• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44373
+
-

کارگران معطل‌اند

‌ترمیم مزد کارگری از دستور کار خارج شده و بسته حمایتی کارگران نیز منتظر تأمین اعتبار است

بسته حمایتی
کارگران معطل‌اند

با اجرایی شدن طرح توزیع بسته حمایتی دولــت، سـازمـان برنامه‌وبودجه کشور موظف شد از محل مابه‌التفاوت نرخ تسعیر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ۹هزار میلیارد تومان تأمین کند و به این طرح تخصیص دهد؛ اما تاکنون بخشی از این اعتبار که باید صرف سبد حمایتی کارگران و کارکنان تحت پوشش قانون کار و خانوارهای دارای درآمد کمتر از 3میلیون تومان در‌ماه شود، تأمین نشده و این گروه‌ها همچنان در صف انتظار دریافت سبد حمایتی به‌سرمی‌برند.

به‌گزارش همشهری، پیرو تصویب دستورالعمل توزیع بسته‌های حمایتی در هیأت‌وزیران، در نوبت اول خانوارهای تحت پوشش و پشت‌نوبتی نهادهای حمایتی اعم از کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی، سبدهای حمایتی خود را دریافت کردند. بسته حمایتی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی برای افراد تک‌نفره ۱۰۰هزار تومان، 2نفره ۱۵۰هزار تومان، 3‌نفره ۲۰۰هزار تومان، 4نفره ۲۵۰هزار تومان و ۵نفره و بالاتر ۳۰۰هزار تومان بود که به حساب کارت یارانه آنها واریز شد تا خانوارها برای خرید کالاهای اساسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد استفاده قرار دهند. در ادامه واریز وجه مربوط به سبد حمایتی بازنشستگان در دستور کار دولت قرار گرفت که این مورد نیز به‌دلیل تأمین نشدن نیمی از اعتبار موردنیاز توسط سازمان برنامه‌وبودجه دچار معطلی شد. حالا اما خبرها حاکی از این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی گروه سوم را نهایی کرده اما واریز این منابع در انتظار تأمین اعتبار معطل مانده است.

حمایت از کارگران؛ لنگ بودجه

براساس پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرگزاری مهر، معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیات شناسایی گروه‌های کارگری (تمام کارکنان تحت پوشش قانون کار) و سایر خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از 3میلیون تومان در ‌ماه است و در هیچ‌یک از گروه کارگران، کارمندان، بازنشستگان و نهادهای حمایتی قرار ندارند را نهایی کرده اما واریز وجه این سبد به‌حساب این خانوارها، به‌دلیل تأخیر در تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه ‌و بودجه در نوبت انتظار قرار گرفته است.

در این میان برخی بازنشستگان تأمین اجتماعی، در تماس با همشهری اظهار کرده‌اند که باوجوداینکه مشمول دریافت سبد شناخته شده‌اند، همچنان موفق به دریافت آن نشده‌اند. یکی از بازنشستگان می‌گوید: در نتیجه پیگیری از وزارت کار به او گفته‌اند وجه مربوط به سبد حمایتی بازنشستگان تخصیص یافته اما هنوز به‌حساب یارانه‌ آنها واریز نشده است و این احتمال وجود دارد که اواخر دی‌ماه، همزمان با واریز یارانه‌ها به‌حساب آنها واریز شود. پیگیری‌های همشهری از مسئولان اداره رفاه وزارت کار نتیجه‌ای دربر‌نداشت اما احتمالا در جلسه‌ای که امروز با حضور وزیر کار و معاون رفاهی او برگزار می‌شود جزئیات دقیق‌تری از وضعیت توزیع سبد حمایتی منتشر خواهد شد.

   ترمیم دستمزد کارگران در برزخ

در شرایطی که 7‌ماه از ارائه درخواست جبران هزینه معیشت کارگری به شورای‌عالی کار می‌گذرد، همچنان رسیدگی به این درخواست به‌صورت جدی در دستور کار این شورا قرار نگرفته است. از قضا امروز نیز قرار است جلسه شورای‌عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شود اما ظاهرا بازهم بررسی درخواست‌ترمیم مزد97 در دستور کار آن قرار ندارد. خبرها حاکی از این است که این شورا امروز عصر با دو دستور کار «افزایش حق مسکن کارگران» و «اصلاح آیین دادرسی» تشکیل جلسه می‌دهد و موضوع بازنگری در دستمزدِ امسال در دستور کار آن قرار ندارد. افزایش میزان حق مسکن کارگران درصورت تصویب و نهایی شدن در شورای‌عالی کار برای اجرایی شدن باید به تصویب هیأت‌وزیران برسد. حق مسکن کارگران پس از افزایش صددرصدی در سال95، به 40هزار تومان در ‌ماه رسید درحالی‌که این افزایش در سال93 پس از تصویب در شورای‌عالی کار به تأیید هیأت‌وزیران نیز رسیده بود. همچنین آیین‌نامه اصلاح آیین دادرسی که به موارد اختلاف بین کارگر و کارفرما اشاره دارد، نیز در نشست امروز شورای‌عالی کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید