• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44374
+
-

تأخیر طولانی اروپا همزمان با فشار آمریکا

 وعده راه‌اندازی کانال ویژه مالی ایران و اروپا و فشار آمریکا علیه ایران، آینده صادرات نفت ایران و دریافت دلارهای نفتی را در هاله ابهام قرار داده و یک مقام آمریکایی در واکنش به خبر مقامات هندی مبنی‌بر‌تمدید دوباره معافیت نفتی این کشور در خرید نفت از ایران، گفت: دوره معافیت خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد. این در حالی است که وزیر خارجه آلمان وعده داده کانال ویژه مالی ایران و اروپا «به‌زودی» راه‌اندازی خواهد شد.

مسئول کارگروه ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد واشنگتن پس از وضع مجدد تحریم‌هایش، معافیت بیشتری برای واردات نفت ایران اعطا نخواهد کرد. به گزارش رویترز، برایان هوک در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابوظبی ادعا کرد: ایران انزوای اقتصادی که تحریم‌های ما ایجاد کرده را به میزان فزاینده‌ای لمس می‌کند و ما می‌خواهیم این کشور را از درآمدهایش محروم کنیم چراکه ۸۰ درصد از درآمد ایران از صادرات نفت است. این مقام آمریکایی با بیان اینکه ما تازه کارمان را شروع کرده‌ایم، اظهار کرد: واشنگتن از کاهش واردات نفت چین از ایران خشنود است و انتظار داریم صادرات نفت ایران به میزان بیشتری کاهش پیدا کند. ما تازه کارمان را شروع کرده‌ایم. پیش از این آمریکا به 8خریدار بزرگ نفت ایران شامل هند، چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای ادامه واردات نفت ایران به‌مدت 6‌ماه معافیت داده است.

خبر دیگر اینکه هند در دسامبر بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که تقریبا حدود میزان خرید محدود شده تحت معافیت آمریکا بود. رویترز گزارش داد: واردات نفت ایران توسط هند در دسامبر نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد کاهش داشت اما در مقایسه با نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد، ۹.۴درصد رشد داشت.

پول نفت از کدام کانال عبور می‌کند؟

مشکل دیگر بر سر صادرات نفت ایران به سوی کشورهای مختلف، دشواری در دریافت و نقل‌و‌انتقال دلارهای نفتی است؛ چراکه آمریکا بر سر ارائه خدمات سوئیفت به بانک‌های ایرانی محدودیت ایجاد کرده و کشورمان نمی‌تواند پول نفت صادراتی را به دلار دریافت کند. پس از خروج ترامپ از برجام، کشورهای اروپایی مذاکره‌کننده بر‌سر توافق هسته‌ای ایران قول دادند که یک کانال ویژه مالی جهت بهره‌مندی ایران از برجام و به‌طور مشخص استفاده از ارزهای نفت فروخته‌شده به‌کشورهای اروپایی و احتمالا سایر کشورها راه‌اندازی خواهد کرد. با گذشت نزدیک به 2هفته از آغاز سال میلادی‌2019 همچنان تکیه کلام اروپایی‌ها در یک عبارت خلاصه می‌شود؛ به‌زودی این کانال راه‌اندازی می‌شود. در تازه‌ترین اظهارنظر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با اشپیگل، با اشاره به رایزنی‌های این کشور با مقامات اروپایی، ژاپنی، کانادایی و آفریقای جنوبی برای ایستادگی در مقابله با یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه برخی کشورها گفت که آلمان در تلاش است همکاری‌های بین‌المللی را ایجاد و تقویت کند.

ماس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر تا رونمایی از سیستم پرداخت مستقل از دلار که اتحادیه اروپا وعده ایجاد آن برای حفظ توافق هسته‌ای و روابط اقتصادی با ایران را داده است فاصله داریم، گفت: امیدواریم بتوانیم در هفته‌های پیش‌رو این کانال مالی را نهایی کنیم. ما در حال تامین الزامات نهایی نظیر تعیین کشوری که میزبان مقر این مکانیسم باشد، هستیم. ماس با اشاره به فشارهای مقامات آمریکایی بر اروپا به‌منظور رها‌کردن ایده مکانیسم پرداخت، گفت: به‌خاطر این فشارها، کار آسانی در پیش نداریم.

پیش‌تر مایا کوچیجانکیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص راه‌اندازی مکانیسم مالی همکاری با ایران گفته بود که طبق اطلاعات به‌دست آمده، کار ادامه دارد و پیشرفت‌های خوبی در این خصوص حاصل شده است. وی همچنین با اشاره به اینکه مکانیسم ویژه اس‌پی‌وی‌ به‌زودی رونمایی خواهد شد، اظهار کرده بود که این کار در هفته‌های آینده به‌منظور ارتقای تجارت قانونی با ایران انجام خواهد شد و این مکانیسم بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

   پول گاز صادراتی به عراق را گرفتیم

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه تاکنون پول گازی که به عراق صادر می‌شود، طبق ارز قراردادی با یورو دریافت شده است، گفت: اینکه در آینده با چه ارزی‌ پول گاز را دریافت کنیم، تصمیم بانک مرکزی است. حسن منتظر تربتی در نشستی خبری افزود: شرکت ملی گاز، پول را از بانک مرکزی دریافت می‌کند و با هر روشی که بانک مرکزی موافق باشد، موافق هستیم. تلاش این بوده که روش قرارداد دنبال شود. وی با اشاره به صادرات گاز به پاکستان، اظهار کرد: زیرساخت‌ها برای صادرات گاز به پاکستان مهیاست و ما آماده انتقال گاز به این کشور هستیم؛ پاکستان باید در این‌باره تصمیم بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید