• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43780
+
-

گردشگری بی‌ضابطه، جزیره هرمز را تهدید می‌کند


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: جزیره هرمز از مقاصد مهم گردشگری داخل کشور است که به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، همچون بسیاری از قطب‌های گردشگری کشور، با هجوم گردشگران متحمل تبعات منفی متعدد مانند افزایش پسماندها و زباله‌های شهری شده است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حبیب مسیحی‌تازیانی با اشاره به اینکه جزیره هرمز جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست، افزود: این اداره کل به‌منظور حفاظت فیزیکی از زیستمندان جزیره از جمله جبیر، با کمبود نیروی انسانی مواجه است؛ با این وجود، این اداره‌کل از گذشته تاکنون سعی بر آن داشته تا با وجود محدودیت‌ها، با تامین علوفه، ساخت چندین آبشخور و انجام سرشماری‌های سالانه این گونه باارزش را حمایت و حفاظت کند. وی تأکید کرد: هجوم گردشگران به جزیره هرمز مشکلاتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده، این مسئله علاوه بر ساکنان منطقه برای جبیرهای این جزیره که همواره با مسائلی همچون خشکسالی و کمبود آب و علوفه روبه‌رو بوده‌اند، مشکل ایجاد کرده است.

مسیحی‌تازیانی تصریح کرد: در نیمه دوم سال که شرایط آب‌و‌هوایی در این منطقه مساعد است متأسفانه شاهد حضور بی‌‌ضابطه گردشگران هستیم و فشار ناشی از سیل جمعیتی خارج از ظرفیت تحمل زیستگاه موجب راندن جبیرها از محدوده امن به سمت محل فعلی دفن پسماند جزیره شده که خطری بالقوه برای آنهاست. با این‌حال به‌تازگی مقاله‌ای منتشرشده که بدون هیچ‌گونه تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی کاهش جمعیت جبیرهای جزیره را که از سال‌های گذشته به دلایل طبیعی و خشکسالی‌های طولانی ‌مدت اتفاق افتاده بود، فقط به‌وجود زباله و سوزاندن غیراصولی آنها محدود کرد که قابل‌قبول و اثبات نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید