• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44231
+
-

تسهیلات برای نوسازی اتوبوس‌های بین‌شهری یزد

مدیر کل راهداری استان از تلاش برای نوسازی ناوگان با مشارکت بخش خصوصی خبر داد

حمل و نقل
تسهیلات برای نوسازی اتوبوس‌های بین‌شهری یزد

 سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


250 دستگاه اتوبوس در بخش ناوگان مسافربری بین‌شهری از پایانه غدیر مسافران را به مقاصد مورد نظر می‌رسانند و همین ناوگان وظیفه جابه‌جایی مسافران را از نقاط مختلف کشور به استان یزد دارند.
البته برخی عقیده دارند اتوبوس‌هایی که در حمل و نقل برون‌شهری فرسوده می‌شوند به سمت حمل و نقل درون‌شهری سوق داده می‌شوند، اما این عقیده قابل استناد نیست.
در هر صورت، نگرانی مردم از ناوگان فرسوده اتوبوسرانی با توجه به حوادثی که در جاده‌ها و حتی داخل شهرها اتفاق می‌افتد، غیرعادی نیست.


بی‌اعتمادی شهروندان به اتوبوس‌ها 

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به حوادث متعددی که برای اتوبوس‌های بین‌شهری اتفاق می‌افتد می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها و گران شدن اتوبوس‌ها نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به حاشیه رفته است و همان اتوبوس‌‌هایی که دهه‌های پیش خریداری شده بودند همچنان به جابه‌جایی مسافر مشغول هستند.

«رضا میرجلیلی» ادامه می‌دهد: با توجه به گران شدن بلیت هواپیما و قطار، برخی توانایی جابه‌جایی با این وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند، اما از سوی دیگر چاره‌ای جز جابه‌جایی با اتوبوس ندارند و از روی اجبار از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. وی با تاکید بر این‌که کیفیت خدمات اتوبوسرانی در حمل و نقل برون‌شهری نسبت به گذشته به‌مراتب بهتر شده است می‌گوید: البته حوادث ناگواری که تلفات زیادی دارند اعتماد مردم را به ناوگان اتوبوسرانی کاهش داده است.
این شهروند خواستار توجه جدی مسئولان استان یزد به نوسازی اتوبوس‌های بین‌شهری با توجه به اهمیت آنها و تعداد زیاد مسافران می‌شود و می‌افزاید: شرکت‌های مسافربری نیز باید همکاری کنند.


از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده

یکی دیگر از شهروندان خواستار از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده می‌شود و می‌افزاید: تعمیرات غیرکارشناسی باعث به‌کارگیری دوباره اتوبوس‌های فرسوده برای جابه‌جایی مسافران شده است، در حالی که این اتوبوس‌ها باید از رده خارج شوند.

«مجتبی کمالیان» ادامه می‌دهد: البته ناگفته نماند اتوبوس‌های تازه‌نفسی هم در ترمینال مسافربری یزد به کار گرفته می‌شوند، اما درصد اتوبوس‌های فرسوده کم نیست و باید برای نوسازی آنها اقدام شود.
وی می‌افزاید: نوسازی ناوگان قطعا در شرایط فعلی دشوار است، اما باید برنامه‌ای اندیشیده شود که به مرور زمان نوسازی شوند، وگرنه در دهه‌های آینده حسرت نوسازی نشدن ناوگان را خواهیم خورد، در حالی که شرایط برای نوسازی بسیار دشوارتر خواهد شد.


ضرورت حمایت از بخش خصوصی 

اما یکی از رانندگان یزدی عقیده دارد که حمایت‌های دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسی بسیار کم شده است. «امیرمحمد سلطانی» ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و کاهش مسافر، شرکت‌های مسافربری قادر به نوسازی ناوگان نیستند. در این شرایط دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و با تسهیلات ویژه زمینه نوسازی ناوگان را فراهم بیاورد.وی می‌افزاید: هزینه جابه‌جایی با بهترین اتوبوس در حال حاضر نسبت به قطار تقریبا نصف است و هنوز تقاضا برای مسافرت با اتوبوس وجود دارد. برای همین، نوسازی ناوگان باید بیش از این مورد توجه مسئولان استان و کشور قرار بگیرد.


فرسودگی ناوگان

در همین حال، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد می‌گوید: اتوبوس فرسوده‌ای در ناوگان مسافربری برون‌شهری استان یزد فعالیت نمی‌کند.«علی علیخانی» ادامه می‌دهد: اگر اتوبوسی فرسوده شناخته شود، اجازه تردد نخواهد داشت. هر شرکت حمل و نقل یک مسئول فنی دارد که اتوبوس را قبل از هر تردد بازدید می‌کند و اگر نقص فنی وجود داشته باشد، به اتوبوس اجازه حرکت نمی‌دهد.وی می‌افزاید: البته بخشی از ناوگان از نظر سنی فرسوده هستند، اما از نظر فنی مشکلی ندارند و این اتوبوس‌ها تا زمانی که قادر به دریافت گواهی معاینه فنی باشند، اجازه تردد دارند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان این‌که 250 دستگاه اتوبوس در بخش برون‌شهری کار جابه‌جایی مسافران را بر عهده دارند می‌گوید: تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است که باید با همکاری بخش خصوصی از این ظرفیت برای نوسازی ناوگان بهره‌برداری لازم صورت گیرد.وی تاکید می‌کند: کاهش تصادفات جاده‌ای استان به میزان 7/17 درصد در سال جاری نشان از تلاش در همه زمینه‌ها از جمله تقویت ناوگان اتوبوسی   دارد.


سفر روزانه 100 تا 120 دستگاه اتوبوس

همچنین، مدیر داخلی پایانه مسافربری غدیر می‌گوید: روزانه 100 تا 120 دستگاه اتوبوس از ترمینال غدیر به مقصد سایر استان‌های کشور سفر می‌کنند.«سید ضیاء حسینی‌زاده» ادامه می‌دهد: ناوگان اتوبوس بین‌شهری استان فرسوده نیست و اتوبوس‌ها سالم هستند و کمتر خراب می‌شوند. این در حالی است که اداره کل راهداری و پلیس راه در مورد امنیت اتوبوس‌ها جدی برخورد می‌کنند و به این موضوع حساسند. به این ترتیب، هر اتوبوسی که فرسوده باشد از خدمات‌دهی خارج می‌شود.

وی با تایید این‌که مسافرت با اتوبوس نسبت به گذشته کاهش یافته است می‌افزاید: در مجموع تقاضا برای سفر با تمام ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم کاهش یافته است. 
وی تاکید می‌کند: امنیت اتوبوس‌ها نسبت به گذشته به‌مراتب بهتر شده و با تدبیر پلیس و تجهیز اتوبوس‌ها به دوربین و کنترل لحظه‌ای رانندگان، کمترین خطر متوجه جان مسافران است.


وضعیت پایانه مسافربری غدیر

پایانه مسافربری غدیر با 13 هکتار وسعت جنب جاده کنارگذر با 3 ورودی و خروجی قرار دارد و 16 شرکت تعاونی در این پایانه مشغول ارائه خدمات هستند. روزانه به طور معمول 120 دستگاه اتوبوس در پایانه تردد می‌کنند. به این ترتیب، روزانه به طور متوسط 1500 نفر با دریافت خدمات از این پایانه خارج می‌شوند.این پایانه مسافرت به همه استان‌های کشور را پوشش می‌دهد، اما برخی از مسیرها به دلیل کمبود تقاضای سفر با یک اتوبوس خدمات‌رسانی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید