• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43769
+
-

یک میلیارد تومان برای اولین فروشگاه زنجیره‌ای در سال 73 هزینه شد

سلام فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شبکه توزیع و فروش

آوین آزادی؛ خبرنگار

فروشگاه شهروند به آدرس میدان آرژانتین، جنب پارکینگ بیهقی اولین فروشگاهی بود که به شکل زنجیره‌ای و با حضور شهردار و رئیس جمهور وقت افتتاح و طلایه‌دار یک سبک تازه در فروشندگی کالاهای ضروری و غیرضروری در ایران شد.

در آن سال‌ها، هدف اصلی و اولیه از تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هدایت یکنواخت کالاها بود. نارسایی‌های شبکه توزیع در دهه 70 آن‌قدر روند تامین کالاهای اساسی کشور را مشکل کرده بود که ایده تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل گرفت. «گرانی» و «گران‌فروشی» دامن مواد غذایی، مصرفی و بهداشتی را گرفته بود و دلالان، بازار را در دست گرفته بودند. روزنامه‌های وقت مدام به وضعیت موجود اعتراض می‌کردند و مسئولان را به چالش می‌کشیدند. درنهایت آذرماه سال 73 روزنامه‌ها خبر دادند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با مشارکت مردم،‌دولت و شهرداری راه‌اندازی خواهند شد.

برای ایستادن جلوی گرانی

روزنامه کیهان مورخ بهمن 73 نوشته است به‌ازای هر خانواده، 5بقالی وجود دارد. هر کس هرطور که دلش می‌خواهد کالا عرضه می‌کند. قیمت‌ها از سیستم منظمی پیروی نمی‌کنند و روز به روز بیشتر می‌شوند. 
فروشگاه‌های زنجیره‌ای دایر شدند تا در برابر این سیستم گران بایستند. بعد از جنگ تحمیلی، شبکه توزیع به حدی گسترده و بزرگ شده که غیر قابل کنترل بوده است. از طرفی، اوضاع اقتصادی مردم آنها را بر آن داشته که دلالی کالا را به عنوان شغل دوم خود بپذیرند و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. 

مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت که یکی از حامیان طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود در بهمن ماه سال73 گفته‌بود: احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای که بیش از 60 درصد سهام آنها متعلق به مردم است، سبب کم‌کردن هزینه‌ها، عدم اتلاف وقت و حذف واسطه‌ها می‌شود. 

از مشارکت 60 درصدی تا استقبال مردم 

 فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شکل مشارکتی شروع به کار کردند. 650میلیارد ریال از سهام این فروشگاه‌ها به مردم فروخته شد و 350 میلیارد ریال دیگر از سوی وزارت بازرگانی، شهرداری‌ها، بیمه و بانک‌ تامین شد. بنا شد که سهام این فروشگاه‌ها به صورت اوراق یک‌سهمی، 5 سهمی،‌ 10سهمی و 100سهمی، 500 سهمی و 1000سهمی به مردم فروخته شود و این در حالی بود که هر سهم 50هزار ریال ارزش داشت. 

روند فروش سهام که اطلاع‌رسانی شد، مردم سراغ شعب بانک‌ها رفتند. جذب سرمایه‌های سرگردان که عوامل تورم‌ساز آن سال‌ها بود تا حدودی محقق شد و جراید وقت نوشتند که جامعه از طرح مشارکتی افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، استقبال کرده است. 

از اولین فروشگاه زنجیره‌ای... 

 اولین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای شهروند، در میدان بیهقی تاسیس شد. مساحت زیربنای این فروشگاه 15 هزار متر مربع بود و روزنامه‌ها نوشتند این فروشگاه در آن زمان 11 هزار قلم کالا برای فروش عرضه کرده بود. طبق برنامه‌ریزی‌های وقت این امکان فراهم شده بود که بین 4 تا 5 هزار نفر از این فروشگاه با قیمت مناسب خرید کنند. هزینه ساخت مجموعه اولین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه یک میلیارد تومان اعلام شده بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید