• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 دی 1397
کد مطلب : 44146
+
-

با ما در جدیدترین راسته خوشمزه پایتخت شبگردی کنید

شکم‌گردی در پیاده‌رو

آشپزخانه
شکم‌گردی در پیاده‌رو

معصومه مهدیانی

این شب‌ها اگر سری به خیابان پیروزی بزنید با دیدن چراغانی‌های گوشه خیابان و دود‌های بلند شده از گاری‌ها و خودروهای متوقف شده در کنار خیابان، این سوال به ذهنتان می‌رسد که «این وقت شب اینجا چه خبر است؟ این کبابی‌های سیار اینجا چه می‌کنند؟» اینجا جدیدترین استریت‌فود تهران و پرطرفدارترین پاتوق کبابی‌های سیار پایتخت است؛ پاتوقی که برخلاف رقیبش در خیابان 30تیر سرو‌صدای زیادی نکرد و طی 2سال فعالیت‌اش، به آرامی علاقه‌مندان به غذا و کباب را به این محدوده از شهر کشاند. استقبال مردم از اولین راسته کبابی‌های سیار در تهران موجب شد تا به رغم برخی نقدهای مسئولان شهرداری، این خیابان به عنوان دومین استریت‌فود شبانه تهران شناخته شود. در یکی از شب‌های سرد زمستانی سری به این خیابان خوشمزه پایتخت زدیم تا گپ‌و‌گفتی با علاقه‌مندان این پاتوق شبانه داشته باشیم. 

   خیابان پیروزی؛ چهارراه کوکاکولا 
خیابان قدیمی و پرهیاهوی پیروزی را که به سمت چهارراه کوکاکولا بروید،‌ کم‌کم دکه‌ها و خودروهای غذایی را در گوشه و کنار خیابان می‌بینید. دود و بوی کباب،‌ صندلی‌های چیده شده در پیاده‌روها و حاشیه خیابان،‌ تجمع مردم مشتاق و منتظر، فضای متفاوتی را در این محدوده از خیابان پیروزی ایجاد کرده است. هرچه از چهارراه کوکاکولا به سمت خیابان پنجم نیروی هوایی بروید،‌ به تعداد کبابی‌های سیار و جمعیت منتظر در مقابل این کبابی‌ها اضافه می‌شود. کمتر خودرویی پیدا می‌شود که بدون لحظه‌ای توقف و نگاه کردن به کبابی‌ها از مقابلشان عبور کند. اغلب خودروها مقابل یکی از این کبابی‌های سیار توقف می‌کنند تا در آخرین ساعات شب، خود را به یک سیخ کباب داغ و خوشمزه مهمان کنند. هر شب از ساعت 22 تا 4 صبح خیابان پیروزی در قرق کبابی‌های سیار است که موجب پویایی و زنده شدن این خیابان قدیمی شده‌اند. اکنون2 سالی می‌شود که این خیابان به پاتوق شبانه علاقه‌مندان به غذا تبدیل شده است.



   کباب از 4 هزار تومان
در برخی از این دکه‌های کبابی شما می‌توانید هر نوع کبابی را که می‌خواهید پیدا کنید. از قارچ طعم‌دار و کوکتل پنیر گرفته تا انواع دل‌و‌قلوه و جوجه‌ترش و تند. مالک یکی از قدیمی‌ترین دکه‌های کبابی خیابان پیروزی راجع به قیمت‌های مناسب کباب در این راسته می‌گوید:«اینجا با هر مبلغی که داشته باشید، می‌توانید کباب بخورید. قیمت هر سیخ کباب از 4هزار تومان شروع می‌شود و نهایتا به 15هزار تومان می‌رسد. البته دکه‌هایی که مشتری کمتری دارند،‌ قیمت‌هایشان نیز تا حدودی کمتر است؛ یعنی نهایت قیمت هر سیخ کبابشان تا 12هزار تومان است». او در ادامه درباره درآمد بسیار خوب کبابی‌های این خیابان می‌گوید:«وقتی خبری از اجاره‌های نجومی نباشد،‌ معلوم است که درآمد خوب می‌شود. اگر درآمدمان خوب نبود 2 سال اینجا ماندگار نمی‌شدیم و روز‌به‌روز بر تعدادمان اضافه نمی‌شد»


نمی‌خواهیم ساماندهی شویم
 مالک یکی دیگر از کبابی‌های خیابان پیروزی درباره موضوع ساماندهی کبابی‌های این راسته می‌گوید:«ما علاقه‌ای به ساماندهی توسط شهرداری نداریم. دلیل آن هم این است که اگر بخواهند ما را ساماندهی کنند بدون شک ما را به یک خیابان پرت و دور از خیابان اصلی می‌برند و برای فعالیت در همان خیابان نیز انتظار پرداخت اجاره‌های نجومی دارند. در حال حاضر در خیابان 30تیر برای اجاره گوشه‌ای از خیابان باید 2میلیون پرداخت کنید. با این اجاره‌ها که نمی‌توان کار کرد. هم ما و هم مردم از شرایط فعلی‌مان راضی هستیم. دیگر شهرداری نیز با ما کنار آمده و برایمان مشکل ایجاد نمی‌کند». او عنوان می‌کند: «فعالیت ما در این خیابان نه به کسی آسیب می‌زند و نه برای شهر و مردم مشکلی ایجاد می‌کند بلکه برعکس موجب پویایی و زنده‌شدن این خیابان قدیمی شده است. همین انتظار را داریم که مسئولان با فعالیت ما در این محدوده کنار بیایند و سنگ جلوی پایمان نیندازند».


   لذت تجربه غذای خیابانی


پیاده‌روها پر از مردمی است که با لذت مشغول خوردن کباب‌های داغ و لذیذشان هستند. حتی سرمای هوا و بارش برف و باران نیز از تعداد مشتریان کبابی‌های این خیابان کم نکرده است. رضا امیری و همسرش از غرب تهران برای خوردن چند سیخ کباب تازه به اینجا آمده‌اند. امیری می‌گوید:«ما از جنت‌آباد به عشق خوردن کباب‌ تازه به اینجا آمده‌ایم. حال و هوای این خیابان را خیلی دوست داریم و اغلب آخر هفته‌ها به عشق کباب‌خوردن در فضای باز و باصفای این خیابان این همه مسیر را طی می‌کنیم». او درباره اینکه چگونه به بهداشتی بودن گوشت‌های ارائه شده در این کبابی‌ها اعتماد می‌کند، ‌می‌گوید:«درست است که به سختی می‌توان به کیفیت گوشت‌های ارائه شده در این فضاها اعتماد کرد اما خوشبختانه تا کنون مشکلی برایمان رخ نداده و همیشه از کیفیت کباب‌های ارائه شده در این دکه‌های سیار راضی بوده‌ایم. از طرف دیگر تصور می‌کنم که شلوغ بودن این محدوده موجب می‌شود که کباب‌ها به سرعت فروش بروند و برای روز بعد نماند. همین موضوع موجب می‌شود تا با خیال راحت از این کبابی‌ها خرید کنیم». حسینی یکی از مشتریان ثابت کبابی‌های خیابان پیروزی است. او می‌گوید:«اینجا اولین انتخاب من برای شب‌هایی است که بی‌خوابی به سراغم می‌آید. یکی از مزیت‌های کبابی‌های خیابان پیروزی تازه بودن کباب‌هایشان است. از آنجا که آنها جای ثابتی ندارند،‌ مجبورند هر روز به اندازه مصرف یک شب‌شان گوشت و مرغ بخرند. همین امر موجب می‌شود که شما هر شب بتوانید گوشت تازه بخورید و تا حدودی از انتخابتان مطمئن باشید».




کبابی‌های خیابان پیروزی را ساماندهی می‌کنیم



مهدی صالح‌زادهمعاون خدمات شهری شهرداری منطقه 13

فعالیت کبابی‌های خیابان پیروزی غیر‌مجاز است و رسیدگی به وضعیت ایجاد شده در این خیابان تنها بر‌عهده شهرداری نیست. طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی و مراجع انتظامی و قضایی نیز در این خصوص مسئولیت‌هایی دارند که باید به آنها عمل کنند. شهرداری منطقه 13 تاکنون چندین جلسه با مسئولان راهور و انتظامی منطقه برگزار کرده اما متاسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. سیستم‌های تصمیم‌گیری در این خصوص با یکدیگر هماهنگ نیستند و همین نبود هماهنگی موجب شده تا عده‌ای از وضعیت موجود سوءاستفاده کنند و به فعالیت غیرمجاز در خیابان پیروزی بپردازند. طی مدتی که این محدوده به پاتوق کبابی‌های غیرمجاز تبدیل شده، ‌ماموران شهرداری بارها برای جمع‌آوری و برخورد با این افراد وارد عمل شده‌اند اما از آنجا که اغلب کسانی که در این محدوده شروع به فعالیت کرده‌اند از افراد سابقه‌دار و متخلف هستند،‌ اقدام به درگیری با ماموران کرده‌اند و مانع از انجام وظیفه آنها شده‌اند. متخلف بودن این افراد را هم نیروی انتظامی و هم راهور می‌دانند اما کاری انجام نمی‌دهند. از همین رو شهرداری نیز به تنهایی نمی‌تواند مانع این تخلف مشهود شود. هدف شهرداری جمع‌آوری و برخورد با کبابی‌های این محدوده نیست بلکه تمام هدف ما ساماندهی و مشخص شدن نوع فعالیت این افراد است. اگر نظارتی بر  فعالیت این افراد نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد مشکلات بسیار جدی نباشیم. شهرداری به رغم تمام محدودیت‌ها برای ساماندهی این کبابی‌های سیار اقدامات مختلفی انجام داده است اما تا زمانی که راهور، نیروی انتظامی و قضایی وارد عمل نشوند‌، نمی‌توان انتظار داشت که این خیابان نیز همانند خیابان 30 تیر ساماندهی و محیطی امن و سالم برای حضور خانواده‌ها ایجاد شود.



دکتر سیدعلی کشاورزمتخصص تغذیه
به غذاهای خیابانی زیاد اعتماد نکنید


غذاهای خیابانی در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد اما نکته بسیار مهم این است که در اغلب کشورهای دنیا مینی‌بوس‌ها و کامیون‌هایی که اقدام به فروش غذاهای خیابانی می‌کنند،‌ همانند رستوران‌ها دارای مجوز هستند و همین موضوع موجب می‌شود که به صورت دوره‌ای بر فعالیت این خودروهای غذا نظارت شود اما در ایران بیشتر این خودروها فاقد مجوز هستند و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند. در شرایطی که برخی از رستوران‌های مجوزدار و قانونی که وزارت بهداشت به صورت مداوم بر فعالیت آنها نظارت دارد،‌ مرتکب تخلف می‌شوند و از مواد غذایی غیربهداشتی در تهیه غذاهایشان استفاده می‌کنند،‌ چه انتظاری می‌توان از غذاهای خیابانی داشت؟ به نظرم تکلیف این غذاها کاملا مشخص است زیرا هیچ نظارتی روی نحوه تامین مواد اولیه آنها وجود ندارد. اغلب افرادی که به تهیه و توزیع غذاهای خیابانی روی می‌آورند از سطح فرهنگی و معیشتی پایینی برخوردارند و برای سود بیشتر ممکن است که دست به هرکاری بزنند. در چنین شرایطی شما نمی‌توانید مطمئن شوید که از چه گوشتی برای تهیه کباب و غذاها استفاده می‌شود یا غذاها در چه روغنی پخته می‌شوند. متاسفانه ارزان‌بودن غذاهای خیابانی موجب می‌شود تا عده‌ای از مردم به سمت استفاده از این غذاها بروند و سلامت خود را به خطر بیندازند. پیش از این در برخی از رستوران‌ها شاهد استفاده از گوشت سرگاو و یا سنگدان مرغ برای تهیه مواد اولیه غذاها بوده‌ایم و این در حالی است که از این قسمت‌ها نمی‌توان برای تهیه غذا استفاده کرد. حال هیچ تضمینی وجود ندارد که در غذاهای خیابانی از مواد اولیه باکیفیت و خوب استفاده شود.



اولین استریت‌فود تهران​​​​​​​
​​​​​​​

در اوایل سال95 بود که راه عبور‌و‌مرور خودروها در خیابان 30تیر بسته شد و مدتی بعد این خیابان سنگفرش شد. در آن زمان هیچ کس خبر نداشت که قرار است چه بر سر این خیابان بیاید و اصلا این کارها به چه دلیل صورت می‌گیرد اما طولی نکشید که سرو‌کله دکه‌ها و خودروهای خوراکی در این خیابان پیدا شد و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان داد. آذرماه همان سال بود که استریت‌فود 30تیر کار خود را آغاز کرد و به یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های پایتخت تبدیل شد. در مدت کوتاهی خیابان قدیمی و تاریخی 30تیر جان تازه گرفت و به اولین و اصلی‌ترین استریت‌فود تهران تبدیل شد. با هر سلیقه‌ای که باشید در این خیابان خوشمزه می‌توانید غذای محبوبتان را پیدا کنید؛ از انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد گرفته تا غذاهای سنتی و محلی و‌ فست‌فودهای رنگارنگ. این استریت‌فود با انواع دمنوش‌ها و بستنی‌های خوشمزه ‌می‌تواند شبی به یادماندنی را برایتان رقم بزند.



غذاهای خاص در دولت‌آباد​​​​​​​

خیابان دولت‌آباد یکی از قدیمی‌ترین راسته‌های غذایی در تهران است. اغلب علاقه‌مندان به غذاهای عربی می‌دانند که قدم زدن در بلوار قدس دولت‌آباد چیزی کم از قدم‌زدن در خیابان‌های نجف، کربلا، کاظمین و بغداد ندارد؛ زیرا در این خیابان می‌توانید انواع فلافل و سمبوسه‌های عربی و شیرینی‌های لبنانی و عراقی را پیدا کنید که مشابه آن را در جای دیگری در تهران پیدا نمی‌کنید. فقط نزدیک به ۱۳۰فلافل‌فروشی عربی در این منطقه وجود دارد. اگر به غذاهای عربی علاقه‌مند هستید باید بدانید که به‌راحتی می‌توانید انواع غذاهایی مانند کبّه، ماریا، فلافل کنجدی و شیرینی‌هایی مثل انواع باقلوای لبنانی، کنافه، دهین و چای شیرین عراقی را در این خیابان پیدا کنید. خیابان دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران و محدوده منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد.



اولین فلافلی‌های تهران

کوچه مروی یا کوچه عرب‌ها اولین خیابانی در تهران است که فلافل و سمبوسه را در تهران سرو و این غذای خوشمزه را به مردم معرفی کرد. در حال حاضر نیز پدر جد تمام فلافلی‌های تهران در خیابان ناصرخسرو قرار دارد. اگر تا به حال لذت فلافل‌های کوچه مروی را تجربه نکرده‌اید بهتر است تجسم کنید ساندویچ فلافل‌ داغی (با دوغ یا نوشابه) به دست دارید و در ابتدای کوچه مروی و رو به عمارت شمس‌العماره مشغول خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین ساندویچ‌های عمرتان هستید و از منظره زیبا هم لذت می‌برید.




لذت غذاخوردن در دل طبیعت

ربند، ‌فرحزاد،‌ درکه،‌ کوهسار و بام‌تهران جزو پاتوق‌های خوشمزه‌ای هستند که شما می‌توانید لذت غذاخوردن در دل طبیعت را در آنها تجربه کنید. اگر جزو علاقه‌مندان به غذاهای اصیل و سنتی هستید و می‌خواهید لذت خوردن غذاهای ایرانی را در دل طبیعت تجربه کنید،‌ حتما یکی از این پاتوق‌های خوشمزه را انتخاب کنید. رستوران باغ‌های سنتی و زیبا و خوردنی‌های متنوع متناسب با فصل، از باقالی داغ و لبو گرفته تا لواشک و آلوچه و مغز گردو، موجب شده تا طی سالیان سال این محل‌ها به یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های مردم برای شکم‌گردی و غذاخوردن باشد. 


پاتوق رستوران‌های شبانه‌روزی

ستارخان و بلوار فردوس از چندین سال پیش به عنوان خوشمزه‌ترین و پررستوران‌ترین خیابان‌های تهران شناخته شده‌اند. وجود بیش از 40-30 رستوران و فست‌فودی در هر کدام از این خیابان‌ها موجب شده تا علاقه‌مندان به غذا یکی از این دو خیابان را به عنوان اولین گزینه تجربه غذاهای متنوع انتخاب کنند. علاوه بر این وجود چندین رستوران و فست‌فود شبانه‌روزی در این دو خیابان موجب شده تا علاقه‌مندان به غذا در هر ساعت از شبانه‌روز به غذاهای محبوبشان دسترسی داشته باشند. 





 

این خبر را به اشتراک بگذارید