• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44338
+
-

بازگشت پارکبان‌ها

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تبریز: تا یک ماه آینده با حضور پیمانکار جدید مشکل پارکومتر‌ها حل می‌شود

شهری
بازگشت پارکبان‌ها

سید‌مجتبی خدایی |  تبریز – خبرنگار:

همین چند سال پیش بود که در برخی خیابان‌های تبریز پارکومتر نصب شد تا رانندگان از معضل پرداخت مبالغ نا‌مشخص برای پارک در کنار خیابان رها شوند؛ اما هنوز مدت زیادی از آن نگذشته که برخی از این دستگاه‌ها عملا از کار افتاده‌اند و پارکبان‌ها دوباره به روال سابق هر مقدار پولی را که می‌خواهند از رانندگان طلب می‌کنند. مساله‌ای که هزینه‌های هنگفت اجرای این طرح را زیر سوال برده و اجرای نصفه و نیمه آن با گلایه‌های شهروندان روبه‌روست. 


آشفته‌بازار هزینه‌های پارک کنار خیابان 

نبود جای پارک مناسب برای خودروها، اگرچه یک مشکل عمومی در بسیاری از شهرهای کشورمان به شمار می‌رود، اما در شهری مانند تبریز با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر و تردد بیش از نیم‌میلیون خودرو به صورت بسیار برجسته رخ‌نمایی می‌کند. پیدا کردن جای پارک مناسب یک اتفاق خوب برای رانندگانی به شمار می‌رود که قصد دارند برای دقایقی در مرکز شهر توقف کنند. از سوی دیگر نبود جای پارک تنها به خیابان‌های مرکزی شهر محدود نمی‌شود، کوچه‌های مرکزی تبریز نیز با همین مشکل مواجه هستند.

هر چند که اغلب خیابان‌ها در مرکز شهر به وسیله پارکبان‌ها مدیریت می‌شود و آنان به ازای پارک خودرو در کنار خیابان مبالغی از رانندگان دریافت می‌کنند. این مبالغ در سال‌های اولیه آغاز کار پارکبان‌ها تفاوت‌های بسیار داشت و اغلب بسته به نوع خودرو و توانایی مالی راننده بود، اما با آغاز به کار دستگاه‌های پارکومتر این مشکل تا حد زیادی حل شد. ولی در هفته‌های اخیر این دستگاه‌ها دیگر در تبریز دچار اختلال شده و کارکرد صحیحی در برخی مناطق ندارند. اخلال در این زمینه مشکلات زیادی را برای شهروندان و سودجویی برخی پارکبان‌ها به وجود آورده است و به نظر می‌رسد که خیابان‌های مجهز به پارکومتر دوباره به آشفته‌بازار قبل بازگشته‌اند. 


پارکومترها کار نمی‌کنند 

یکی از رانندگان تبریزی که به گفته خودش تنها 5 دقیقه برای سوار کردن فرزند دانش‌آموزش در خیابان مقابل مدرسه توقف کرده، از رفتار زننده پارکبان انتقاد می‌کند و می‌گوید: این فرد با بستن راه خودرو و ممانعت از حرکت تقاضای درخواست وجه داشت. این در حالی است که توقف در یک مدت کوتاه معین بدون هزینه است و این پارکبان حق چنین برخوردی ندارد. 
«طاهره ثابتی» ادامه می‌دهد: زمانی که تصمیم گرفتم از دستگاه پارکومتر برای پرداخت استفاده کنم، با مقاومت این شخص روبه‌رو شدم که تنها تقاضای وجه نقد می‌کرد. هر چند که بسیاری از پارکومترها هم در خیابان‌های تبریز کار نمی‌کنند و شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه کرده‌اند. 
این شهروند تاکید می‌کند: اگر قرار است وجه به صورت دستی پرداخت شود، چرا دستگاه‌های پارکومتر نصب شده و اگر هم تغییراتی در کارکرد این دستگاه‌ها به وجود آمده یا اخلال موقتی است، باید به مردم اعلام کنند که چنین درگیری‌هایی ایجاد نشود.


هزینه‌ اجاره خیابان‌ها بر دوش پارکبان‌ها 

یکی از پارکبان‌های تبریزی درباره مشکلات مطرح‌شده از سوی مردم به همشهری می‌گوید: ما در هوای سرد و گرم پارکبانی می‌کنیم و باید هر هفته و گاه روزانه مبلغ مشخصی به پیمانکارهای همکار با شهرداری پرداخت کنیم. به اصطلاح یک خیابان به ما پارکبان‌ها اجاره داده می‌شود.

وی که مایل به ذکر نامش نبود، ادامه می‌دهد: گفته شده پارک برای نیم‌ساعت اول رایگان است، اما با این کار عملا حق پارکبان‌ها تضییع می‌شود، چون اغلب شهروندان برای کمتر از نیم‌ساعت در حاشیه خیابان پارک می‌کنند و با این شرایط مبلغی پرداخت نمی‌کنند. ضمن این‌که فضای پارک را می‌گیرند و کسانی که می‌خواهند بیشتر از نیم‌ساعت توقف کنند، فضایی ندارند.  این پارکبان عنوان می‌کند: کارت‌های الکترونیکی که از سوی پیمانکار برای ارائه به شهروندان و استفاده از پارکومترها به ما داده شده است، محدود بوده و معمولا هر روز 15 کارت به ما تحویل داده می‌شود. برای بیشتر از این تعداد ما مجوز داریم که از رانندگان پول نقد دریافت کنیم. البته بسیاری از این پارکومترها در حال حاضر کارکرد درستی ندارند و هیچ پولی هم به حساب سازمان واریز نمی‌شود.  

وی می‌افزاید: مسافرانی که از شهرهای اطراف برای درمان به تبریز می‌آیند و چند ساعت بیشتر مهمان این شهر نیستند تمایلی به خرید کارت الکترونیکی نداشته و به صورت نقدی هزینه پارک را پرداخت می‌کنند. نمی‌توانیم آنها را مجبور به خرید کارت‌های چند هزار تومانی کنیم که هیچ استفاده‌ای برایشان در صورت خروج از منطقه پارکومترها و حتی شهر تبریز ندارد. 


پایان آشفتگی تا یک ماه دیگر 

مدیر‌عامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تبریز با قبول وضعیت فعلی نابسامانی در پارک خودرو در حاشیه خیابان‌های تبریز می‌گوید: با استقرار سیستم جدید و فعالیت سرمایه‌گذار و پیمانکار جدید، تا یک ماه آینده آشفتگی پارک در حاشیه خیابان‌های تبریز با استقرار سیستم جدید پایان خواهد یافت.

«اصغر آدی‌‌بیگ» ادامه می‌دهد: از حدود 3 ماه قبل قرارداد با پیمانکار قبلی تمام شده و فراخوان سرمایه‌گذار برای استقرار سیستم جدید صورت گرفته است. پیش‌بینی می‌کنیم تا یک ماه دیگر این فرایند به اتمام برسد و کل سیستم پارکبانی در تبریز به صورت هوشمند عمل کرده و دیگر دریافت وجه دستی وجود نداشته باشد. وی درباره این‌که در بسیاری از مسیرهای تبریز دستگاه پارکومتر وجود ندارد و آیا دستگاه‌های جدیدی نصب می‌شود، اظهار می‌کند: در برخی مسیرها دستگاه‌های دستی در اختیار پارکبان‌ها قرار می‌گیرد و شهروندان به‌جای پرداخت وجه نقد می‌توانند از کارت الکترونیکی یا اپلیکیشن پرداخت استفاده کنند.

این مسئول درباره انتقاد شهروندان از برخورد نادرست برخی پارکبان‌ها می‌گوید: کم‌لطفی در برخی پارکبان‌ها وجود دارد که ما نیز ناخرسند هستیم. در این رابطه از ناظران خواسته‌ایم نظارت بیشتری داشته باشند، ضمن این‌که همکاری شهروندان در معرفی این افراد را هم خواستاریم. آدی‌‌بیگ با رد واگذاری تعداد محدود کارت به پارکبان‌ها بیان می‌کند: در مورد این ادعا بازرسی جدی خواهیم داشت که مشخص شود چه کسانی تخلف می‌کنند. اما از سوی این سازمان محدودیتی در زمینه تعداد کارت‌های الکترونیکی وجود ندارد و دریافت وجه نقدی با این بهانه صحیح نیست. در صورت شکایت شهروندان این مورد حتما پیگیری و بررسی خواهد شد. 


نیاز به تکنولوژی جدید در پارکومترهای تبریز

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری می‌گوید: بر اساس مصوبات شورای عالی ترافیک کشوری 5 سال قبل اولین استارت پارک حاشیه‌ای در شهر تبریز زده شد و پارکومترها تعبیه و تحویل همشهریان شد. در آن سال تکنولوژی استفاده‌شده در دستگاه‌های پارکومتر به‌روز و جوابگوی نیاز آن زمان بود.
«مهدی یوسفی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که تکنولوژی جدیدی در پارکومتر فراهم شده است، برای رفاه، خدمات‌رسانی بهتر و سهولت استفاده باید از تکنولوژی جدید استفاده کنیم. مقدمات این کار از اوایل سال جاری در حال انجام و این روزها در حال نهایی شدن است. وی عنوان می‌کند: هدف از تغییرات ساختاری در نحوه مدیریت پارک حاشیه‌ای تبدیل کامل تمام مسیرها به سیستم مکانیزه مدیریت کنترل پارک حاشیه‌ای بوده و برای پارک حاشیه‌ای همزمان از سیستم‌های چندگانه استفاده می‌شود‌.

یوسفی درباره تدابیر اندیشیده‌شده در مورد مسافران و رانندگانی که به صورت عبوری به تبریز آمده و توقف چندساعتی و محدود دارند بیان می‌کند: برای این منظور سیستم رایانه‌‌ای در نظر گرفته شده و علاوه بر اپلیکیشن، مدل کاغذی عادی مخصوص مسافران در نظر گرفته خواهد شد. کارشناسان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تبریز برای استفاده آسان از پارک حاشیه‌ای تمام موارد را پیش‌بینی کرده‌اند که با اجرای آن شاهد رضایت شهروندان و مسافران خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :