• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44339
+
-

گشت‌های جدید خیابانی برای مقابله با سرقت در قم

فرمانده انتظامی استان: ستاد انتظامی شهرستان قم در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود

گشت‌های جدید خیابانی برای مقابله با سرقت در قم

 علی نوری|‌ قم ـ خبرنگار:

فرمانده انتظامی استان این بار با دست پر به میان خبرنگاران آمد و از مأموریت‌های پرشتاب همکارانش گزارش داد. کاهش 6 درصدی شرارت، افزایش 44 درصدی دستگیری اراذل و اوباش، افزایش 700 درصدی کشف محصولات ضد فرهنگی، کاهش سرقت و افزایش دستگیری قاچاقچیان از خبرهای خوشی بود که سردار «عبدالرضا آقاخانی» برای خبرنگاران  بیان کرد. وی در مورد عملیاتی شدن توسعه رده‌های انتظامی در استان گفت: به زودی دومین پایگاه آگاهی قم افتتاح می‌شود. ستاد انتظامی شهرستان قم نیز در دهه فجر راه‌اندازی خواهد شد. 

به گفته فرمانده انتظامی استان، کلنگ ساخت پاسگاه لنگرود و قمرود در یک ماه گذشته به زمین زده شد. سردار آقاخانی در ادامه از عملکرد 3 ماه سوم امسال گزارشی ارائه کرد و در زمینه مبارزه با مواد مخدر توضیح داد: در این مدت 2 هزار کیلوگرم مواد مخدر کشف شده و دستگیری توزیع‌کنندگان و معتادان 18 درصد افزایش داشته است. 
وی از راه‌اندازی ستاد خبری پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: این ستاد به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت خبرها و اطلاعات شهروندان در مورد توزیع‌کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر است. 

فرمانده انتظامی استان قم بیان کرد: در 3 ماه سوم امسال بیش از 20 باند قاچاق کالا در قالب تشکیل 98 پرونده و دستگیری 110 متهم متلاشی شد. آقاخانی ارزش ریالی کشفیات قاچاق کالا را در سال جاری 37 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه 8 درصد از نظر ارزش ریالی افزایش داشته است. 


کاهش شرارت

فرمانده انتظامی استان قم کاهش 6 درصدی شرارت و افزایش 44 درصدی دستگیری اراذل و اوباش را از جمله دستاوردهای اجرای طرح‌های مقابله با شرارت بیان کرد و افزود: حتی یک اوباش هم برای شهر مقدس قم زیاد است بنابراین نباید در هیچ جای شهر قم صدای عربده‌کشی اراذل و اوباش بلند شود. 
وی از کاهش سرقت خبر داد و اظهار کرد: روند کشف سرقت و دستگیری سارقان بیش از انتظار ما بود و این حرکت منسجم و حساب‌شده نیروی انتظامی به کاهش وقوع سرقت در استان منجر شده است.  سردار آقاخانی ادامه داد: 19 درصد سرقت‌ها مربوط به موتورسیکلت‌هاست و اگر شهرداری در 20 نقطه شناسایی‌شده پارکینگ بسازد، سرقت موتورسیلکت‌ها کاهش محسوسی خواهد یافت. 

فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: ساماندهی کیفی و کمی واحدهای گشت برای جلوگیری از سرقت‌های خیابانی، سرقت از داخل خودرو، سرقت موتورسیکلت و کیف‌قاپی انجام شده است. 
به گفته وی 25 نهاد در استان مکلفند برای پیشگیری از سرقت، نیروی انتظامی را همراهی کنند. 

سردار آقاخانی با بیان این‌که بعضی از وقوع جرایم به دلیل ناآگاهی مردم از مسیر پیشگیری است، از اجرای طرحی برای آموزش چهره به چهره شهروندان با هدف پیشگیری از آسیب‌ها و جلوگیری از توسعه توزیع‌کنندگان مواد مخدر در 30 نقطه قم خبر داد. این مقام مسئول در مورد بی‌توجهی به پایش تصویری توضیح داد: بیش از 90 درصد زیرساخت‌ها و امکانات پایش تصویری فراهم شده، ولی این طرح هنوز عملیاتی نشده است. شهرداری ملزم شده است در چند ماه آینده این سیستم‌ها را راه‌اندازی کند. 


اولویت‌های 3 ماه چهارم

فرمانده انتظامی استان پیشگیری از وقوع سرقت را اولویت نخست فرماندهی انتظامی در 3 ماه پایانی امسال ذکر کرد. برخورد با اراذل و اوباش، مبارزه با مواد مخدر به‌ ویژه مبارزه با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در محله‌ها، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخورد با بدپوششی، پیشگیری از تصادف به‌ویژه تصادف‌های منجر به فوت و برخورد با جرایم سایبری به‌ ویژه در بخش مفاسد اخلاقی از دیگر اولویت‌های پلیس در ماه‌های پایانی سال است.  سردار آقاخانی با بیان این‌که فرماندهی انتظامی استان در هیچ رده‌ای کمبود امکانات ندارد، اظهار کرد: به اندازه کافی تجهیزات و نیروی انسانی وجود دارد، در عین حال تا پایان سال رده‌های انتظامی به ‌ویژه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها تقویت می‌شوند. 


افزایش گشت‌های انتظامی

فرمانده انتظامی شهرستان قم در پاسخ به سوال همشهری در مورد چرایی آزاد بودن مبادلات غیرمجاز ارزی در اطراف میدان آستانه و هسته مرکزی شهر گفت: ما نمی‌توانیم کسانی را که ریال ایرانی در دست دارند دستگیر کنیم. البته در مورد افرادی که ارزهای غیرایرانی در دست دارند ابتدا باید تذکر بدهیم و اگر به تذکر مأموران انتظامی توجه نکردند با هماهنگی مراجع قضایی آنها را دستگیر می‌کنیم. 

سرهنگ «مراد حسین جعفریان» در پاسخ به سوال دیگر همشهری درباره گلایه شهروندان از کمرنگ بودن گشت‌های انتظامی به ‌ویژه در شب‌ها توضیح داد: چون بخشی از سرقت‌ها در شب‌ها انجام می‌شود عوامل گشت در مناطق حاشیه‌ای و جرم‌خیز حضور پررنگی دارند و همین مسأله باعث کاهش آمار سرقت شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر افزایش تعداد واحدهای گشتی، برنامه‌های علمی و تجزیه و تحلیل علمی شیوه‌های سرقت را در دستور کار داریم. 


افزایش تصادف‌های جرحی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز با بیان آمار تصادف‌ها در 9 ماه امسال گفت: تصادف‌های منجر به فوت نسبت به مدت مشابه آن در 9 ماهه سال گذشته تفاوتی ندارد اما تصادف‌های جرحی 4 درصد افزایش داشته است. 
سرهنگ «علی حسن قیصری» در مورد انتقال سرور دوربین‌های ثبت تخلفات اظهار کرد: در جلساتی که با مدیران شهرداری داشتیم، وعده دادند قبل از پایان سال سرور دوربین‌های ثبت تخلفات به اداره پلیس انتقال یابد. 
وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی در دبیرستان‌های پسرانه که بیشتر از موتورسیکلت استفاده می‌کنند خبر داد و افزود: برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و رانندگان متخلف و توقیف خودرو رانندگان بدپوشش در برنامه پلیس راهور قرار دارد. 


توسعه مراکز مشاوره

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم از عملکرد مراکز مشاوره انتظامی گزارشی ارائه داد و بیان کرد: در 9 ماه امسال 10 هزار و 620 پرونده اختلافات خانوادگی به مراکز مشاوره یگان‌های انتظامی ارجاع داده شد که بیش از 86 درصد از این تعداد به سازش منتهی شد. سرهنگ «مهرداد حاجی‌زاده» ابراز امیدواری کرد که مراکز مشاوره یگان‌های انتظامی توسعه یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید