• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44091
+
-

عشق در کلاس تزئینات داخلی

عشق در کلاس تزئینات داخلی


مرتضی کاردر

حکایت چند دوست که در دانشگاه درگیر عشق به همکلاسی خود می‌شوند و از این میان طبیعتا یک نفر باید انتخاب شود که با دختر ازدواج کند. همین ماجرا برای یک سریال جذاب کفایت می‌کند؛ یک مثلث عشقی، پیش از آنکه عبارت مثلث عشقی در سینما و تلویزیون بعد از انقلاب رایج شود، یک مثلث عشقی که بعدها فهمیدیم مربع عشقی بوده است. «در پناه تو» از هر جهت مجموعه تلویزیونی پیش‌رویی بود، خلاف کلیشه‌های رایج آن سال‌ها.

به این‌ ماجرا اضافه کنید چند جوان دانشجو را که در رشته تزئینات داخلی درس می‌خوانند. چی؟ چنین رشته‌ای مگر وجود دارد یا فقط برای فیلم‌هاست؟ عشقی که برخلاف بسیاری از عشق‌های آن سال‌ها نه در کانون خانواده یا نهایتاً در محله و همسایه روبه‌رویی بلکه در دانشگاه شکل می‌گیرد و مراوداتی دانشجویی میان دخترها و پسرها که تا پیش از این سابقه نداشت؛ آن هم دانشگاهی که شکل و شمایلش با دانشگاه‌های شلوغ و به‌هم‌ریخته و جنگ‌زده دهه60 فرق می‌کرد. دانشجویان خوش‌تیپ و خوش‌لباس و شیک که در این مقوله هم سرآمد سریال‌های قبل و تا چند سال بعد از خود بودند. از این جهت هم در پناه تو محل بحث‌های بسیاری بود. پسرانی خلاف کلیشه‌های پوشش آن سال‌ها تی‌شرت را با پیراهن باز می‌پوشیدند و دخترانی چادری که چادر را هم به شکل متفاوتی سر می‌کردند؛ شکلی که بعدها شاید تحت‌تأثیر همین سریال فراگیر شد و شمال‌رفتن‌هایی که در آن سال‌ها دوباره داشت رونق می‌گرفت. در پناه تو از هر جهت الگویی متفاوت در سریال‌های تلویزیونی آن سال‌ها بود.

در پناه تو، محصول مجموعه‌ای از اتفاقات و عوامل است که به درستی دست به‌دست هم داده‌ بودند؛ تغییر مدیریت صدا و سیما پس از 10 سال و آمدن علی لاریجانی جوان آن سال‌ها، فضای باز اجتماعی در آستانه تغییرات دهه 70 و فرارسیدن دوم خرداد، فیلمنامه‌ای جذاب و ملودرامی پرفراز و نشیب، ‌انتخاب بازیگر درست و... از همه مهم‌تر هوشمندی کارگردان، ساخته حمید لبخنده را به یکی از ماندگارترین سریال‌های تلویزیون در دهه 70 تبدیل کرد که تماشاگران بسیاری را پای شبکه اغلب کم‌بیننده 2 می‌نشاند.

همه بازیگران در پناه تو ستاره شدند و تا سال‌ها با اسمشان در این سریال شناخته می‌شدند؛ لعیا زنگنه (مریم)، پارسا پیروزفر(پارسا)، رامین پرچمی(رامین)، زنده‌یاد حسن جوهرچی (محمد)‌،کیومرث مرادی‌،رزیتا غفاری و شهرزاد امیرحمزه. بقیه بازیگران که شناخته‌شده‌تر بودند هم یکی از بهترین بازی‌هایشان را در تلویزیون ارائه کردند؛ مثل سعید پورصمیمی، ثریا قاسمی، ایرج راد، آزیتا لاچینی، پری امیرحمزه و... .

اما قصه در پناه تو فراتر از این اتفاقات راه خود را می‌رفت. ازدواج اول به شکست انجامید و دختر دوباره بر سر دوراهی قرار گرفت تا مخاطبان همچنان به تماشای سریال بنشینند و پایانی خوش برای سریال که حمید لبخنده سال‌ها بعد در گفت‌و‌گویی اعتراف کرد که کار تلویزیون بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید