• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43997
+
-

تهدید حریم تپه ماسور

میراث فرهنگی لرستان بودجه‌ای برای تملک زمین پارکینگ نیروی انتظامی ندارد و شهرداری هم در صورت تملک قصد ساخت‌ و ‌ساز دارد

گزارش
تهدید حریم تپه ماسور

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:


وجود پارکینگ خودروهای اسقاطی متعلق به نیروی انتظامی در حریم تپه باستانی ماسور و ورودی شهر باعث شده است مشکلاتی در این بخش از شهر به وجود بیاید. در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی مبنی بر جمع‌آوری این پارکینگ و توسعه فضای سبز در این محدوده به میان آمده است و حتی زمانی ساخت یک کلانتری در این محل مطرح شد. این کش و قوس و گیر و دار بعد از گذشت چندین سال هنوز به سرانجام نرسیده و این محدوده در قرق خودروهای اسقاطی است. 

اداره‌کل میراث فرهنگی استان می‌گوید که هیچ‌گونه ساخت و ‌سازی نباید در این محدوده تاریخی انجام شود و شهرداری باید زمین را خریداری کند و به این اداره کل تحویل دهد. از طرفی شهرداری نیز آمادگی تحویل زمین معوض را به نیروی انتظامی دارد اما مالکیت زمین را برای ایجاد استراحتگاه و نمازخانه برای ساماندهی ورودی شهر و استفاده عموم می‌خواهد. این اختلاف‌نظرها موجب شده است این زمین و پارکینگ کماکان در بلاتکلیفی به سر ببرد.  در حال حاضر این پارکینگ متعلق به نیروی انتظامی است و جلوه‌ای نازیبا به این محله به عنوان ورودی مرکز استان داده است.

پارکینگ ماسور در کنار جاده اصلی قرار دارد و همین موضوع حساسیت‌ها را دوچندان کرده است. سال‌هاست درباره تغییر کاربری این مکان صحبت‌هایی به میان می‌آید اما تاکنون اقدام قابل توجهی انجام نشده و همین موضوع گلایه شهروندان را به دنبال داشته است. 


اهمیت دوچندان تپه ماسور

یکی از شهروندان می‌گوید: ورودی‌های هر شهر به عنوان ویترین آن شهر محسوب می‌شوند. منطقه ماسور در جنوب خرم‌آباد، جدا از این‌که ورودی شهر است، در کنار تپه‌ای باستانی هم قرار دارد. بنابراین این منطقه از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
 «امین ظهیری» می‌افزاید: تپه باستانی ماسور پیش از این توسط شهرداری چمن‌کاری شده است. بر سر اصولی یا غیراصولی بودن این کار هم حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است اما وجود پارکینگ خودروهای اسقاطی در کنار این تپه باعث شده زیبایی‌های آن دیده نشود و از طرفی، ورودی شهر نیز بدمنظره به نظر بیاید. وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل مسافران و گردشگران در زمان ورود به شهر ذهنیت بدی نسبت به آن پیدا می‌کنند. 

این شهروند اظهار می‌کند: وجود پارکینگ خودروهای اسقاطی، ساختمان‌های تخریب شده و... در ورودی شهر زیبا نیست. لازم است همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی و... در این محدوده بافت و مجموعه‌ای زیبا ایجاد کنند. 


اجازه ساخت ‌و‌ ساز داده نشد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان در این زمینه می‌گوید: زمین پارکینگ ماسور متعلق به بنیاد تعاون ناجاست و قرار بود که در آن پاسگاهی احداث شود. اما به دلیل این‌که این زمین جزو عرصه تپه باستانی است اجازه ساخت‌ و‌ ساز به این نهاد داده نشده است.  

«زهرا بهاروند» می‌افزاید: برای آزادسازی عرصه و حریم تپه ماسور ملک‌های زیادی تملک شده و بیش از 80 درصد این حریم به تملک میراث درآمده است. این مسئول توضیح می‌دهد: میراث فرهنگی استان اعتبارات زیادی ندارد که بتواند این زمین را که ارزش زیادی دارد، خریداری کند.

به همین منظور مکاتباتی با سازمان میراث کشور داشتیم تا بودجه‌ای برای این کار تخصیص داده شود. وی ادامه می‌دهد: به دلیل این‌که این زمین در عرصه تپه قرار دارد و اجازه ساخت‌ و ‌ساز به ناجا داده نشد، قرار شد شهرداری زمینی برای احداث پاسگاه در آن منطقه در اختیار ناجا قرار دهد و زمین به تملک اداره‌کل میراث دربیاید. 


ظرفیت پارکینگ تکمیل است

رئیس پلیس راهور استان نیز در این زمینه اظهار می‌کند: در حال حاضر ظرفیت پارکینگ نزدیک تپه ماسور تکمیل است و به همین دلیل جابه‌جایی در این پارکینگ انجام نمی‌شود. در حقیقت فعالیت ما غیرقانونی نیست. 
سرهنگ «منوچهر مرادی» می‌افزاید: بحث بر سر این‌که ملک متعلق به کیست یا در عرصه تپه است و به میراث فرهنگی تعلق دارد یا نه در حوزه کاری و اختیارات ما نیست. هر زمان که از مجرای قانونی به ما اطلاع بدهند، جابه‌جا می‌شویم. 


جبهه‌گیری اداری
 
همچنین، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گوید: برای تعیین تکلیف پارکینگ خودروهای اسقاطی در ماسور چندین جلسه برگزار شده اما متاسفانه برخی اظهارنظرها باعث شده است این موضوع به سرانجام نرسد. در حقیقت نمایندگان هر یک از نهادهای مرتبط در دفاع از نهاد خود عمل می‌کنند، همین موضوع باعث شده است کار جابه‌جایی و تملک سال‌ها طول بکشد و بی‌سرانجام باقی بماند.  «سجاد بابایی» می‌افزاید: میراث فرهنگی به نفع خود صحبت می‌کند، نیروی انتظامی نیز به نفع خود حرف می‌زند و عمل می‌کند. اما باید بدانیم در هر جایی که هستیم، معیار باید رضایت مردم باشد. 

وی ادامه می‌دهد: این زمین قبلا متعلق به بخشداری بوده و حالا که در اختیار نیروی انتظامی است، این نهاد در نظر دارد در این محدوده پاسگاهی احداث کند. شهرداری می‌گوید که باید پارکینگ 10 تا 15 متر عقب‌نشینی داشته باشد و برای مابقی آن نیز 2 هزار متر‌ مربع زمین معوض برای احداث پاسگاه یا کلانتری در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌دهد. 
بابایی بیان می‌کند: با این پیشنهاد نیروی انتظامی می‌تواند پارکینگ خودروهای اسقاطی را در حریم شهر در فضایی گسترده‌تر احداث کند. 


اصرار شهرداری به ساخت در حریم تپه ماسور 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: متاسفانه میراث فرهنگی عنوان می‌کند که شهرداری زمین پارکینگ تپه ماسور را از نیروی انتظامی بخرد و به میراث فرهنگی تحویل دهد که حرفی نامعقول و غیرمنطقی است. «سجاد بابایی» می‌گوید: شهرداری بر این تفکر است که چون این تپه در ورودی شهر و مسیر ترانزیتی قرار دارد، یک مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه در آن احداث کند اما میراث فرهنگی بیان می‌کند که هیچ‌گونه ساخت و ‌سازی در محدوده این تپه نباید انجام شود. همین حرف‌ها باعث می‌شود توافقی حاصل نشود. 

وی می‌افزاید: موضوع دیگر این است که میراث مدعی شده در صورتی که شهرداری زمین را خریداری نکند و به میراث تحویل ندهد، زمین روبه‌روی تپه را که متعلق به میراث است و برای احداث پارک و فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گرفته، پس می‌گیرد. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: هدف شهرداری و شورای شهر این است که ورودی شهر را ساماندهی کنند و به دنبال کسب درآمد از این زمین نیستند. نیروی انتظامی اجازه هیچ‌گونه ساخت و ‌سازی را ندارد اما شهرداری می‌تواند زمین مورد نیاز را به این نهاد تحویل ‌دهد و مالک این زمین شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :