• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43860
+
-

گردش شبانه در میدان مشق

میدان مشق از اول بهمن از صبح تا 12شب به روی مردم باز است

شهر
گردش شبانه در میدان مشق

محمد سرابی | خبر‌نگار

سردر کاشی‌کاری شده میدان مشق که سال‌ها شاهد حوادث گوناگون سیاسی و اجتماعی در پایتخت بود از دو هفته دیگر عبور و مرور عابران در یکی از تاریخی‌ترین فضا‌های «زنده» پایتخت را خواهد دید؛ زنده به این دلیل که ساختمان‌های تاریخی اغلب کارایی خود را از دست داده‌اند درحالی که هنوز ساختمان‌های اطراف آن مشغول به‌کار هستند. مهم‌تر از همه، ساختمان وزارت خارجه است که اکنون هم مقراصلی استقرار سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود. همین عامل هم باعث شده بود که تاکنون این محوطه بازسازی‌ شده، به شکل محدود و در ساعات مشخص برای عموم قابل دسترسی باشد. در جریان گفت‌وگوی چند روز پیش میان شهردار و وزیرخارجه تمهیداتی دیده شد تا جمعیت بیشتر و در ساعت‌های بیشتری به تماشای زیبایی‌های میدان مشق بروند. به گفته «علی محمد سعادتی» شهردار منطقه 12 از ابتدای بهمن‌ماه در‌های محوطه پس از ساعت اداری نیز تا ساعت 24و همینطور روزهای پنجشنبه و جمعه به روی شهروندان باز می‌شود و تنها خودرو‌هایی که از سوی وزارت خارجه اعلام شده باشند می‌توانند وارد میدان و از آنجا مستقیما وارد پارکینگ وزارتخانه شوند. تاریخ میدان مشق به اندازه تاریخ تهران است.

میرزا محمد حسن خان سپهسالار در میانه ساخت مسجد سپهسالار در میدان بهارستان، به دستور ناصرالدین شاه تجدید بنای میدان مشق را در دست گرفت و چند ساختمان دراطراف آن ساخت. ساختمان‌های نظامی، دولتی و ارگان‌های نوین که در حاشیه این میدان ایجاد شدند و معابری که از آن به اطراف کشیده شد همگی بخش‌هایی از تاریخ تجدد پایتخت را نشان می‌دهد.

تا سال 1370تردد خودروها در میدان مشق مانند همه خیابان‌های دیگر مرکز شهر آزاد بود، براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1383میدان مشق به‌عنوان یک فضای شهری مکانی مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی قابل تسری در فضاهای شهری تهران شناخته شد. در مرداد‌ماه سال 1392تفاهمنامه‌ای بین وزارت امور خارجه و شهرداری تهران در جهت ارتقای کیفی میدان مشق منعقد شد و پس از آن روند بازسازی این میدان سرعت گرفت. پیشروی فضا‌های عمومی و کاهش فضای‌های ویژه که در انحصار سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی قرار دارد در کشور‌های توسعه یافته نشانه‌ای از ارزش زیست‌پذیری شهر است. در این رویکرد بیشتر فضاهایی که در اطراف ساختمان‌های اداری و حکومتی قرار دارد برای عبور و مرور شهروندان آزاد است.



«محمدتقی موید» مدیرکل اسبق اموال و پشتیبانی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: زمانی که آقای قالیباف شهردار و آقای صالحی وزیرخارجه بودند مذاکراتی انجام شد تا فضای میدان مشق مناسب‌سازی‌ شود. به‌دلیل اینکه هر دوطرف موافق بودند تفاهمنامه‌ای نیز در همین زمینه امضا شد.

با این حال نحوه اجرای تفاهمنامه و شیوه استفاده از این میدان نیز تعریف نشده بود.«محمد مهدی حجت» معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: میدان مشق در نزدیکی دو میدان امام خمینی و حسن‌آباد قرار دارد و باید برای جلب مردم جاذبه داشته باشد. باید ظرفیت‌های موجود در این میدان مانند معماری باشکوه آن را شناسایی کنیم. نمی‌توان در این میدان مغازه‌های مختلف ایجاد کرد بلکه به تناسب‌شان و تاریخچه‌ای که دارد باید در آن برنامه‌های فاخر که فراتر از ابعاد محلی باشد به اجرا در آورد.

محوطه که پیمانکاران متعددی عهده‌دار آن بودند به پایان رسید و کف‌سازی، بازسازی‌ نمای ساختمان‌ها، بهسازی فضای سبز و تامین روشنایی انجام شد اما میدان برای استفاده دائمی شهروندان آماده نبود.

تاجایی که در آخرین دیدار «پیروز حناچی» و «محمد جواد ظریف» تصمیم گرفته شد تأمین نیروی انسانی برای حفاظت و حراست از مجموعه میدان مشق توسط شهرداری تهران انجام شود. شهردار تهران از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فاخر متناسب با حساسیت‌های دیپلماتیک وزارت خارجه در این محوطه خبر داده است.

محوطه میدان مشق 12مهر 1377با شماره 2130به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و طرحی برای تبدیل بنا‌های مختلف اطراف آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های شهری در حال اجراست.

پای سرمایه‌گذاران نروژی به تهران باز می‌شود

دیروز شهردار تهران در دیدار با سفیر نروژ، بحث سرمایه‌گذاری را به میان کشید تا فرصتی برای تبادل همکاری بین پایتخت ایران و پایتخت یک‌کشور اروپایی فراهم شود. پیروز حناچی در دیدار با لاروس نوردوم که به دفترش آمده بود، به تشریح برخی مشکلات شهر تهران و فعالیت‌های شهرداری پرداخت و گفت: «در شهر تهران در زمینه‌های گردشگری، کنترل ترافیک و آلودگی هوا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام‌شده که سرمایه‌گذاران نروژی می‌توانند با ما همکاری کنند. درواقع از سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم.» سفیر نروژ نیز در این دیدار با تمجید از شهر تهران گفت: «خیلی خوشحالم که به‌صورت موقت در شهر تهران زندگی می‌کنم. تهران شهری زیبا با جاذبه‌های توریستی بسیاری است؛ ازجمله موزه‌ها و مراکز فرهنگی که می‌توان از آنها بازدید کرد. همچنین کوه‌های تهران برای ما جذابیت بسیاری دارد که از آن استفاده می‌کنیم.» او از سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک بین شهرداری اسلو و شهرداری تهران استقبال کرد و افزود: «ما در زمینه‌های مطالعات زلزله و شهر هوشمند تمایل داریم که با تهران همکاری کنیم. همچنین در زمینه اتوبوس‌های برقی حاضر هستیم که تجربیات خود را به شما منتقل کنیم.» نکته جالب دیدار روز گذشته دعوت شهردار تهران از نوردوم برای پیوستن به کمپین #سه‌شنبه‌های_بدون_خودرو بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید