انتقاد از انحراف در عوارض شهری
شهردار تهران در نشست مجمع 51نفره امید: نقش شورا های برنامهریزی استان در تقسیم عوارض و مالیات پذیرفتنی نیست
لایحه بودجه سال 98که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، تأکید دارد که سهمیه شهرداریها از مالیات و عوارض دریافتی به جای اینکه بهحساب شهرداریهای کشور واریز شود از مسیری غیرمستقیم و از راه شورای برنامهریزی و توسعه استان توزیع میشود؛ روندی که شهرداریها را تشویق خواهد کرد برای دریافت این بودجه ملاحظاتی را در نظر بگیرند. از سال 1362تصمیم گرفته شده بود که شهرداریها بهصورت مستقل و بدون وابستگی به دولت امور شهر را انجام دهند اما انتقال سهم شهرداریها به نهادی دیگر، میتواند شهرداریها را بهصورت یک دستگاه زیرمجموعه دولت دربیاورد.
همین موضوع باعث شکلگیری گفتوگوهای فراوان میان شهرداران و نمایندگان مجلس شد که اکنون نیز ادامه دارد.
شهردار تهران درباره اینکه بخشی از مالیات محلی و عوارضی که مردم پرداخت میکنند، باید به شهرداریها بازگردانده شود، گفت: این کار در تمام دنیا انجام میشود و ما هم باید این مورد را به رسمیت بشناسیم اما در دولت دستگاههای اصلی متولی و دستگاههای اقتصادی این مسئله را به رسمیت نمیشناسند.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی در «جلسه مجمع 51نفره امید» که با حضور استاندار تهران در محل کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این مورد فقط به تهران مربوط نمیشود و یک مسئله عمومی بین تمام شهرداریهاست. بپذیریم که شهرداریها با بخشی از مالیاتهای محلی و عوارضی که نسبت به خدمات ارائه میدهند باید اداره شوند. اگر این شرایط را فراهم کنیم و هزینههای جاری را هم کاهش دهیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که تخلف صورت نگیرد.
شهردار افزود: در زمینه بودجه سال 1398پیشنهاد شهرداری تهران هم همان پیشنهاد شورایعالی استانهاست که بخشی از این پیشنهاد بهصورت کتبی به نمایندگان تقدیم شده است اما در این لایحه چند مسیر انحرافی وجود دارد. نخستین مورد این است که عوارض ناشی از مالیاتهای ارزشافزوده به خزانه واریز و برداشت شود. درصورتی که هماکنون پیش از واریز به خزانه بهحساب شهرداریها واریز میشود. او اظهار کرد: دوم اینکه نقش شوراهای برنامهریزی استان در لایحه پیشنهادی دیده شده است؛ یعنی تقسیم اینها را شورای برنامهریزی استان انجام میدهد که تمام شهرداریها نسبت به این مسئله معترض هستند، ولی ما میگوییم به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.
بین شهر و روستا
علاوه بر سهم بودجه، دیگر نکتهای که در زمینه بودجه سال آینده اهمیت پیدا میکند تقسیم بودجه استانی میان شهرها و روستاهاست. براساس برنامه پنجم توسعه، 70درصد بودجه باید به شهرها و 30درصد به روستاها داده شود؛ زیرا نسبت متوسط جمعیت شهر و روستا در کشور اینگونه است اما در استان تهران جمعیت شهری 88درصد و در سیستان و بلوچستان 50درصد جمعیت شهرنشین هستند. مسیرهای دیگری که برای کمک به توسعه شهرها دیده شده است نیز دائما با مشکل «سهم» روبهرو میشوند؛ زیرا نسبت تثبیتشدهای میان شهرها و محیط خارج از شهر وجود ندارد.
شهردار تهران «قیر» را در خدماترسانی شهرداریهای کشور بسیار مهم دانست و گفت: دولت قیر را به راهداریها میدهد، ولی به شهرداریها داده نشده است. موضوع سهمیه قیر شهرداریها رسما باید در لایحه بودجه بیاید و به رسمیت شناخته شود. از طرف دیگر قول دادهاند 3هزار و 200میلیارد تومان عوارض سوخت به شهرداری برگردانده شود. قبلا این مبلغ به نفع هدفمندی یارانهها مصادره میشد، ولی این جزو سهم شهرداریها و دیون دولت است که باید برگردانده شود. حناچی فاینانس برای حملونقل و پیشگیری از آلودگی را موضوع مهمی دانست و گفت: اینکه چرا تا به حال از فاینانس استفاده نشده است، یک دلیل آن این است که ضمانت فاینانس بهعهده خود شهرداریها قرار داده شده و کسی این ضمانت را قبول ندارد و اجرای آن امکانپذیر نیست.
شهردار تهران با بیان اینکه افزایش سقف اوراق مشارکت برای دولت هزینهای ندارد، تأکید کرد: اوراق مشارکت یک امکان برای شهرداریهای کشور بود که در لایحه دولت در کل 5هزار میلیارد تومان دیده شد اما میتواند افزایش پیدا کند.
بازدید سرزده از کارگاه پلاسکو
شهردار تهران دیروز بهطور سرزده از محل احداث ساختمان پلاسکو بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای ایمنسازی بخش شمالی ساختمان و احداث ساختمان در بخشهایی که بهطور کامل تخریب شدهاند، قرار گرفت. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که در این بازدید شهردار را همراهی میکرد، در توضیح جزئیات روند ساخت دوباره ساختمان پلاسکو گفت: در ابتدا نظر شهرداری بر این بود که محل ساختمان پلاسکو با برگزاری مسابقه معماری، محلی برای تجلیل از شهدای آتشنشان شود و یادمانی برای حادثه پلاسکو باشد، اما مشکلی بین بنیاد مستضعفان بهعنوان مالک و مستأجران و ذینفعان ایجاد شد؛ چرا که مستأجران اصرار داشتند ساختمان جدید در همان محل و مانند ساختمان قبلی ساخته شود. در نهایت تصمیم گرفتند که ساختمان جدید با همان سبک و سیاق گذشته، ساخته شود. گلپایگانی با بیان اینکه در این مدت بنیاد مستضعفان حاضر شده بود که پارکینگ مجاور ساختمان «اکبر» را به فضای ساختوساز اضافه کند، اما این اتفاق نیفتاد، گفت: طرح ساخت پلاسکوی جدید در کمیسیون ماده 5به تصویب رسید و قرار شده است که ساختمان جدید پلاسکو در 15طبقه و 5طبقه منفی ساخته شود.