• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43766
+
-

تسهیل سرمایه‌گذاری و مشارکت در شهر

شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری و لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای تهران را تصویب کرد

شورا
تسهیل سرمایه‌گذاری و مشارکت در شهر


مجید جباری/ خبر‌نگار
شورای شهر تهران دیروز یکی از روزهای پرکار خود را پشت سر گذاشت؛ روزی که شورا، ضمن تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، کلیات لایحه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، نمای شهری تهران باید بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی شود.

یکصدودوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران دیروز با بررسی 3پلاک ثبتی آغاز شد که اعضای شورا پس از بحث و تبادل نظر با نظر کمیسیون تشخیص باغات موافقت کردند و در نهایت با تصویب شورا این 3پلاک ثبتی باغ تشخیص داده نشد. البته علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این‌باره اظهارنظر کرد.


تعرفه‌های اصلاحی اماکن ورزشی  ردشد
«بررسی لایحه تعرفه‌های اصلاحی بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن» پنجمین دستورجلسه دیروز شورای شهر تهران بود. در جریان بررسی این دستورجلسه حجت نظری، رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران گفت: «باید تا پایان امسال از هرگونه افزایش تعرفه اماکن ورزشی شهرداری تهران خودداری شود. نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد افزایش تعرفه‌ها منفی است. نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال‌جاری این است که از هرگونه افزایش تعرفه‌ای خودداری شود و همزمان با تصویب بودجه۹۸، افزایش تعرفه‌ای اماکن ورزشی تصویب شود.»

سیدحسن رسولی هم در ادامه به‌عنوان رئیس کمیسیون فرعی درباره این لایحه صحبت کرد. پس از آن، سیدمحمود میرلوحی به‌عنوان مخالف و محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان موافق سخن گفتند و نظر کمیسیون مبنی بر رد لایحه به رأی گذاشته شد که با 15موافق و 2مخالف از مجموع 17رأی کمیسیون به تصویب شورا رسید.

ششمین دستورجلسه شورای شهر تهران دیروز به بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری شهر تهران» اختصاص داشت؛ طرحی که به گفته اعضای شورا یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری پایتخت به‌حساب می‌آید و می‌تواند بسیاری از گره‌های این شهر را باز کند.

در آغاز بررسی این طرح، بهاره آروین، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در توضیح طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه سرمایه‌گذاری و مشارکت گفت: «این طرح در واقع با هدف سیاستگذاری مشخص درخصوص سرمایه‎گذاری طراحی شده است. اصل این طرح در واقع الزام شهرداری به ارائه لایحه ‌است و بندهایی که ذکر شد، بندهای سیاستگذارانه‌ای است که باید در این لایحه مورد توجه قرار بگیرد و کلیت در واقع سروسامان دادن به پروژه‌های مشارکتی و همچنین الزام شهرداری به تحرک بیشتر است.»


مشکلات اساسی سرمایه گذاری
محمد سالاری ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم دراین باره گفت:«فرایند سرمایه گذاری در شهر تهران دچار مشکلات اساسی است چرا که ما برای سرمایه گذاران، بسته های تشویقی موثر و معنادار پیش بینی نکرده‌ایم. طی دهه‌ها و سال های گذشته چون سهل الوصول ترین منابع درآمدی شهرداری از محل بارگذاری و تراکم فروشی بوده و شهرداری هیچگاه دچار تنگنای مالی نشده و با وجود مجموعه ظرفیت ها در تهران، سرمایه گذاری مورد توجه قرار نگرفته است؛ از این رو با توجه به اینکه یکی از مهم ترین چالش های ما موضوع منابع درآمدی است،باید با این موضوع که شهرداری تهران طی لایحه‌ای بتواند طرح جامع مشارکت و سرمایه‌گذاری را ارائه دهد، موافقت کنیم.»

در ادامه بررسی این طرح احمد مسجدجامعی و ناهید خداکرمی با این طرح مخالفت کردند و محمود میرلوحی و محمد سالاری در موافقت با این طرح سخن گفتند. علی نیازی، سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‎های مردمی هم با بیان اینکه این طرح در تعامل با شهرداری، تدوین شده است، گفت: با مواردی که در این طرح آمده موافق هستیم و این موارد دست ما را برای تدوین چارچوب‎های جدیدی برای تشویق سرمایه‌گذاری باز‌می‌گذارد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم با اشاره به اینکه در ارائه بسته‌های مشارکت نباید احساس رانت وجود داشته باشد، گفت: باید شفافیت در این طرح به‌گونه‌ای باشد که احساس امنیت شود.سرمایه‌گذاری اگر روشن باشد طرح مشوق هم نمی‌خواهد و خود روشن بودن روند سبب می‌شود که سرمایه‎گذاری بالا برود. در پایان بررسی این طرح، کلیات الزام شهرداری تهران به طرح جامع مشارکت سرمایه‌گذاری با 19حاضر، 14رأی موافق، 4رأی مخالف و یک‌رأی ممتنع، در صحن شورای شهر به تصویب رسید و شورا وارد بررسی جزئیات طرح شد. در جریان بررسی جزئیات این طرح، زهرا نژادبهرام 3پیشنهاد تبصره الحاقی را ارائه کرد که 2پیشنهاد با رأی شورا تصویب و پیشنهاد دیگر از سوی اعضا رد شد


تصویب لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر
بررسی «لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران» آخرین دستور جلسه دیروز پارلمان محلی تهران بود که این لایحه شهرداری نیز با 13رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید تا جزئیات آن در جلسه بعدی شورا به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. در ابتدای بررسی این لایحه، بهاره آروین و احمد مسجدجامعی با کلیات آن مخالفت کردند، اما محمد سالاری و زهرا نژادبهرام در موافقت با آن سخن گفتند.

نامگذاری

تصویب خیابانی به نام شهدای سانچی



بررسی صورتجلسه نوزدهمین جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر نیز دستور جلسه دیگر شورا بود که در جریان بررسی آن برخی خیابان‌ها و معابر تهران در مناطق مختلف با رأی شورا تغییر نام یافتند و یکی از خیابان‌های منطقه3 به نام شهدای سانچی نامگذاری شد.

مجید فراهانی در جریان دستورجلسه تغییر نام برخی معابر شهر تهران بر لزوم شماره‌گذاری خیابان‌های سطح شهر تأکید کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران بحث نامگذاری خیابان و معابر است. در بسیاری از کشورها نامگذاری به‌صورت شماره‌گذاری انجام می‌شود. در این راستا وقتی وارد منطقه‌ای می‌شوید که خیابان پنجم است برای رسیدن به خیابان پانزدهم می‌دانید که باید چه مسافتی را طی کنید‌. امروزه بسیاری از کوچه‌ها و معابر سطح شهر تهران با اسم اشخاص نامگذاری شده و شماره‌گذاری وجود ندارد. قرار بر این بود که اسامی خیابان‌های تهران به‌صورت شماره باشد و چنانچه خیابانی به نام شهید بزرگواری است، نام شهید همراه با شماره درج شود تا افراد بتوانند راحت‌تر تردد داشته باشند. البته این کار باید در کل تهران صورت بگیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید