرزانه حاجی‌کاظمی|   بستان‌آباد – خبرنگار:


خشـکناب را باید یکی از گردشگرپذیرترین‌ روستاهای آذربایجان شرقی به دلیل سابقه تاریخی‌اش خواند. روستایی که زادگاه استاد شهریار، شاعر پرآوازه ایرانی است که نزد مردم این دیار از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. محبوبیت این منطقه به اندازه‌ای گسترش یافته که سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای دیدن آنچه در شعرهای شهریار در توصیف این روستا آمده است، به آن سفر می‌کنند.

خشکناب از روستاهای زیبای بخش تیکمه داش بستان‌آباد است که بیشتر اهالی این روستا به کار دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. البته اقدامات عمرانی و گردشگری خوبی هم در این روستا به دلیل گردشگرپذیر بودن آن انجام شده است که از جمله آنها برگزاری جشنواره‌هایی برای معرفی این روستا و دیگر روستاهای استان است. 


افتتاح خانه پدری استاد شهریار در سال آینده 

بخشـدار بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که برای ایجاد یک کریدور گردشگری از منطقه قره‌چمن به خشکناب برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، اظهار می‌کند: در این مسیر 7 روستا با جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا وجود دارد که اجرای این طرح در معرفی روستای خشکناب و قایش‌قروشاق (روستای مادری استاد شهریار) تاثیر زیادی خواهد داشت.

«مجید ابولی» با اشاره به مرمت، بازسازی و معرفی مکان‌های خاص روستا عنوان می‌کند: در اشعار استاد شهریار ظرفیت زیادی برای جذب گردشگران و توسعه بومگردی معرفی شده است که بازسازی‌ این نقاط در دستور کار قرار دارد. علاوه بر آن اجرای طرح هادی این روستا با تکیه بر حفظ بافت مسکونی و قدیمی روستا انجام می‌شود تا این مکان به یک مکان گردشگری تبدیل شود.

وی با بیان این‌که مرمت و بازسازی خانه پدری استاد شهریار با اعتبار 500 میلیون تومان در روستای خشکناب در حال انجام است و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود، اظهار می‌کند: بازسازی و مرمت این خانه تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقطه عطفی برای شکوفایی منطقه حیدربابا به شمار می‌رود. 

این مسئول با اشاره به اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی می‌گوید: از پروژه‌های عمرانی در دست احداث می‌توان به مطالعه و اجرای طرح هادی روستا، حل مشکلات راه‌های ارتباطی، آسفالت و مسیرگشایی معابر اصلی، شن‌ریزی، تسطیح سایر معابر و همچنین حل مشکلات انشعابات برق، گاز، آب شرب، تلفن ثابت و همراه اشاره کرد. پروژه آب شرب روستا هم با اعتبار نزدیک به 100 میلیون تومان با مشارکت اداره آب و فاضلاب شهرستان اجرا شده است.


ظرفیت‌های خوب گردشگری 

بخشدار تیکمه‌داش با بیان این‌که قایش قورشاق در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی بستان‌آباد واقع شده است، اظهار می‌کند: این روستا از سمت غرب با فاصله 4 کیلومتری به خشکناب (زادگاه استاد شهریار)، از طرف شمال با روستای شنگل‌آباد و گلوجه‌عباس، از طرف شرق به روستای قره‌قشر و از طرف جنوب با دهستان قره‌چمن همسایه است.

ابولی با بیان این‌که بیشتر اهالی قایش قورشاق به کار کشاورزی و دامپروری و برخی نیز به کارهای خدماتی مشغولند، می‌افزاید: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت روستای قایش قورشاق 82 نفر و 51 خانوار است.
این مسئول به ظرفیت‌های خوب این روستا برای توسعه بومگردی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این روستا با طبیعتی بکر و دیدنی و به واسطه قرار گرفتن کوه پرآوازه حیدربابا تاثیر زیادی در جذب گردشگران دارد، چراکه استاد شهریار با الهام گرفتن از کوه حیدربابا، منظومه حیدربابایه سلام را خلق کرده است. 


مرمت چشمه تاریخی داشلی بولاغ 

بخشدار تیکمه‌داش با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های بومگردی، تفریحی و فرهنگی می‌گوید: تمام شخصیت‌ها و مکان‌هایی که استاد شهریار در مجموعه حیدربابایه سلام به آنها اشاره کرده متعلق به روستای خشکناب و قایش قورشاق است، بنابراین با سرمایه‌گذاری و حمایت مسئولان متولی، منطقه حیدربابا بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

وی به مرمت و بازسازی چشمه داشلی بولاغ اشاره می‌کند و می‌افزاید: به منظور آبادانی و شکوفایی منطقه حیدربابا و شناساندن این منطقه به گردشگران اقدامات بسیاری انجام شده که یکی از این اقدامات به تصویر درآوردن قطعه‌ای از اشعار استاد شهریار در مورد چشمه تاریخی داشلی بولاغ است.

بخشدار تیکمه‌داش با بیان این‌که بازسازی و مرمت چشمه داشلی بولاغ بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: به منظور بازسازی این چشمه اقدامات مورد نیاز مانند ساخت دیوار سنگی در 2 طرف چشمه و اجرای طاق سنگی در مجرای خروجی آب از چشمه و نصب تندیس استاد شهریار انجام شده، ولی به دلیل اتمام فصل کاری بقیه کارهای بازسازی که شامل کف‌سازی و سنگفرش محوطه داشلی بولاغ است به فصل کاری سال آینده موکول شده است. اجرای این طرح تاکنون 20 میلیون تومان هزینه داشته است.

این مسئول با بیان این‌که بومگردی نقشی اساسی در اقتصاد روستاهای دارای قابلیت گردشگری دارد، می‌گوید: امیدواریم اتمام پروژه‌های عمرانی و رشد و شکوفایی منطقه حیدربابا موجب سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند بومگردی شود تا افزایش آمار بازدید گردشگران به توسعه اقتصادی این منطقه منجر شود. 


پرداخت تسهیلات بومگردی 

دهیار روستای قایش قورشاق هم با اشاره به اهمیت اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی در توسعه همه‌جانبه این روستا اظهار می‌کند: خاکبرداری محوطه داشلی بولاغ، احداث آلاچیق برای استراحت گردشگران و نصب وسایل بازی کودکان، نامگذاری و نصب تابلو معابر اصلی و فرعی روستا، تابلوگذاری نام شخصیت‌ها و محل‌هایی که استاد شهریار در منظومه حیدربابایه سلام به آنها اشاره کرده و احیای مکتب‌خانه مرحوم ملا ابراهیم صدری که استاد شهریار در آن مکتب تحصیل کرده بود، از جمله برنامه‌های دهیاری این روستا است.

«حسن بهادری» ادامه می‌دهد: ساخت سنگفرش و جدول‌گذاری معابر روستا و احیای راه ارتباطی پیاده روستای قایش قروشاق به خشکناب که استاد شهریار برای رفت و آمد از آن مسیر استفاده می‌کرد، از برنامه‌های دیگر در این روستاست. وی احیای بافت‌های سنتی روستا در توسعه بومگردی و گردشگری را بسیار تاثیرگذار عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر از سوی دهیاری روستا، از اهالی روستا برای دریافت تسهیلات بانکی مربوط به فعالیت‌های بومگردی حمایت می‌شود. 


استقبال گردشگران از روستاهای‌ بستان‌آباد

بخشدار بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها در توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی و همچنین روستاهای این شهرستان اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در روستای خشکناب با همکاری اهالی و دهیاری‌های روستاهای همجوار در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس در 2 سال گذشته جشنواره فرهنگی و هنری حیدربابا با حضور مسئولان در این روستا برگزار شده است.

«مجید ابولی» ادامه می‌دهد: دعوت از اهالی شعر و هنر و اصحاب رسانه برای بازدید از روستای پدری استاد شهریار، معرفی روستاها با برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی برای حفظ منابع طبیعی، نهال‌کاری، برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی و ممنوع بودن شکار از دیگر اقدامات انجام‌شده برای جذب گردشگران بوده است. این مسئول با اشاره به افزایش روزافزون گردشگران از روستای خشکناب می‌گوید: علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران زیادی از کشورهای منطقه قفقاز، تاجیکستان، روسیه، آذربایجان، ترکیه و حتی از کشورهای اروپایی نیز از این روستا بازدید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :