• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43891
+
-

هفت‌خان صفرزدایی از اسکناس‌ها

بانک مرکزی برای حذف صفر‌های اضافه 2 سال زمان خواسته و برای این کار باید از هفت‌خان بگذرد

یک روز پس از واکنش کارشناسان به پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف 4صفر از پول ملی،سکاندار بازار پول تأیید کرد حذف صفر‌ها 2سال زمان خواهد برد و به تصویب دولت و مجلس نیازمند خواهد بود. آیا این اقدام در دولت فعلی شدنی است یا اینکه بانک مرکزی باید برای اجرای هدفش هفت‌خان را پشت سر بگذارد؟ 

به‌گزارش همشهری، عبدالناصر همتی،  رئیس‌کل بانک مرکزی در توضیح پیشنهاد خود اعلام کرده است: حذف صفر‌ها بخشی از بسته اقدام بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌هاست. او در واکنش به ابراز نگرانی کارشناسان اطمینان داده؛ عملیاتی شدن پروژه حذف صفر‌ها پس از اصلاحات بانکی صورت می‌گیرد. به گفته او،  بعد از قانونی شدن پیشنهاد بانک مرکزی،  پول‌های جدید به‌تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود. به گفته او،  اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات،  سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

کارشناسان پیش‌شرط حذف صفر‌ها را مدیریت نقدینگی،  جلوگیری از خلق پول جدید،  مهار نرخ تورم در محدوده تک رقمی و رشد پایدار اقتصادی می‌دانند و در تازه‌ترین واکنش محمد رضا تابش،  عضو شورای پول و اعتبار اعلام کرده است: باید بانک مرکزی اقدامات عملی برای کاهش تورم و تقویت پایه پول ملی که عملا منجر به کاهش صفرها می‌شود را  انجام دهد. او توضیح داده است: عمده ریشه تورم،  استقراض دولت از بانک مرکزی و با روش جدید اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است و در شرایط حساس فعلی با توجه به اختیاراتی که از طرف ستاد هماهنگی سران 3قوه به بانک مرکزی تفویض شده و البته فراقانونی است و ضرورت برون رفت از شرایط بحران فعلی ایجاب می‌کند بانک مرکزی همه تلاش خود را به اصلاح ساختار بانک‌ها و نظام بانکداری که به اصلاحات پولی و مالی در چند سال منجر می‌شود،  معطوف دارد.

تیرداد احمدی کارشناس اقتصادی هم گفت:  صرف حذف صفر از پول ملی مشکل را حل نمی‌کند؛ حذف صفر از پول ملی اگر تورم را افزایش ندهد تورم را کم هم نمی‌کند.او افزود: ناگزیر به اجرای حذف صفرها از پول ملی هستیم،  اما اکنون که به‌دلیل نوسان تورمی،  بانک مرکزی حتی نرخ تورم را هم اعلام نمی‌کند،  وقت حذف صفر نیست. مجیدرضا حریری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم گفت: در شرایطی که نرخ تورم در حال اوج گرفتن است و در لایحه بودجه مشخص نیست که ردیف‌های درآمدی آن تحقق پیدا می‌کند یا خیر و به‌طور کل در شرایطی که هیچ‌چیز در اقتصاد پایدار نیست این قبیل کارها بدون داشتن استراتژی می‌تواند فقط بازار را آشفته‌تر کند.


7 گام ضروری برای صفر‌زدایی از پول ملی

١- حذف صفر‌ها نیازمند تصویب لایحه در دولت و مجلس است.
٢- به‌دلیل پیچیدگی حقوقی و فنی 2سال زمان می‌برد.
٣- پیش‌نیاز حذف صفر‌ها اصلاح نظام بانکی و نظارت بر بانک‌ها خواهد بود.
4- بعد از قانونی شدن،  پول‌های جدید به‌تدریج جایگزین اسکناس‌های فعلی می‌شود.
٥- اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.
6- نرخ تورم در یک افق بلندمدت باید در محدوده تک رقمی حفظ شود.
7- رشد اقتصادی باید پایدار و زمینه استمرار آن فراهم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید