• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43782
+
-

روز شمار انقلاب، سال 1373

از صدور آب به قطر تا نهضت سدسازی

مجید مهرابی دلجو |دبیر گروه سیاسی

  فروردین: رهبر معظم انقلاب سال 73 را سال وجدان کار و انضباط اجتماعی اعلام کردند. تحقیقات برای بررسی دلایل سقوط هواپیمای سی‌130که از مسکو عازم تهران بود هنوز به نتیجه نرسیده است. این هواپیما 32سرنشین داشت که 19نفر آنان را زنان و فرزندان دیپلمات‌های ایرانی در مسکو تشکیل می‌دادند. هواپیما در منطقه قره‌باغ سقوط کرد. رادیو باکو به نقل از منابع مطلع مدعی شد که هواپیمای نظامی سی 130در حوالی خان‌کندی از سوی نیروهای نظامی ارامنه هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. سیدباقر سخائی، سفیر ایران در قطر در مراسم استقبال از نخستین کشتی مسافربری و تجاری بندرلنگه به دوحه از آماده‌شدن طرح صدور آب آشامیدنی از ایران به قطر خبر داد و گفت که با اجرای این طرح سالانه رقم قابل توجهی ارز عاید کشورمان خواهد شد. مجلس بررسی طرح ادغام 3وزارتخانه صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات را بررسی کرد و به تشکیل یک وزارتخانه صنایع و معادن رأی داد. مرحله اول طرح ریشه‌کنی فلج‌اطفال در سراسر کشور اجرا شد.

  اردیبهشت: تشکل‌های مختلف از دانش‌آموزان و طلاب و روحانیون در اعتراض به مسائل بوسنی و نسل‌کشی در شهر گوراژده راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. لی روک آن، رئیس‌جمهور ویتنام به تهران آمد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در تجمعی اعتراض‌آمیز ورود کالاهای تجملی غربی بالاخص کوکاکولا را محکوم کردند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد که در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت اکثریت سهام 22شرکت بزرگ دولتی از جمله هپکو، ماشین‌سازی‌ پارس، ایران کاوه، پارس خودرو، کمباین‌سازی‌ و... به مردم فروخته می‌شود. محمود واعظی، معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی از کشف ابزار جاسوسی در ساختمان سفارت ایران در انگلیس خبر داد و گفت: پس از اینکه ساختمان سفارت ایران را از پیمانکار تحویل گرفتیم و ضرورت پیدا کرد که یکی از دیوارهای ساختمان را برداریم متوجه شدیم که یک فرستنده مجهز به میکروفون حدود نیم کیلو در دیوار کار گذاشته شده بود.

  خرداد: دولت به‌منظور مهار نرخ ارز طرحی 14ماده‌ای در مورد صادرات و واردات کالا اعلام کرد. ازجمله بندهای این طرح این بود که همه واردات کالا منحصرا از طریق شبکه بانکی کشور انجام می‌شود و خروج یا حواله ارز خارج از کانال بانکی غیرقانونی تلقی می‌شود. مسافران، بیماران، دانشجویان و نظایر آن از شمول این مقررات مستنثی شدند. گرانی‌ها مردم را به ستوه آورده و مجلس و دولت برای مهار گرانی و تورم، نشست‌های مشترک دارند. علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در یک نشست خبری اعلام کرد که همه عوامل بمبگذاری‌های اخیر تهران ازجمله عوامل انفجار بمب در میدان فردوسی و پل سعدی شناسایی و دستگیر شده‌اند. رهبر معظم انقلاب قمه‌زدن را حرام و ممنوع اعلام کردند. انفجار یک بمب در حرم امام رضا(ع) عاشورای زائران امام هشتم شیعیان را خونین کرد. 25نفر در این عملیات تروریستی به شهادت رسیدند.

  تیر: نهضت سدسازی در کشور همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهد. قرارداد ساخت بزرگ‌ترین سد بتنی کشور با نام کارون 3 امضا شد. وزارت اطلاعات اعلام کرد عامل بمبگذاری در حرم امام رضا(ع)  شخصی به نام مهدی نحوی است و از مردم خواست درصورت مشاهده او، مراتب را به وزارت اطلاعات اعلام کنند. ماجرای قتل کشیش‌های مسیحی فضای التهاب و وحشت را در کشور رقم زده بود. وزارت اطلاعات اعلام کرد که عامل قتل کشیش‌های مسیحی در ایران فردی به نام فرحناز انامی از عوامل گروهک منافقین است که دستگیر شده است. اواخر تیرماه انفجار بمبی در مرکز یهودیان آرژانتین معروف به آمیا بیش از 80نفر کشته به جای گذاشت. اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این عملیات را به ایران نسبت داد. مسئله انفجار آمیا به‌عنوان یک موضوع مورد مناقشه بین ایران و آرژانتین تا سال 91 همچنان باقی بود تا اینکه دو کشور برای تعیین تکلیف این پرونده درباره تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب توافق کردند. به آرژانتین اجازه داده شد تا 5 نفر را برای پرسش از مقام‌های ایرانی به ایران اعزام کند اما این توافق در ۲۶ اردیبهشت ۹۳ با فشار رژیم صهیونیستی از سوی دادگاهی در آرژانتین لغو شد. دادستان یهودی پرونده انفجار آمیا با نام آلبرتور نیسمان مدعی شده بود که کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین برای برقراری روابط تجاری با ایران سعی دارد روی موضوع انفجار آمیا سرپوش بگذارد. چندی بعد مرگ نیسمان آرژانتین را در یک بحران سیاسی قرار داد.

  مرداد: سلیمان دمیرل، رئیس‌جمهور ترکیه وارد تهران شد و با مقامات ایران دیدار کرد. عظیم‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور در بندر امام خمینی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. هاشمی‌رفسنجانی راه‌اندازی این مجتمع را نقطه عطفی در رسیدن به‌خودکفایی و قطع وابستگی کشور دانست. مهدی نحوی فردی که گفته می‌شد عامل بمبگذاری حرم مطهر امام رضا(ع)  بود در تهرانپارس دستگیر شد. وی در جریان تعقیب و گریز مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت. علی فلاحیان، وزیر اطلاعات درباره وضعیت3زن منافقی که چندی قبل‌تر هم در رابطه با این پرونده دستگیر شده بودند گفت که بازجویی از آنان ادامه دارد. جمع‌آوری ماهواره شدت گرفته است. آیت‌الله جنتی در یک سخنرانی گفت که نظام اسلامی باید در برخورد با ماهواره جدی عمل کند.

  شهریور: مجلس، کلیات طرح ممنوعیت استفاده از آنتن ماهواره را تصویب کرد. از تاریخ تصویب این قانون، ورود، ساخت و توزیع تجهیزات دریافت ماهواره ممنوع اعلام شد. حسن کامران، حسن قشقاوی و موحدی‌کرمانی در دفاع از این طرح در مجلس نطق کردند. در این جلسه نماینده دولت در دفاع از این طرح گفت که مردم خودشان به ما مراجعه کرده و گفته‌اند تکلیف آنتن‌های ماهواره را روشن کنید. در همین‌ماه محمد حسین نواب- خبرنگار روزنامه کیهان- توسط شبه‌نظامیان کروات در بوسنی ربوده شده و به ضرب 6گلوله به شهادت رسید.

  مهر: یک فروند هواپیمای فوکر مسافربری آسمان با 59 سرنشین در مسیر اصفهان به تهران سقوط کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌های مجاز جرم است و مرتکبان تحت تعقیب قرار می‌گیرند. وزارت دادگستری هم مجازات‌های گرانفروشی و احتکار کالا را اعلام کرد؛ جریمه نقدی، زندان، مصادره اموال و اعدام.

  آبان: آبان سال 73 شدیدترین برخوردهای تعزیراتی با گرانفروشان و محتکران صورت می‌گیرد. گروه‌های بازرسی سیار در بازار حضور یافته و گرانفروشان را در محل مجازات می‌کنند. 1000شعبه تعزیرات برای رسیدگی به شکایات مردم از گرانفروشان تعیین شد. مجلس از اقدامات دولت در برخورد با محتکران و گروانفروشان تقدیر می‌کند.

  آذر: آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی- مرجع تقلید عالم تشیع- درگذشت. پیکر وی با حضور رهبر معظم انقلاب در تهران تشییع شد. 

  دی: در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان سرلشکر خلبان منصور ستاری با نام مستعار سورنا درگذشت. علاوه بر شهید ستاری افسران بلندپایه نیروی هوایی ازجمله معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروهای هوایی هم در این سانحه حضور داشتند. تیمی از روسیه برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به تهران آمده‌اند. قرارداد یک میلیارد دلاری ایران و روسیه برای تکمیل نیروگاه بوشهر امضا شد. روسیه موظف شد این نیروگاه را ظرف مدت 4سال تکمیل کند. مهدی بازرگان- رئیس دولت موقت و نخستین نخست‌وزیر پس از انقلاب- در سن 87سالگی درگذشت.

  بهمن و اسفند: مجلس طرحی را تصویب کرد که براساس آن خرید هرگونه اتومبیل سواری خارجی به جز آمبولانس برای کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی تحت هر شرایطی ممنوع شد. پایان سال73 با یک خبر ناگوار همراه شد. سیداحمد خمینی- فرزند بنیانگذار کبیر انقلاب- 25 اسفند در سن 49سالگی درگذشت. دلیل فوت او ایست قلبی و تنفسی اعلام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید